قرینۀ پنجم
در روایات، از عمر امام مهدی(ع) پس از قیام مقدسش سخن به میان آمده که مدتزمان بسیار کوتاهی است. مشهورترین این روایات، روایاتی است که حکومت ایشان را به پنج، هفت، هشت یا نه سال محدود میکند و نیز روایاتی که حکومت ایشان را نوزده سال بیان میدارد. اگر این مدتزمان را با مدت غیبت امام مهدی(ع) که بیش از هزار سال طول کشیده است مقایسه کنیم، بسیار کوتاه خواهد بود؛ حال اگر این مدتزمان اندک را با مدتزمانی که بشر از دورۀ پیامبر خدا حضرت آدم(ع) تاکنون در ظلم و جور و فساد سپری کرده است مقایسه کنیم، وضعیت به چه صورت خواهد بود؟ در حالی که بشر در انتظار دولت عدل الهی است که زمین بهوسیلۀ آن، از عدل و داد پر خواهد شد، پس از آنکه از ظلم و جور لبریز شده بود.
حال آیا عاقلانه است که دولتِ عدلِ موردِانتظار، ده، بیست یا پنجاه سال باشد، در برابر هزاران سال ظلموجور؟! با وجود اینکه اهلبیت(ع) اشاره فرمودهاند که حکومت حق بیش از دولت باطل به طول خواهد انجامید؛ همچنان که در روایت زیر آمده است:
۱. یونس بن رباط میگوید: شنیدم امام صادق(ع) میفرمود: «همانا اهل حق همیشه در سختی بودهاند. آگاه باشید که این وضعیت تا مدتی اندک ادامه خواهد داشت و عافیت و گشایش، طولانی خواهد بود.» [1]
۲. در حدیث قدسی طولانی از رسول خدا(ص) آمده است که پس از یاد قائم(ع) فرمود: «… سپس حکومتش ادامه خواهد داشت و روزها بین اولیای من خواهد گشت تا روز قیامت… .» [2]
۳. امام علی(ع) فرمود: دنیا پس از رویگردانیاش، همانند رویآوردن مادهشتر به بچهاش به ما روی خواهد کرد.» سپس این آیه را تلاوت فرمود: (وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ) (ما میخواهیم بر مستضعفان زمین منت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم). [3]
۴. از سعید بن سالم جیشانی که گفت: شنیدم علی(ع) میفرمود: «این امر برای آنهاست تا اینکه کشتههایشان کشته شوند [آنهایی که باید کشته شوند کشته میشوند] و با هم به رقابت برخیزند؛ پس وقتی اینچنین شد خداوند اقوامی را از مشرق بر آنها برمیانگیزد و مسلط میکند که آنها را میکشند. به خدا سوگند اگر آنها یک سال حکومت کنند حکومت ما دو سال و اگر دو سال حکومت کنند حکومت ما چهار سال خواهد بود.» [4]
۵. از حسن بن علی (ع) روایت شده است که روزی از میان گروهی در مسجد کوفه عبور میکرد که عدهای از بنیامیه میانشان بودند. آنها با دیدن او با گوشۀ چشم به یکدیگر اشاره کردند و این هنگامی بود که معاویه بر امارت مسلط شده بود. وی آنها و چشمنازککردنشان را دید. دو رکعت نماز بهجا آورد و سپس فرمود: «چشمنازککردن شما را دیدم. به خدا سوگند شما روزی را مالک [حکومت] نخواهید بود، مگر اینکه ما دو روز داشته باشیم، ماهی حکومت نخواهید کرد، مگر آنکه ما دو ماه حکومت کنیم و سالی بر شما نخواهد گذشت، مگر اینکه ما دو سال مالکش باشیم.» [5]
۶. از سلیم بن قیس هلالی از سلمان فارسی که گفت: رسول خدا(ص) فرمود: «ای مردم! آیا شما را به مهدی بشارت ندهم؟» گفتند: آری. فرمود: «بدانید که خداوند پادشاهی عادل و امامی دادگر در امتم برمیانگیزد که زمین را از عدل و داد پر میکند، آنگاهکه از ظلم و جور لبریز شده است. او نهمین فرزندِ فرزندم حسین است. نام او نام من و کنیۀ او کنیۀ من است. آگاه باشید خیری در زندگی پس از او نیست و حکومتش پایان نمیپذیرد؛ مگر چهل روز پیش از قیامت.» [6]
بنابراین حکومت قائم و سلطنت او تا روز قیامت ادامه خواهد داشت و طبق تعبیر این حدیث قدسی، «سپس حکومتش ادامه خواهد داشت و روزها بین اولیای من خواهد گشت تا روز قیامت»، دولت قائم و حکومتش با اولیای خداوند متعال ادامه خواهد یافت؛ آنها همان مهدیین از نسل امام مهدی(ع) هستند. چگونه حکومت قائم و سلطنت او با صفت طولانیبودن و ادامهدار بودن توصیف میشود، اگر تنها برای هفت، نه یا حتی نوزده سال باشد؟!
استمرار فرمانروایی قائم(ع) و گسترش حکومتش تا کل عالم را در برگیرد و بقای آن تا روز قیامت، با عقیدۀ مهدیین دوازدهگانۀ پس از امام مهدی(ع) بهطور کامل سازگار است؛ همان کسانی که با وصیت پیامبر خدا حضرت محمد(ص) در شب وفاتش بر آنها تصریح شده است.
کتاب «تواتر اخبار در استمرار امامت بعد از صاحبالزمان»، بهقلم شیخ ناظم عُقیلی
قسمت بعد
————-
[1]. غیبت نعمانی، ص 295؛ کافی، ج 2، ص 255.- 2. کمال الدین و تمام النعمه، ص 254 تا 256.
- 3. نهجالبلاغه، ج 4، ص 47، ح 209.
- 4. الفتن، نعیم بن حماد، ص 110؛ شرحالاخبار، قاضی نعمان مغربی، ج 2، ص 289، از سعید بن ابیسالم از پدرش از امیرالمؤمنین.
- 5. بحارالانوار، ج 44، ص 90.
- 6. کتاب سلیم بن قیس، ص 478.
خیلی عالی بود
سلام علیکم
الحمدلله
ان شاءالله هرچه زودتر شاهد تمکین قائم آل محمد (ع) بر روی زمین و شروع حکومت مهدیین علیهم السلام باشیم.