خانه > جستجوی تمدن > آیا بر مبنای حکم ارث در اسلام، به زن ظلم شده است؟

آیا بر مبنای حکم ارث در اسلام، به زن ظلم شده است؟

«برو بابا چی میگی تو! دلت خوشه…
همش از مردها حمایت میکنی…
همش میگه
مردها، مردها، مردها

اصلاً بگو ببینم تو که انقد ازشون حمایت میکنی
چرا باید ارث مردها دو برابر ما زن‌ها باشه؟!
مگه خون مردها رنگین‌تره…
مگه ما آدم نیستیم؟!
مگه گناه کردیم زن دنیا اومدیم؟!
اصلاً ما زن‌ها برا بدبختی آفریده شدیم؛ اسلامم بِهِمون ظلم کرده و همش میگه زن‌ها خوب باشن، زن‌ها فلان و بَهمان باشن…».
بغض زیادی گلوشو گرفته بود، و ناراحت بود.
نمیدونستم چطور بهش جواب بدم و بگم اینطوریا که میگه نیست! ولی میدونستم اگه تو این حالش باهاش بحث کنم فایده‌ای نداره…
فردا شبش این پیامو براش فرستادم و گفتم، بیا رفیق!
تحویل بگیر…
اینم نظر اسلام حقیقی

آیا بر مبنای حکم ارث در اسلام، به زن ظلم شده است؟
آیا بر مبنای حکم ارث در اسلام، به زن ظلم شده است؟

«آیا در اسلام به زن ظلم شده است؟
کسی که می‌گوید در تشریعی خاص مانند ارث یا شهادت، به زن ستم شده است، باید ملاک و میزان قانونی‌اش را که بر اساس آن عدل و ستم مشخص می‌شود برای ما بیان کند؛
و در نتیجه بیان کند و یقین نماید که باید زن با مرد در همه‌چیز مساوی باشد؛ با اینکه همۀ ما می‌بینیم که زن با مرد در هر چیزی مساوی نیست.
همچنین کسی که می‌خواهد در یک نظام قانونی و تشریعی، تشریع مشخصی را نقد کند، باید این تشریع را مانند بخشی از این نظام در نظر بگیرد و این بخش را جدا نکند و با آن به‌صورت جدایِ از نظام به‌عنوان یک کُل، برخورد نکند.
حدا‌قل به حقوق زن و واجباتش در قانون الهی توجه کند؛ نه اینکه فقط به حقوق توجه کند و بگوید در قانون الهی به زن، حقوقی کمتر از مرد داده شده است.
چرا به واجبات توجه نمی‌کند و نمی‌گوید در قانون الهی مرد واجبات بیشتری نسبت به زن دارد؟
به‌عنوان‌مثال: دو شخص را در نظر بگیرید که یکی از آن‌ها به ساختن بنایی به بلندی پنج طبقه و دیگری به بلندی ده طبقه تکلیف شده است. آیا عادلانه است که مقدار مواد ساختمانی یکسان و مبلغ یکسان به هر دو داده شود؟! اگر به صاحب ده طبقه دو ‌برابر صاحب پنج طبقه داده شود، آیا صحیح است کسی بیاید و بگوید: شما ستمکار هستید؛ چراکه بین این دو نفر مساوات را رعایت نکرده‌ای درحالی‌که هر دو برای شما کار می‌کنند؟!
به نظر من کسی که بگوید به زن به‌واسطۀ این تشریع ستم شده، گفتار و نظرش خام و به دور از بحث دقیق علمی است». (سید احمد الحسن، کتاب سیزدهمین حواری)
و اینک پاسخ دقیقی در خصوص تفاوت ارث زنان و مردان را از کلام یمانی موعود (ع) تقدیم می‌کنیم.
همان مسئله‌ای که به علت عدم فهم صحیح آن، مدت‌ها محل بحث و چالشی در جوامع بشری شد و اقداماتی برای آن صورت گرفت.
آیا حکم ارث، ثابت است؟
به‌راستی در مسئلۀ ارث، به زنان ظلم شده است؟

«مسئله تفاوت میان مردان و زنان در ارث را قبلاً بیان کرده‌ام؛ که این امر به حقوق و وظایف و واجبات مربوط است؛ مرد مسئول حفظ زن در جامعه‌ای است که اکثر زنانش کار نمی‌کنند و مردان هستند که مدیریت امور را بر عهده دارند؛ به همین دلیل، صحیح آن است که به‌طورکلی و در بستر تاریخی آن، به قانون بنگرند؛ نه اینکه بعضی از آن‌ها بخشی از پاراگراف‌های قانون الهی را در یک دوره زمانی خاص در نظر بگیرند و بگویند که این ظالمانه است، این کارشان درست نیست؛ پس همان‌طور که سهم مرد مثل بهرۀ دو زن است، همان‌طور هم مرد باید در حق زن انفاق کند.
*** به‌طورکلی، قضاوت‌ها و قوانین الهی با زمان و به هنگام لزوم، قابلیت تغییر را دارند؛ اما احکامی را که خلیفۀ الهی آورده است، کسی جز خلیفۀ الهی بعد از ایشان نمی‌تواند آن‌ها را نسخ کند». (پیامی در تاریخ 22 آگوست 2017 م)

بعد از خوندن پیام بالا، کلی متعجب و شگفت‌زده شده بود…
و ازم پرسید اولین باره اینطور میشنوم!
اینا رو کی برات فرستاده؟
وقتی از قائم آل محمد (ع)، سید احمد الحسن (ع) براش گفتم، ناخودآگاه متعجب و متحیر شد و گفت کتاب‌های این آقا رو برام بفرست. چه حرفای جالبی…
و بعد از مدت‌ها دیدم نگاهش به بحث زن عوض شده و توی پیجش برای مخاطب‌هایی که مثل خودش قبلاً این‌طور فکر میکردن، کامنت بالا رو کپی میکنه
الحمدلله علی نعمة ولایة احمد الحسن (ع)

همچنین ببینید

مصیبت برتر

مدعیان خیر

مصیبت برتر قسمت دوم به قلم: نازنین زینب احمدی مقدمه در بخش پیشین این مجموعه، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *