خانه > برگزیده > اعترافات مهم شیخ علی کورانی درباره سید یمانی

اعترافات مهم شیخ علی کورانی درباره سید یمانی

وَ لِلَّهِ يَسْجُدُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ طَوْعًا وَكَرْهًا وَظِلَالُهُم بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ. (رعد ۱۵)
«کسانی ﻛﻪ ﺩﺭ آسمان‌ها ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺍﺯ روی ﻣﻴﻞ ﻭ ﺭﻏﺒﺖ ﻳﺎ بی‌میلی ﻭ ﻛﺮﺍﻫﺖ ﻭ ﻧﻴﺰ سایه‌هایشان ﺑﺎﻣﺪﺍﺩ ﻭ ﺷﺎمگاه برای ﺧﺪﺍ ﺳﺠﺪﻩ می‌کنند.»

شیخ علی کورانی از افراد مشهور و صاحب نام در حوزه‌های علمیه و از صاحب‌نظران حوزه مهدویت و البته او از معاندین دعوت حق یمانی موعود (سید احمد الحسن) نیز هست. وی صاحب کتابی به اسم «الیمانیون قادمون» است که در آن اظهارات جالبی را در خصوص سید یمانی مطرح کرده است.

او در بخشی از این کتاب با عنوان «جایگاه یمانی نزد امام مهدی (ع)» می‌نویسد:

شیخ طوسی در کتاب الغیبه صفحه ۴۴۵ روایتی را از امام صادق (ع) نقل می‌کند که فرمودند: «خروج الثلاثة؛ الخراساني والسفياني واليماني في سنة واحدة، في شهر واحد، في يوم واحد و ليس فيها راية بأهدى من راية اليماني يهدي إلى الحق»
ترجمه روایت: قیام این سه شخص؛ یعنی خراسانی و سفیانی و یمانی در یک سال و یک ماه و یک روز است و در میان آن‌ها پرچمی مثل پرچم یمانی هدایتگر نیست، او به حق هدایت می‌کند.
این روایت در کتاب مختصر اثبات الرجعه نیز نقل شده است. سند این روایت صحیح است و به‌درستی که علمای رجال بر توثیق راویان آن تصریح کرده‌اند و این روایت تصریح دارد بر اینکه معصوم (امام صادق ع) فرموده‌اند: «پرچم یمانی هدایتگرترین پرچم پیش از ظهور مهدی است»؛ و این مقام والایی برای یمانی است که بر مردم واجب می‌سازد تا از او پیروی کنند و زیر پرچم او جمع شوند.

این کلام امام که فرمود: به سمت حق هدایت می‌کند، به این قاعده اشاره دارد: …أَفَمَن يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَن يُتَّبَعَ أَمَّن لَّا يَهِدِّي إِلَّا أَن يُهْدَىٰ فَمَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ. (یونس ۳۵)
«…ﭘﺲ ﺁﻳﺎ کسی ﻛﻪ ﺑﻪ سوی ﺣﻖ ﻫﺪﺍﻳﺖ می‌کند، ﺑﺮﺍﻱ پیروی ﺷﺪﻥ شایسته‌تر ﺍﺳﺖ ﻳﺎ کسی ﻛﻪ ﻫﺪﺍﻳﺖ نمی‌یابد ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﻫﺪﺍﻳﺘﺶ ﻛﻨﻨﺪ؟ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﭼﻪ ﺷﺪﻩ؟ ﭼﮕﻮﻧﻪ داوری می‌کنید؟»

و در برخی از نسخه‌ها نیز آمده است: تهدی الی الحق (به سمت حق هدایت می‌کند)، یعنی پرچمش؛ و هدایت پرچم نیز به صاحب آن است.
بنابراین یمانی، قائم مقام امام مهدی (ع) است؛ و با آمدن او مرجعیت و ولایت فقیه به اتمام می‌رسد، چراکه او نائب خاص بوده و نائب خاص بر نائب عام، مقدم است.

و همانا این روایتی را که در کتاب غیبت نعمانی صفحه ۲۶۲ آمده است، شرح دادم؛ مضمون این روایت از این قرار است: «و لیس فی الرایات رایه اهدی رایه من رایه الیمانی، هی رایه هدی، لانه یدعوالی صاحبکم فاذا خرج الیمانی حرم بیع السلاح علی الناس وکل مسلم، واذا خرج الیمانی فانهض الیه فان رایته رایه هدی، ولایحل لمسلم ان یلتوی علیه، فمن فعل ذلک فهو من اهل النار، لانه یدعو الی الحق والی طریق مستقیم…»
ترجمه روایت: «و در میان این پرچم‌ها، پرچمی هدایتگرتر از پرچم یمانی نیست و آن پرچم هدایت است و او شما را به ‌سوی امامتان دعوت می‌کند و اگر یمانی خروج کند، فروش سلاح بر مردم و همه مسلمانان حرام می‌شود و اگر یمانی خروج کند، به ‌سوی او بشتابید که پرچم او، پرچم هدایت است و بر هیچ مسلمانی جایز نیست که از او سرپیچی کند و هر کس این کار را بکند از اهل آتش و جهنم خواهد بود، چون او به سوی حق و راه مستقیم دعوت می‌کند.»

