Categories: موضوعات

نظر علمای اهل سنت در مورد حدیث غدیر چیست؟ 16 مصدر و کتاب از اهل سنت که حدیث غدیر را تایید کرده‌اند

نظر علمای اهل سنت در مورد حدیث غدیر چیست؟ حدیث غدیر در چه مصادر و کتابهایی ذکر شده است؟ در این زمینه سخنان بسیاری از علمای اهل سنت در ارتباط با حدیث غدیر است که تواتر حدیث غدیر را تأیید می‌کند. همچنین سند آن را و صحیح بودنش و دلالت واضح آن بر امامت امام علی (علیه‌السلام) و جانشینی مستقیم ایشان برای رسول الله (صلی الله علیه و آله) را نیز تأیید می‌کند.

ابوالخیر شمس‌الدین محمد بن محمد بن محمد الجزری شافعی در مورد حدیث غدیر می‌گوید: «این روایت به‌صورت متواتر از علی (علیه‌السلام) نقل شده است، همان‌گونه که آن -یعنی حدیث غدیر- نیز از رسول خدا (صلی الله علیه وآله) متواتراً نقل شده است و گروه بسیاری از گروه بسیاری دیگر آن را نقل کرده‌اند، پس اعتنایی به سخن آنان که قصد تضعیف این روایت را دارند نمی‌شود؛ زیرا آنان از علم (حدیث) اطلاعی ندارند.

و به‌صورت مرفوع از ابی بکر صدیق و عمر بن خطاب و طلحه بن عبیدالله و زبير بن العوام وسعد بن أبي وقاص و عبدالرحمن بن عوف و عباس بن عبدالمطلب و زيد بن أرقم و براء بن عازب و بريدة بن الحصيب و ابی هريره و ابی سعيد خدری و جابر بن عبدالله و عبدالله بن عباس و حبشی بن جناده و سمره بن جندب و أنس بن مالك و زيد بن ثابت روایت شده است.[1]

و حجت‌الاسلام غزالی می‌گوید: «جمهور بر متن حدیث از خطبه پیامبر (ص) در روز غدیر همگی اتفاق و اجماع دارند؛ و او می‌گوید: پیامبر (ص) در روز غدیر فرمود: “هر كس من مولا و سرپرست او هستم، علي مولا و سرپرست او است.” و عمر این‌گونه تبريك گفت: “تبريك، تبريك، اي ابوالحسن، تو اكنون مولا و رهبر من و هر مولاي ديگري هستي” و این سخن حکایت از تسلیم و رضایت عمر داشت، پس بعد از این به دلیل علاقه به ریاست هوای نفس بر او غلبه کرد.[2]

بی‌تردید بر تواتر حدیث غدیر، جماعت دیگر از علمای اهل سنت تصریح کرده‌اند که از آن‌ها شمس‌الدین شافعی[3] و قسطلانی[4] و المنصور بالله[5] را می‌توان نام برد. در ادامه تعدادی از مصادری که حدیث غدیر در آنها آمده است را ذکر می‌کنیم.

16 مصدر و کتاب از اهل سنت که حدیث غدیر را تأیید کرده‌اند

1. ابوالفتح محمد بن عبدالکریم بن ابی بكر احمد شهرستانی، متوفى سال: 548 هجری، در كتابش: الملل و النحل: 1/163، چاپ: دار صعب/ بيروت و انتشارات: أمير، قم/ ایران.

2. ابو الفداء، اسماعیل بن كثير قرشی دمشقی، متوفى سال: 774 هجری، در کتاب تفسير القرآن العظيم: 2/ 15، چاپ: دار المعرفة / بيروت.

3. ابوالقاسم علی بن الحسن بن هبة الله شافعی معروف به ابن عساكر، متوفى سال: 571 هجری: در کتابش معروف به تاريخ ابن عساكر، ترجمه و، زندگانی امام علی بن ابی‌طالب (علیه‌السلام): 2/5، چاپ: دارالفكر / و موسسه المحمودی/ بيروت.

4. ابوالحسن علی بن محمد واسطی جلاتی شافعی، معروف به ابن مغازلی، متوفى سال: 483 هجری: در کتابش مناقب علی بن ابی‌طالب: 31، طبعة: دار مكتبة الحياة / بيروت.

5. ابوالفضل شهاب‌الدین محمود آلوسي بغدادی شافعی، متوفى سال: 127 هجری، در كتابش: روح المعاني: 4/282، چاپ: دارالفكر / بيروت.

6. محب الدين احمد بن عبدالله طبری در کتابش: ذخائر العقبى فی مناقب ذوی القربى: 67، چاپ: مكتبة القدسی/ قاهره/ مصر و چاپ: بيروت.

7. الحافظ شمس‌الدین ذهبی شافعی در كتابش: التلخيص بذيل المستدرك: 3/109، چاپ: دارالفكر / بيروت.

8. احمد بن ابی يعقوب بن جعفر بن وهب بن واضح الكاتب العباسي المعروف به یعقوبی در كتابش: تاريخ یعقوبی: 1 /422، چاپ: موسسه الاعلمي للمطبوعات، بيروت / لبنان.

9. قسطلانی، کتاب شرح المواهب اللدنية: 7 / 13، چاپ: المطبعة الأزهرية، القاهرة / مصر.

10. علی بن محمد بن احمد مالکی، معروف به ابن صبّاغ، متوفى سال: 855 هجری: در كتابش: الفصول المهمة: 40، چاپ: موسسه الاعلمي للمطبوعات، بيروت / لبنان.

11. ابو عبدالرحمن احمد بن شعيب معروف به. نسائی، در کتاب فضائل الصحابة: 15، چاپ: دار الكتب العلمية، بيروت / لبنان.

12. جلال‌الدین عبدالرحمن بن ابی بكر سيوطی، متوفى سال 911: هجری: کتاب تاريخ الخلفاء: صفحه 169: مصر.

13. جلال‌الدین عبدالرحمن بن ابی بكر سيوطی متوفى سال 911 هجری: کتاب الحاوي للفتاوى: 1/106، چاپ: دار الكتاب العربي / بيروت.

14. احمد بن يحيى بن جابر البلاذری، از اعلام قرن سوم هجری، در کتابش: أنساب الأشراف: 2/111، چاپ: موسسه الاعلمي للمطبوعات، بيروت / لبنان.

15. ابو الفداء، اسماعیل بن كثير قرشی دمشقی، متوفى سال: 774 هجری ابن كثير، البداية و النهاية: 5/209، چاپ: مكتبة المعارف للمطبوعات، بيروت / لبنان.

16. أبو عمر يوسف بن عبدالله بن محمد بن عبد البر، در کتابش: الاستيعاب: 3 / 1098، طبعة: دار الجيل، بيروت / لبنان.

[1] کتاب أسنى المطالب: 47، چاپ: تهران / ایران.
[2] کتاب «سر العالمين و كشف ما في الدارين»: 10، نوشته ابی حامد الغزالي.
[3] او همان ابوالخیر شمس‌الدین بن محمد بن محمد بن جزری، متوفى سال 833 هجری است و بی‌تردید به آن در کتابش أسنى المطالب: 47، چاپ تهران / ایران تصریح کرده است.
[4] به کتابش «شرح المواهب اللدنية» 7 / 13، چاپ: المطبعة الأزهرية / القاهرة مراجعه گردد.
[5] او همان حسين بن المنصور بالله، قاسم بن محمد است، متوفى سال 1050 هجری و به آن در کتابش «هداية العقول إلى غاية السؤول في علم الأصول»: 2/ 45، چاپ: صنعاء / اليمن تصریح نموده است.

کاربر2

Recent Posts

گفت‌وگوی داستانی دربارۀ دعوت فرستادۀ عیسای مسیح (قسمت سوم)

عیسی به آمدن مدعیان دروغین بسیاری هشدار داده است، اما نگفته هر مدعیِ پس‌از او کذاب است. به قلم: متیاس… Read More

1 ماه ago

مدعیان خیر

مصیبت برتر قسمت دوم به قلم: نازنین زینب احمدی مقدمه در بخش پیشین این مجموعه، با تکیه بر اهمیتی که… Read More

2 ماه ago

آیا معجزه راه ثابت شناخت فرستادگان الهی است؟

 گفت‌وگوی داستانی دربارۀ دعوت فرستادۀ عیسای مسیح (قسمت دوم) به قلم: متیاس الیاس از پیشنهادِ رفتن نزد کشیش استقبال کرد… Read More

2 ماه ago

آیا فرگشت یک هدف کلان دارد؟

به قلم: شیث کشاورز   امروزه نظریه تکامل (فرگشت) نظریه‌ای است که در جامعۀ علمی، به‌طور گسترده به‌عنوان توضیحی کاملاً… Read More

2 ماه ago

پاسخ به اتهام فرصت‌طلبیِ پیامبر(ص) و یادگیری ایشان از اهل کتاب

پاسخ به تئوفان اعتراف‌کننده | قسمت چهارم به قلم: ارمیا خطیب • پیشگفتار در قسمت پیشین به سه ادعای تئوفانس… Read More

2 ماه ago

«رؤیا» دریچه‌ای به‌سوی ملکوت

وظیفۀ مؤمنان در قبال رؤیا در پیشگاه فرستادۀ الهی به قلم: نوردخت مهدوی مقدمه رؤیا، سفری شیرین و روحانی است… Read More

2 ماه ago