خانه > پاسخ شبهات > موضوعات > نظر صریح سید احمد الحسن (ع) دربارۀ ولایت فقیه چیست

نظر صریح سید احمد الحسن (ع) دربارۀ ولایت فقیه چیست

سوال: نظر صریح سید احمد الحسن (ع) درباره‌ی ولایت فقیه چیست

پاسخ: سید احمد الحسن (علیه‌السلام) در کتاب سرگردانی یا راه به سوی خداوند توضیح می‌دهند که در صورت نبودِ امام و نبودِ نایب خاص از سمت ایشان (یعنی بسته بودن باب ارتباط با امام)، مردم باید از فقیه واجد شرایط تبعیت کند، اما ایشان در بحث تفسیر آیه‌ی اکمال دین توضیح دادند که خلیفه‌ی الهی و یا فرستاده‌ی ایشان در هر عصری وجود دارد.

ایشان در تفسیر آیه‌ی اکمال دین می‌فرمایند: دین باوجود خلیفه‌ی منصب از سمت خداوند در هر زمان کامل شده است، بنابراین نیازی به این نیست که فقهای شیعه و سنی بر اساس ظن و گمان خود به تبیین آنچه به نظر خودشان نقص در دین است، بپردازند. حال اگر مردم برای پذیرش حجت خداوند قابل نبودند، خلیفه‌ی خداوند مغیب و صامت می‌شود، ولی در عصر غیبتش هم ایشان برای اتمام حجت بر مردم، فرستادگانی در بین مردم دارند، اما صامت هستند چون قابلی در میان مردم وجود ندارد. در حقیقت خداوند به خاطر رحمت زیادش، آن فرستاده را مامور به ابلاغ نمی‌کند (تا مردمی که قابل نیستند، در صورت انکار ایشان جهنمی نشوند)، و اگر کسی در آن زمان واقعاً قابل باشد امام خودش یا نایبش برای آن شخص حاضر می‌شود و هر آنچه در امر دین لازم است را به او می‌رساند.

بنابراین سید احمد الحسن (علیه‌السلام) با بحث آیه‌ی اکمال دین به‌صورت مستدل و منطقی اثبات می‌کنند که هیچ زمانی وجود نداشته که حجت خداوند و نایبان خاص ایشان وجود نداشته باشند، پس همچنان که عرض شد کلام ایشان در کتاب سرگردانی در رابطه با ولایت فقیه، مطلق نبوده بلکه مشروط به شرطی بوده که البته هیچ‌وقت محقق نشده است.

همچنین در سخنرانی‌شان در پالتاک این‌طور فرمودند که ولایتی که برای فقیه ادعا می‌کنند، عقیده‌ای بدون دلیل است. ایشان در این خصوص می‌فرمایند:

«در ایران می‌گویند: فقیه ولایتی دارد که تجلی و تمثل امتداد ولایت معصوم است و در زیر سایه‌ی ولایت فقیه، انتخابات جریان دارد یعنی حاکم اصلی مسلط بر خون و جان مردم نزد آن‌ها، همان فقیه است که آن‌ها مدعی ولایت برای او هستند. پس سخن ما با آن‌ها تفاوت دارد و در موضوع دیگری است. سخن ما با آن‌ها در مورد اصل این ولایت ادعایی برای فقیه است که آیا هیچ دلیلی بر این ولایت ادعایی وجود دارد یا خالی از هرگونه دلیل عقلی و نقلی است؟

طبعاً این همان اعتقاد ماست که آن ولایتی که برای فقیه ادعا می‌کنند، عقیده‌ای بدون دلیل است و این امر را در بحث تفسیر آیه‌ی اکمال الدین در برنامه «الملتقی الاسبوعی» معهد دراسات علیای نجف ارائه دادم و می‌توانید آن را بشنوید و مطالعه کنید و آنچه در آنجا پیرامون غیبت امام مهدی (علیه‌السلام) و ادعای کسانی که مدعی نیابت عامه در امر دین و … هستند را بشنوید.» 29.10.1394

همچنین ببینید

تبذیر کنندگان برادران شیطان

163 – برادران شیاطین

چرا در قرآن کریم، «تبذیرکنندگان» برادران شیاطین شمرده شده‌اند؟ نوردخت مهدوی مقدمه خداوند متعال در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + پنج =