آخرین خبرها
خانه > مقالات > خدا ناباوران و الحاد > تحدی به علمای ادیان و بزرگان الحاد > فرار دکتر علی نیری از ارائه پاسخ علمی به تحدی موسسه وارثین ملکوت

فرار دکتر علی نیری از ارائه پاسخ علمی به تحدی موسسه وارثین ملکوت

چرا علی نیری به جای ارائه پاسخی علمی و منطقی به حاشیه می‌پردازد؟! موسسه وارثین ملکوت در یک مقاله‌ی علمی آراء علی نیری را در مورد برهان نظم نقد نمود [۱] و سپس از وی دو سؤال علمی در قالب تحدی پرسید. [۲] و علی نیری در واکنش به مقاله و تحدی علمی مذکور در توییتر خود به جای ارائه پاسخی دقیق و علمی به سؤالات، به فرار از پاسخ و برچسب زدن اکتفا کرد [۳] اخیراً نیز در کانال تلگرامی مهبانگ در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۹۷، مجدداً به تحدی علمی پیروان سید احمد الحسن اشاره نمود [۴] و باز همان منهج و طریق علمای بی‌عمل ادیان را اتخاذ نموده و بدون ارائه پاسخی علمی، به سفسطه گری و حواشی پرداخت!

اما به‌راستی چرا علی نیری پاسخ دو سؤال تحدی را نمی‌دهد؟ تنها حالتی که وجود دارد آن است که او ادعاهایی کرده است که عاجز از تبیین علمی و منطقی آن‌ها می‌باشد! و از آنجا که متوجه اشتباهات خود شده است و از رسوا شدن خود در نزد طرفدارانش می‌هراسد مانند علمای بی‌عمل ادیان متوسل به حربه تهمت و دروغ شده است و به‌گونه‌ای برخورد می‌کند که گویی ادعاهای او از بدیهیات عقلی می‌باشند! و خود را بی‌نیاز از ارائه دلیل می‌داند و این همان کاری است که آخوندهای دینی در آن تبحر دارند.

فرار دکتر علی نیری از ارائه پاسخ علمی به تحدی موسسه وارثین ملکوت

علی نیری که ناآگاهی او نسبت به متد علمی [۵] و اشتباهات فاحش وی در نقد برهان نظم [۶]، برای عموم دانش دوستان و دانش‌پژوهان، توسط موسسه علمی فرهنگی وارثین ملکوت روشن شد، به‌جای عذرخواهی از مخاطبان ایرانی خود که ذهن آن‌ها را بازیچه اوهام خویش قرار داده بود به مغالطه توسل به شخص پناه برده و به‌جای ارائه پاسخ به سؤالات تحدی، به بی‌اعتبار نمودن موسسه وارثین ملکوت پرداخته است! تا شاید ناآگاهی خود را این‌گونه بپوشاند؛ اما علی نیری باید بداند انصار فارسی‌زبان احمد الحسن در ایران امنیت جانی و مالی ندارند و به علت اعتقاد به وصیت بازدارنده از گمراهی شب وفات پیامبر اسلام (ص)، توسط دستگاه قضایی حکومت فعلی ایران، مجرم امنیتی محسوب می‌شوند و تحت تعقیب حکومت ایران هستند! کاملاً غیرمنطقی است که نیری انتظار دارد در چنین شرایطی، به‌صورت علنی اعضای لجنه های علمی موسسه وارثین ملکوت خود را معرفی کنند! که اگر ایشان کمی به آنچه می‌نویسد می‌اندیشید، از نگاشتن سطور مذکور قطعاً منصرف می‌شد؛ اما از آنجا که وی برای توجیه فرار خود از پاسخگویی، حربه دیگری به ذهنش نمی‌رسید، شتاب‌زده دست به قلم شده و چیزی را طلب کرده است که هیچ عاقلی طلب نمی‌کند.

البته شایان ذکر است شخصیت‌های برجسته علمی نظیر دکتر دارن اسمیت، دکتر توفیق محمد مسرور، دکتر عبدالرزاق دیراوی، دکتر زکی صبیحاوی و … در خارج از ایران هستند که مؤمن به دعوت یمانی بوده و به‌صورت علنی کتاب توهم بی‌خدایی را برای عموم مردم جهان بیان می‌کنند اما در کشور ایران این امکان یعنی فعالیت تبلیغی آزادانه حتی در موضوعات علمی برای انصار ایرانی فراهم نیست و طبق ماده ۴۹۹ قانون اساسی به اتهام عضویت در موسسه وارثین ملکوت آن‌ها را به ۵ سال حبس تعزیری محکوم می‌کنند! و حتی در کشور ایران اجازه انتشار کتاب علمی توهم بی‌خدایی به این علت که نوشته احمد الحسن می‌باشد نیز به ما داده نشده است! از این رو علی نیری بهتر است کمی اطلاعات خود را در مورد فضای خفقان داخل ایران افزایش دهد و سپس درخواست‌های بی‌ربط از موسسه وارثین ملکوت داشته باشد.

خوب است علی نیری مخاطب ایرانی خود را فاقد شعور در نظر نگیرد (کاری که علمای بی‌عمل در ایران انجام می‌دهند) و بداند که مردم فرق فرار از پاسخ و ارائه پاسخ علمی را می‌دانند و همچنین به آنچه شما گفته‌اید و آنچه موسسه علمی وارثین ملکوت در پاسختان منتشر کرد، آگاه‌اند. پس به‌جای فرار از پاسخگویی و پناه بردن به انواع مغالطات، لطف کنید پاسخگوی اظهاراتتان باشید.

در مقاله نقدی بر آراء علی نیری در مورد برهان نظم که توسط کارگروه الحاد و توهم بی‌خدایی منتشر شد اشکالی از حیث علمی و منطقی وجود ندارد و انتظار می‌رفت علی نیری به سؤالات تحدی پاسخی دقیق و رسمی ارائه دهد. تا مردم متوجه شوند که چه کسانی با علم دفاع می‌کنند و چه کسانی با تهمت و تمسخر و توهین.
همچنین اگر علی نیری به نقد منتشر شده به آراء خود اشکالی دارد شایسته است به‌صورت مستند و علمی، اشکالات را مطرح کند نه اینکه با دروغ، برچسب و مغالطه، منتقد خود را تخریب کند!

از وی می‌خواهیم که بگوید کدام مطلب مقاله مذکور مصداق آسمان ریسمان بافتن فاقد ارزش است؟! آنجا که قول پروفسور ریچارد داوکینز را می‌آوریم که می‌گوید انتخاب طبیعی تصادفی نیست خلاف واقع است یا آنجا که به علی نیری یاد می‌دهیم نظریه به قانون تبدیل نمی‌شود؟!
اساساً چرا وقتی بحث دقیق و علمی می‌شود علی نیری فرار می‌کند؟! اما ساعت‌ها برای صحبت‌های یک‌طرفه و متعصبانه خود وقت دارد!

تحدی موسسه وارثین ملکوت به دکتر علی نیری در مورد برهان نظم

جناب نیری ما سال‌هاست که با این روش‌های سفسطه و شانتاژ که توسط علمای ادیان انجام می‌گیرد آشنا هستیم. اینکه با ارائه چند فکت علمی اذهان را مبهوت کنید و بعد ناگهان و بدون هیچ استدلال منطقی نتیجه بگیرید که خدا وجود ندارد! شاید برای برخی مقلدان کم‌اطلاع شما جذاب باشد ولی برای کسانی که برای علم و خرد احترام قائل‌اند ارزشی ندارد.

جالب است که نیری می‌گوید موسسه وارثین ملکوت هیاهو و جنجال ایجاد کرده است! درحالی‌که ما نقدی علمی و مؤدبانه بر نظرات شما نوشتیم و به‌صورت گسترده توسط کاربران در فضای مجازی منتشر شد، آیا نقد علمی و انتشار آن اشکالی دارد؟!

البته فکر می‌کردیم شما اهل انتقاد و دوستدار تبادل آراء هستید اما برخورد جنجالی و بی‌ادبانه شما ما را ناامید کرد زیرا ما منتظر پاسخِ علمی و منطقی شما و مشاهده مکاتبات دوستانه علمی بودیم اما شما در هیچ‌کدام از موضع‌گیری‌های خود نسبت به تحدی، پاسخگوی ادعاهای بدون دلیل خودتان نبودید!

اما اینکه علی نیری می‌پندارد نقد نوشته شده بر آراء و نظرات او توسط آخوندهای حوزه علمیه نوشته شده است! نیز بسیار قابل‌تأمل است زیرا بدون ارائه دلیل یا قرائن قطعی در موضوعی که جاهل است با قطعیت سخن گفته است و حال آنکه واقعیت خلاف آن است.