و روایت دیگری که شیخ نعمانی با سند صحیح در کتاب الغیبه صفحه ۳۱۶ نقل می‌کند، این روایت را تأیید می‌کند؛ این روایت چنین است: «الیمانی و السفیانی کفرسی رهان»؛ یعنی یمانی در هدایت مقابل سفیانی در ضلالت و گمراهی است و این در مورد خراسانی نیز نقل شده است، اما یمانی از حیث زمان بر او مقدم است. (الیمانیون قادمون، ص 145)

حال باید از شیخ علی کورانی پرسید او را چه شده که حرف‌های سابقش را فراموش کرده است؟!
چرا اکنون با سید یمانی که خودش او را واجب‌الاطاعه و مایه امتحان حوزه‌های علمیه و مدعیان تشیع می‌دانست عناد و دشمنی می‌ورزد؟

  • آری، این سنت الهی و تکرار همیشگی تاریخ است که بزرگان و شخصیت‌های دینی، با فرستادگان الهی دشمنی می‌کنند؛ درحالی‌که او را می‌شناسند و به حقانیتش آگاهند. قران کریم درباره دشمنی اهل کتاب با پیامبر اسلام ص می‌فرماید: الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمْ وَإِنَّ فَرِيقًا مِّنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَهُمْ يَعْلَمُونَ. (بقره ۱۴۶)
    «ﺍﻫﻞ ﻛﺘﺎﺏ، ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﻠﺎم ﺭﺍ [ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺍﻭﺻﺎﻓﺶ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺗﻮﺭﺍﺕ ﻭ ﺍﻧﺠﻴﻞ خوانده‌اند] می‌شناسند، به‌گونه‌ای ﻛﻪ ﭘﺴﺮﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ می‌شناسند ﻭ ﻣﺴﻠﻤﺎً گروهی ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺣﻖ ﺭﺍ درحالی‌که می‌دانند، ﭘﻨﻬﺎﻥ می‌دارند.»
  • قرآن کریم در جایی دیگر می‌فرماید: الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمُ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنفُسَهُمْ فَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ. (انعام ۲۰)
    «کسانی ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﺘﺎﺏ آسمانی ﺩﺍﺩﻳﻢ، همان‌گونه ﻛﻪ ﭘﺴﺮﺍﻧﺸﺎﻥ ﺭﺍ می‌شناسند [ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺍﻭﺻﺎفی ﻛﻪ ﺩﺭ کتاب‌هایشان ﺑﻴﺎﻥ ﺷﺪﻩ] ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺭﺍ می‌شناسند؛ ﻓﻘﻂ کسانی ﻛﻪ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﻭﺟﻮﺩﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﺒﺎﻩ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﺍﻳﻤﺎﻥ نمی‌آورند.»

همچنین ببینید

حسین زمانت را بشناس

تصاویر پروفایلی(مخصوص شبکه های اجتماعی)

عکس پروفایل مربع جهت استفاده در شبکه های اجتماعی با محوریت کربلا امام حسین و ...

7 نظر

  1. احمد انصاري

    اللهم مکن لقائم آل محمد سيد احمد الحسن ع في الارض و اجعلنا من خير اعوانه و انصاره و شيعته و المستشهدين بين يديه، و اهلك كل من عاداه، و اذل كل من ناوه و امكر بمن كاده و استاصل من جحده حقه و سعي في اطفاء نوره و اراد اخماد ذكره بحق محمد و علي و فاطمة و الحسن و الحسين و تسعة المعصومين من ذرية الحسين و بحق احمد الحسن ع

  2. اللهم مکن لقائم آل محمد علیه السلام

  3. احسنت. الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین ب محمد ص وآل محمد ع

  4. خیلی عالی احسنت

  5. الحمدلله رب العالمین

  6. سلام علیکم و رحمه الله و برکاته
    الحمدلله الذی بقدرته یفعل ما یشاء
    خدا رو صدهزار مرتبه شکر میکنیم که حتی اعداء و دشمنان قائم علیه السلام بر حقانیتش تاکید دارند و به آن اقرار میکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − یک =