خانه > جستجوی تمدن > توضیح سید احمد الحسن (ع) درباره حکم شرعی جواز ازدواج دختران نُه‌ساله چیست؟

توضیح سید احمد الحسن (ع) درباره حکم شرعی جواز ازدواج دختران نُه‌ساله چیست؟

قرن‌های متمادی دختران کم سن و سال را، بدون توجه به آثار سوء جسمی و روحی آن، به عقد ازدواج درمی‌آوردند و می‌گفتند این حکم اسلام است!

وقتی اصل دین و صاحب حقیقی شریعت (امام عصر روحی له الفداء) به خاطر کوتاهی امت، از نظرها غائب باشد و برخی خودسرانه متکفل صدور فتوا در دین الهی شوند، نتیجه‌ همین می‌شود: نفرت روزافزون مردم از آنچه به‌عنوان دین به آن‌ها عرضه می‌شود!

توضیح سید احمد الحسن (ع) درباره حکم شرعی جواز ازدواج دختران نُه‌ساله
توضیح سید احمد الحسن (ع) درباره حکم شرعی جواز ازدواج دختران نُه‌ساله

از همین روست که وصی و فرستادۀ امام مهدی (ع) پس از روشنگری دربارۀ سن ازدواج دختران از دیدگاه اسلام حقیقی، به انتقاد از فقها پرداخته، فرمودند:
«[آن‌ها] اهلیّت اجرای این شریعت و شناخت حد و حدود کامل آن را ندارند؛ به همین خاطر است که خداوند، اجرا را وظیفۀ خلیفه خداوند در زمین قرار داده است.»

اما توضیح سید احمد الحسن (ع) درباره حکم شرعی جواز ازدواج دختران نُه‌ساله، خواندنی است. ایشان در پاسخ به سؤالات یک محقق فرمودند:

«موضوع جایز بودن ازدواج دختران نُه‌ساله در اسلام عبارت است از بیان حدود شرعی، و اگر شرایط حکمرانی برای خلیفۀ خداوند مهیا گردد و قانون احوال شخصی افراد را وضع نماید، این قانونی نیست که (الزاماً) حکومت الهی طبق آن عمل کند.
بنابراین اگر امر برای خلیفۀ خدا فراهم شود، می‌تواند قیدهایی را وضع نماید تا از ازدواج دختران در پایین‌تر از سنی که به‌طورمعمول اعضای تناسلی زنانه‌شان کامل می‌شود، جلوگیری کند ـ‌همان‌طور که وجود ضرورتی برای این نوع ازدواج شرط است‌ـ و اینکه وضعیت جسمانی دختران از نظر معاینات پزشکیِ قانونی برای ازدواج مناسب باشد و…؛ و به‌طورکلی حلال‌دانستن این نوع ازدواج در شریعت اسلام ـ‌همان‌طور که بیان شد‌ـ دلالتی بر طبیعی‌بودن این وضعیت ندارد؛ بلکه این تشریع تنها بیانگر نهایت سِنی است که در آن، دختران جوان ـ‌در صورت وجود ضرورت‌ـ امکان ازدواج پیدا می‌کنند.
به‌عنوان‌مثال اگر تصور کنیم فاجعه‌ای روی زمین رخ دهد و تنها اندکی از نوع بشر یا از مؤمنان باقی بمانند، در چنین وضعیتی، مسئلۀ ازدواج و زادآوریِ زود‌هنگام ـ‌با در نظر گرفتن اقدامات احتیاطی‌ـ به‌جهت ضرورت حفاظت از نوع بشر و یا حفظ مؤمنان خواهد بود؛ وگرنه احتمال انقراض نوع بشر بیشتر خواهد شد. کسی که نظریۀ تکامل و چگونگی عملکرد مجموعۀ ژن‌ها را در طبیعت درک می‌کند آنچه من می‌گویم را (به‌خوبی) خواهد فهمید. در این موردِ به‌خصوص اگر ضرورتی برای ازدواج زود‌هنگام ـ‌یا به‌عبارت‌دیگر آمادگی جنس مادۀ نوع بشر برای لقاح در سنین پایین‌ـ در محافظت از نوع بشر در ادوار پیشینِ تکاملِ «هومو»ها وجود نمی‌داشت، بدن نوع مؤنث به این صورت تکامل نمی‌یافت؛ یعنی به صورتی که آمادگی تلقیح در سنین پایین را داشته باشد.» (پیام فیس‌بوک؛ 3/11/2014)

سید یمانی (ع) همچنین با اصلاح یک گزارش تاریخیِ نادرست از زندگی پیامبر (ص) هرگونه ابهام را دراین‌باره از چهرۀ حقیقت زدودند. شخصی دربارۀ ازدواج عایشه در سن نُه‌سالگی با پیامبر (ص)، سؤال پرسیده بود و ایشان چنین فرمودند:

«پیامبر با عایشه در این سن ازدواج نکرد، بلکه عایشه بزرگ بود.» (پیام فیس‌بوک، 18/11/2017)

همچنین ببینید

مصیبت برتر

مدعیان خیر

مصیبت برتر قسمت دوم به قلم: نازنین زینب احمدی مقدمه در بخش پیشین این مجموعه، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *