خانه > دین آخرالزمان > احکام مهدوی > احکام و روش خواندن نماز آیات چیست؟

احکام و روش خواندن نماز آیات چیست؟

خواندن نماز آیات چه زمانی واجب می‌شود؟

نماز آیات در زمان کسوف خورشید، خسوف ماه و زلزله واجب است، همچنین برای بادهای سیاه و حوادث ترسناک آسمانی نیز واجب می‌گردد.

روش خواندن نماز آیات چگونه است؟

ابتدای نماز، هفت تکبیر می‌گوید (تکبیر اول، تکبیرة الإحرام است و به دنبال آن شش تکبیر واجب)، سپس سوره‌ی حمد و بعد یک سوره می‌خواند و رکوع می‌کند، سپس سر خود را بلند نماید و اگر در قرائت اول، سوره را کامل خوانده باشد، در قرائت دوم، دوباره حمد و یک سوره بخواند، اما اگر در قرائت اول، یک سوره‌ی کامل را نخوانده باشد، در قرائت دوم، از جایی که متوقف شده، تلاوت را ادامه دهد و تا پنج رکوع به همین ترتیب ادامه دهد.
پس از رکوع پنجم، دو سجده به جا آورده، برخیزد و حمد و سوره را بخواند و دوباره پنج رکوع مانند رکوع‌های رکعت اول به‌جا آورد. بعد از آن، دو سجده به‌جا آورده، تشهد بخواند و سلام دهد.

احکام نماز آیات چیست؟

1. اگر نماز آیات با یکی از نمازهای واجب پنج‌گانه هم‌زمان شد، هر کدام از آنها را که خواست اول می‌خواند، مگر این‌که وقت نماز واجب حاضر، تنگ باشد که در این صورت باید اول آن (نماز واجب پنج‌گانه) را بخواند.

احکام و کیفیت خواندن نماز آیات چیست؟

2. اگر وقت خسوف ماه و وقت نماز نافله شب هم‌زمان گردد، خواندن نماز آیات اولویت دارد، حتی اگر وقت نافله تمام شود که در این صورت قضای نافله را به‌جا می‌آورد.

3. اگر اضطرار پیش بیاید، می‌تواند نماز آیات را بر پشت مرکب و یا در حال راه رفتن بخواند.

سید احمد الحسن، وصی و فرستاده امام مهدی (ع) – (کتاب شرایع الاسلام/ جلد اول/ عربی ص 63)

همچنین ببینید

145 – آیا هر گوشتی که در کشورهای اسلامی ذبح می‌شود حلال است؟

موضوع استفاده از الکتریسیته یا موارد دیگر برای بی‌حس‌کردن یا کم‌کردن رنج و درد حیوان در هنگام ذبح اشکالی ندارد و با این کار، ذبح‌شده حرام نمی‌شود. بر شما واجب نیست که به هر کشتارگاهی در شهر سرکشی کنید، اگر می‌دانید و مطمئن هستید که کشتارگاه‌های شهر شروط شرعی برای ذبح را حتماً باید رعایت کنند ـ‌شروطی مثل ‌اینکه جلوی حیوان روبه‌قبله باشد، قطع رگ‌های چهارگانه توسط دست مسلمان و تسمیه (گفتن بسمله)‌ـ و اگر چنین شرایطی برقرار باشد، می‌توانید از هر کشتارگاهی مرغ تهیه و میل کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 12 =