خانه > جستجوی تمدن > اجتماعی > دموکراسی شکست خورده آمریکایی

دموکراسی شکست خورده آمریکایی

حاکمیت خدا، نه حاکمیت مردم
(تأملی مختصر در این کتاب سید احمدالحسن ع)

امروزه کشورهای جهان در عرصۀ سیاست، محکوم به تئوری دموکراسی و لوازم آن هستند؛ همگی منادی دموکراسی بوده و آن را بهترین روش حکومتی می‌دانند؛ با اینکه تناقضات بسیاری در این تئوری وجود دارد.

سید احمدالحسن(ع) به‌عنوان شخصیتی الهی که محل پیوندی برای تمام رسالات آسمانی است در برابر این تئوری ایستادند، تناقضات آن را بیان کردند و تئوری جایگزینی را ارائه نمودند. نظریه‌ای که بنای دین الهی از ابتدا بر آن بوده است: حاکمیت خدا = حاکمیت مصلح منتظر

زمینه‌های نگارش این کتاب

کتاب «حاکمیت خدا، نه حاکمیت مردم» در سال ۱۳۸۳ش و در برابر تلاش اشغالگران آمریکایی و فتوای مرجعیت بر مشروعیت انتخابات آزاد توسط سید احمدالحسن(ع) به نگارش درآمد. کتابی که نظریۀ سیاسی دین الهی در برابر دموکراسی آمریکایی را تبیین می‌کند.

در هر حکومتی دو سلطۀ تشریع (قانونگذار) و تطبیق (اجرایی) وجود دارد که تئوری دموکراسی این دو وظیفه را بر عهدۀ مردم و احزاب قرار می‌دهد؛ یعنی این مردم هستند که قوانین را تشریع و حقوق را مشخص می‌کنند؛ همچنین آن‌ها هستند که آن قوانین را اجرایی ساخته و در این مسیر عهده‌دار قضاوت و رفع اختلافات می‌شوند.

اما گفتمان حاکمیت خدا، تشریع قوانین را بر عهدۀ خدا می‌داند؛ که این مطلب عصارۀ کتب آسمانی و دعوت انبیاست؛ همچنین اجرای این قوانین به عهدۀ شخصی است که عالِم به این قوانین بوده و منتخب خداست و در تعامل با مردم معصوم یا عادل است.

ریشۀ اینکه امروزه عالَم پر از ظلم و فساد شده، این است که قوانین دولت‌ها و قوانین بین‌الملل، بر اساس دین الهی تشریع نشده تا عدالت و انسانیت و حقوق همه اقشار، در نظر گرفته شود؛ همچنین حاکمان فاسد و ظالم باعث گسترش فقر و فساد و ظلم و تباهی شده‌اند؛ در نتیجه جهان پر از ظلم و جور شده و با حاکمیت خداوند بر زمین، و تسلط قوانین الهی و حکام عادل بر آن، پر از عدل و داد می‌شود.

سید احمدالحسن(ع) می‌نویسد:
«… [بر این اساس] صلاح و درستی احوال سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مردم استوار می‌شود و این به دلیل آن است که تمامی این جوانب در زندگی مردم به قانون و حاکم متکی است؛ زیرا این قانون است که این امور را تنظیم می‌کند و این حاکم است که آن‌ها را اجرایی می‌سازد؛ پس اگر قانون از طرف خداوند سبحان باشد،
تنظیم این جوانب بهتر و کامل‌تر است و وقتی حاکمْ جانشین و ولی خدا در زمینش و بهترین خلق او باشد، تطبیق و پیاده‌سازی قانون الهی کامل، به‌طور تمام و کمال و به بهترین شکل صورت خواهد پذیرفت.» (کتاب «حاکمیت خدا، نه حاکمیت مردم»، بخش دنیا)

تناقضات دموکراسی
هرچند تناقضات دموکراسی برای عُقلا روشن است، اما بعضی از مردم به‌دلیل نبودن نظریه‌ای جایگزین یا بی‌اطلاعی از نظریۀ جایگزین (حاکمیت خدا)، به این تناقضات و مشکلات تن می‌دهند تا شاید دموکراسی آن‌ها را به آزادی و عدالت برساند؛ با اینکه تناقضات دموکراسی در کشورهایی که ظاهراً مهد دموکراسی هستند نمایان‌تر از هر جایی است:

۱. دیکتاتوری در دل دموکراسی نهفته است:
جان و مال مردم یک کشور به دست کاندیدای منتخب با ۵۱% آرا می‌افتد؛ هرچند بقیۀ مردم او را انتخاب نکرده باشند.‌ پیروز انتخابات که به‌خاطر وعده‌های انتخاباتی پیروز شده، می‌تواند به وعده‌ها عمل نکند و اگر نظر مردم بعد از یک سال نسبت به او و عملکردش تغییر کند، هیچ راهی برای بازگشت ندارند و مجبورند تا آخر با او سر کنند.

۲. بزرگ‌ترین کشور دموکراتیک دنیا دیکتاتوری اداره می شود:
تاریخچۀ سیاست‌های داخلی و خارجی آمریکا شاهد بر این سخن است.

۳. دموکراسی و ثروت:
پیروز انتخابات کسانی هستند که با پول، صاحب آرا شوند؛ وگرنه شخص فقیر نه صدایی دارد و نه نظر او دیده می‌شود.

۴. دموکراسی و آزادی:
از مهم‌ترین ادعاهای دموکراسی‌خواهان، رسیدن به آزادی است؛ هرچند در هیچ کشوری آزادی مطلق وجود ندارد؛ بلکه حدودی برای آزادی وجود دارد. گذشته از اینکه چه کسی حق دارد تا حدود آزادی را مشخص سازد؟! مردم یا خدا؟! معیار محدود‌ساختن آزادی یا بسط آن، چیست؟ شهوات یا رسیدن به عدالت؟!

دلباختگان به آزادی‌های دموکراسی باید با دیدۀ انصاف به این ادعاهای غرب توجه کنند تا فریب این شعار را نخورند.

۵. دموکراسی و دین:
قطعاً دین الهی نظریه‌ای جایگزین داشته و با حاکمیت احزاب بر مردم به اسم مردم مخالف است؛ بنابراین کسی که دموکراسی و انتخابات را می‌پذیرد دیگر هیچ ارتباطی با دین الهی نخواهد داشت.

حاکمیت الله و زور

نظریۀ سیاسی دین الهی هیچ وقت درصدد مسلط‌شدن با زور و قدرت بر مردم نیست؛ بلکه با حرکتی فرهنگی در صدد اصلاح دیدگاه مردم نسبت به حاکمیت و دین الهی است.

در نتیجه احمدالحسن(ع) با این کتاب و ترویج این نظریه، خواهان تسلط بر مردم با قوۀ زور نیست؛ همان‌ گونه که امام علی(ع) ۲۵سال خانه‌نشین بودند تا مردم خود به‌سمت او بازگردند و او را تمکین دهند و قبول کنند.

نکتۀ شایان‌توجه در انتها این است که نظریۀ حاکمیت الله با اسلام سیاسی اخوان‌المسلمین یا پیروان ولایت فقیه اختلافی اساسی دارد؛ زیرا آن‌ها اجتهادات خود را معیار تشریع قوانین دانسته و تطبیق قوانین را نیز به عهدۀ اشخاصی می‌دانند که منتخب خدا نیستند؛ بلکه فقط ادعای ولایت و خلافت دارند!

_شما را به مطالعۀ این کتاب دعوت می‌کنیم.

همچنین ببینید

173 – کودکی که مادری را تمرین می‌کند!!

ریشه‌های کودک‌همسری در اسلام و داستان عروس ۹ سالهٔ خانهٔ پیامبر (ص) به قلم: نوردخت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − هفت =