نیری اگرچه در ظاهر شباهتی به ملاهای بی‌عمل و اتباع آن‌ها ندارد ولی در عمل و مردم‌فریبی دست‌کمی از آنان ندارد زیرا علمای ادیان در قرون‌وسطی و همچنین در حال حاضر، هرگاه روشنفکران جامعه آراء آن‌ها را مورد نقد و چالش قرار می‌دادند آن‌ها به‌جای ارائه پاسخ، به تخریب و تمسخر می‌پرداختند و نهایتاً وی را مرتد می‌کردند اما طریقه‌ی اندیشمندان و دانشمندان خلاف این روش سخیف و پوسیده می‌باشد و آنان برای ادعاهای خود بدون تخریب دیگران، دلیل ارائه می‌دهند زیرا یکی از تفاوت‌های ما با سایر حیوانات در همین گفتگوهای دوستانه‌ی علمی است مثلاً اگر الاغی لگد بزند کسی از آن انتظار ندارد دلیل بیاورد اما انسان هوشمند باید برای افعال و آراء خویش دلیل اقامه کند.

متأسفانه علی نیری به‌جای پیروی از منهج اخلاقی و صحیح اندیشمندان و انبیای الهی، پیرو مسلک گفتمان ستیز علمای بی‌عمل ادیان می‌باشد یعنی ادعاهایی می‌کند و وقتی ادعاهای وی را نقد علمی و منطقی می‌کنیم وی به‌جای ارائه پاسخی دقیق و استقبال از گفتمان یا عذرخواهی بابت اشتباهاتش، به تخریب فرد مخاطب می‌پردازد! که این روش، روشی متعصبانه است و تأسف‌بارتر اینکه مخاطب خود را به‌دروغ آخوند و ملای تفکر ستیز معرفی می‌کند درحالی‌که خودِ او شایسته‌تر برای تشبیه شدن به ملاهای سفسطه گر است.

شایان ذکر است اعضای موسسه علمی فرهنگی وارثین ملکوت هیچ نسبتی با مراجع تقلید و اتباع راضی به جهل آنان ندارند و صرفاً معتقد به دعوت یمانی بوده و سید احمد الحسن را فرستاده ایلیای نبی، عیسی مسیح و امام مهدی (ع) می‌دانند که مطابق نصوص ادیان آسمانی در آخرالزمان می‌آید و این مدعا با دلایل محکم اثبات شده است. [۷]

حتما بخوانید: سید احمد الحسن یمانی کیست؟ | داستان دیدار سید احمد الحسن (ع) با امام مهدی (ع) | معرفی شخصیت و دعوت سید احمد الحسن یمانی

از دیگر وجوه اشتراک علی نیری با علمای بی‌عمل، جهل وی به متد علمی می‌باشد [۸] و جالب است نیری که نمی‌داند نظریه به قانون تبدیل نمی‌شود خود را عالم می‌داند و دیگران را بی‌سواد و بد سواد خطاب می‌کند! تا جایی که آن‌چنان به درد خودبرتربینی مبتلا می‌شود که نقد و رد آراء خود را معادل رد دانش و دانشمندان می‌داند! که البته شبیه این ادبیات و نگاه خودبرتربینی مبتنی بر جهل مرکب را در طول تاریخ از علمای بی‌عمل زیاد دیده‌ایم. [۹]

شهریارا هوس نام، نشان خامی ست
هر که از نام گذشت، نام و نشانی دارد

جالب است علی نیری که حتی از تقریر صحیح برهان نظم بی‌اطلاع است، آن را هجو مضحک می‌نامد! درحالی‌که از او سؤال می‌کنیم: اساساً برهان نظم چیست و چه ارتباطی با هجو دارد؟! هجو یعنی بدگویی و سرزنش کردن درحالی‌که برهان نظم بدگویی نمی‌باشد بلکه صرفاً استدلالی برای اثبات وجود ناظمی آگاه می‌باشد و بر هر خواننده عاقلی واضح است که جملات خود نیری هجو مضحک می‌باشد نه برهان نظم.
البته انسان خردمند به‌جای فحاشی و نسبت دادن صفات بی‌ربط به استدلال دیگران، آن را منطقی نقد یا رد می‌کند درحالی‌که نیری دائم از گفتگوی دقیق و منطقی فرار می‌کند.

همچنین در انتهای پیام جدیدی که علی نیری منتشر کرد به‌دروغ موسسه علمی فرهنگی وارثین ملکوت را متهم به علم ستیزی کرد! درحالی‌که همگان می‌دانند که احمد الحسن و پیروان وی برای یافته‌های تائید شده علمی جایگاه ویژه‌ای قائل هستند. (مراجعه شود به کتاب توهم بی‌خدایی) و آن‌کس که علم ستیز و حتی عقل ستیز است علی نیری می‌باشد که متد علمی جداگانه‌ای برای خود دارد! و قائل است نظریه به قانون تبدیل می‌شود! یعنی علی نیری همچون مکارم شیرازی و ادوین صالح فکر می‌کند متد علمی و استدلال‌های علمی دانشمندان باد هواست و هر چه دلش بخواهد می‌گوید.

حال آنکه موسسه وارثین ملکوت در نقد علی نیری فقط ادعاهای وی را نقد منطقی و علمی نمود و به هیچ وجه یافته‌های تائید شده علمی را بی‌ارزش جلوه نداده است و اتفاقاً با استناد به آن‌ها آراء نیری را نقد نموده است ولیکن علی نیری در مواقعی که یافته‌های علمی با باورها و خواسته‌هایش تضاد دارد اقدام به کتمان یافته‌های علمی می‌کند برای مثال با اینکه می‌داند انتخاب طبیعی غیر تصادفی است ولی به‌دروغ می‌گوید همه‌چیز در دنیا بر اثر تصادف است! و بدون ارائه دلیل علمی و منطقی حیات زمینی را محصول بی‌نظمی می‌داند!

آیا علی نیری که خلاف مسلمات علمی و متد علمی سخن می‌گوید علم ستیز است یا موسسه وارثین ملکوت؟

علی نیری که علاقه زیادی به بحث‌های دقیق علمی و منطقی ندارد، بحث ما با خود را به جنگ مذهبی شیعه و سنی ارتباط می‌دهد! که این نطق او نیز از شاهکارهای وی می‌باشد و اینکه بحث علمی و منطقی پیرامون وجود یا عدم وجود خدا چه ارتباطی با جنگ شیعه و سنی دارد را، ما نیز همان‌طور که نیری نمی‌داند، نمی‌دانیم.

اما به علی نیری توصیه می‌کنیم، ادبیات خود را عوض کند و روش پوسیده‌ی علمای ادیان در برابر منتقدینشان را به کار نگیرد زیرا اگر این روش جواب می‌داد امروز تا این میزان علمای بی‌عمل ادیان در نزد عموم مردم منفور نبودند و خوب است انسان متواضع باشد و یاد بگیرد که کم‌تر سخن بگوید و اگر چیزی را گفت بتواند برایش دلیل بیاورد و اگر نیز اشتباه کرد اشتباه خویش را بپذیرد و اصرار بر اشتباهاتش نداشته باشد.

عالم و عاقل دهد پاسخ، سؤال
جاهل است آنکه زند نقش بر آب

حاشیه کم رو، نکن دیگر فرار
بی‌سبب منما بزرگان را خراب

جای توهین، عاقلانه حرف زن
با علومت ده تحدی را جواب

در آخر از علی نیری می‌خواهیم به‌جای شعار دادن و ترویج اوهام خویش برای عموم (به‌صورت یک‌طرفه)، وارد مکاتبات دقیق علمی شود و از تک‌تک ادعاهای خویش دفاع کند؛ و امیدواریم که این تحدی آغاز تحولی تاریخی در دیالوگ منطقی و علمی بین ایمان و الحاد حداقل در حوزه فارسی‌زبان باشد.

همچنین به جویندگان حقیقت، مطالعه کتاب توهم بی‌خدایی نوشته احمد الحسن را پیشنهاد می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم در آینده‌ای نزدیک در کشور عزیزمان ایران، در کرسی‌های آزاداندیشی شاهد گفتگوهای آزاد، امن و دقیق بین الحاد و ایمان به خدا باشیم.

سؤالات پرسیده شده از علی نیری:
۱. شما فرموده‌اید همه چیز در دنیا بر اثر تصادف است، از این رو تصادفی بودن انتخاب طبیعی را اثبات کنید.
۲. شما فرموده‌اید انسان‌ها و همه موجودات محصول بی‌نظمی هستند!!! ادعای خود را به‌صورت علمی تبیین نمایید.

پاورقی:
۱- https://t.me/tavahomelhad/1667
۲- https://t.me/tavahomelhad/1668
۳- https://t.me/tavahomelhad/1672
۴- https://t.me/mehbaang/2506
۵- https://t.me/tavahomelhad/1671
۶- https://t.me/tavahomelhad/1669
۷- https://ALMAhdyoon.co
۸- https://t.me/tavahomelhad/1671
۹- https://t.me/tavahomelhad/1647

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *