خانه > توهم بی‌خدایی > نگاهی علمی به مجازبودن چندهمسری در اسلام – قسمت سوم

نگاهی علمی به مجازبودن چندهمسری در اسلام – قسمت سوم

همان طور که بیان شد، تلاش برای شناختِ طبیعتِ بدن‌های انسانی، به معنی تشویق به چندزنی خصوصاً در شرایط فعلی نیست؛ همچنین در مقالۀ نخست به برخی از تحقیقاتی علمی اشاره شد که با درصد اطمینانی متوسط نشان می‌داد چندزنی بر سلامت روان زنان اثر منفی دارد.

ازدواج در زمان رسول‌الله (ٌص) به‌ویژه در محیط زندگی ایشان وحتی قبل از اسلام، به دلیل فراوانیِ زنان نسبت به مردان، ازدواج متعدد بود.وهمان ‌گونه که معلوم است،راه‌حل اخلاقی اجتماعیِ پذیرفته‌شده برای این نوع مشکل، به‌جز تعدد همسران نبود.و درصد زنان نسبت به مردان، هفت به یک است.


حال خوب است نگاهی داشته باشیم به اثرات مخرب و اجتماعیِ جامعه‌ای که تعداد زنان از مردان بسیار بیشتر است. متن زیر پاسخی است به شبهۀ تعدد زوجات فرستادۀ خدا محمد (ص)؛ این مقاله مشکلات اجتماعی آن دوران و راه‌حل مناسب برای آن وضعیت را به خوبی بیان می‌کند.

سید احمدالحسن در تاریخ 14سپتامبر 2013 در صفحه شخصی خویش در فیس‌بوک نوشت:
«اما موضوع ازدواج در زمان رسول‌الله (ٌص) به‌ویژه در محیط زندگی ایشان و حتی قبل از اسلام، به دلیل فراوانیِ زنان نسبت به مردان، ازدواج متعدد بود. و همان ‌گونه که معلوم است، راه‌حل اخلاقی اجتماعیِ پذیرفته‌شده برای این نوع مشکل، به‌جز تعدد همسران نبود.
و دلیل این مشکل در آن محیط، جنگ و کارزار مستمر و راهزنی بود و این باعث شد که به‌طور مداوم تعداد بسیاری از مردان کشته شوند، در حالی ‌که زنان در منازل خود خانه‌نشین بودند، و معمولاً از منزل خارج نمی‌شدند و هیچ خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کرد، و حتی در جنگ‌ها، آن‌ها را به اسارت می‌بردند اما به قتل نمی‌رساندند و این برعکس مردان بود.
و درصد بسیار زنان، مشکل اجتماعی را در همان محیط تا درجه‌ای افزایش می‌داد، که بیشتر زنانی که موفق به ازدواج نمی‌شدند، پرچم‌هایی را برمی‌افراشتند و اعلام می‌کردند که مایل به ارتباط جنسی با مردان هستند، و به زنان صاحب‌پرچم‌های قرمز معروف بودند.
و بسیاری از مردان، دختران خود را در حالی ‌که کوچک بودند، در پدیدۀ مشهور به «زنده‌به‌گور‌کردن دختران» می‌کشتند، و آن ‌هم به دلیل فراوانی زنان در آن جامعه، و عدم دستیابی بسیاری از آنان به همسر، و پناه‌بردن به شهوت‌رانی، بدون ضابطه و قانونِ اجتماعی بود (مانند ازدواج).

و رسول‌الله (ص) قانونی را برای تنظیم ارتباط جنسی، در چنان جامعه‌ای، در قالب ازدواجی با قانون و ضابطه آوردند، به‌گونه‌ای که نسب‌ها ضایع نشوند. پس تعدد همسران را با قانون اجتماعی که ضامن حق و کرامت زن است، در چنین حالت سرگردانی اجتماعی، تشریع کردند، به‌گونه‌ای که زن وسیله‌ای نباشد که مردان آن را دست‌به‌دست کنند؛ مانند زنان صاحب‌پرچم‌ها، بلکه همسری محترم با حقوق قانونی برای مردی باشد.


و قانون تعدد همسران ‌که پیامبر (ص) آورد، بهترین راه‌حل برای پدیدۀ اجتماعی سرگردانی زنان بود.

و در طی چند سال اندک، پدیدۀ زنده‌به‌گورکردن دختران و صاحبان پرچم‌های قرمز به پایان رسید، این در خصوص قانون‌گذاری رسول‌الله (ص) دربارۀ پدیدۀ تعدد همسران برای حل مشکل اجتماعیِ فراوانی تعداد زنان در جامعه بود.

اما دربارۀ تصرف ایشان (ص)، دلیل آن به‌ویژه ‌این بود که بیشتر مردان از ازدواج با چند زن، به دلیل دشواری زندگی و سختی تهیۀ غذا و امثال آن‌ها، روی‌گردان بودند.
پس اقدام رسول‌الله (ص) بر ازدواج با چند زن با وجود تنگ‌دستی ایشان، برای تشویق دیگران بود، و اقدام ایشان خارج از حدود زندگی اجتماعی محیطی که در آن زندگی می‌کردند، نبود که آن محیط به مردانی که در آن زندگی می‌کردند فرض می‌کرد تا با چند همسر ازدواج کنند، تا معضل بزرگ فراوانی زنان نسبت به مردان حل شود، که راه‌حلی اخلاقی باشد و نیاز بیولوژی زنان به جنس مخالف را پُر کند و کرامت او را با تعدد زوجات حفظ نماید.

بعد از این توضیح اعتقاد دارم که از نادانی و بی‌خردی است که بر مردی که هفت زن را به همسری برگزیده اشکال وارد کنند، در حالی ‌که در جامعه‌ای زندگی می‌کند، که درصد زنان نسبت به مردان، هفت به یک است.


زیرا تو در قرن بیست‌و‌یکم در جامعه‌ای زندگی می‌کنی که درصد زنان نسبت به مرد ان ‌یک به یک است و اغلب مردان در آن فقط با یک زن ازدواج می‌کنند، پس ازدواجت با هفت زن در زمان تو و در جامعۀ تو، اشتباه است

همچنین ازدواج آن مرد با یک زن در آن بُرهه از زمان و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کرد، اشتباه بود و بلکه اشتباهی بزرگ و ویران‌کنندۀ جامعه بود؛ چراکه باعث به‌وجودآمدن پدیده‌هایی مانند زنده‌به‌گورکردن دختران و صاحبان پرچم‌ها می‌شد.»

بنابراین از دید اجتماعی، قانون چندهمسری و اقدام پیامبر اسلام (ص) برای به همسرگرفتن چند زن در آن زمان نشان‌دهندۀ اوج حکمت در دین الهی است.

در آن زمان پیامبر اسلام (ص) با قانون چندهمسری به علاج دو معضل بزرگ اجتماعی آن زمان پرداختند؛ یعنی «زنده‌به‌گورکردن دختران» و « زنان صاحب‌پرچم‌های قرمز» و برای تشویق دیگران به این قانون الهی، با وجود تنگ‌دستی که داشتند، هفت زن را به همسری برگزیدند (در حالی که می‌توانستند مانند دیگران حقوق و کرامت زنان را پایمال کرده و همچون کالای جنسی با آنان برخورد کنند!!)

والحمد لله رب العالمین.

منبع:

همچنین ببینید

شاهدی قرآنی بر فرگشت

171 – شاهدی قرآنی بر اندیشه سید احمدالحسن در تکامل (فرگشت)

انسان‌های قبل از حضرت آدم (ع) به‌ قلم: کاظم محمدی مقدمه امروزه وقتی علم بر …

یک نظر

  1. یا الله سلام علیکم
    الحمدلله به نعمت ولایت محمد و آل محمد ص
    خدایا ما را شکر گذار نعمتهایی که در قیامت از آنها سوال میشویم قرار بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =