دین آخرالزمان

هرولۀ طویریج

بسم الله الرحمن الرحیم

نعمتی که باید لحظه‌به‌لحظه شکرگزار آن باشیم، این است که خداوند متعال، امامی از آل محمد (ص) را روزی ما قرار داده است. در هر واقعه و اتفاقی می‌توان از ایشان(ع) پرسید و ایشان پاسخگو هستند. از جمله مسائل که زیاد با آن مواجهیم، احکام مربوط به عزاداری است. در ادامه، احکام جدیدی را که چندی پیش پاسخ دادند، بیان خواهیم کرد. برای دسترسی به پرسش و پاسخ عربی می‌توانید، به تالار انصار امام مهدی(ع) مراجعه کنید. لینک آن را در انتهای پرسش و پاسخ آوردیم.

شعائر حسینی

برخی از پرسش‌هایی را که مربوط به شعائر حسینی است و سید احمدالحسن (ع) تفضل فرموده، پاسخ داده‌اند و موضع‌گیری شرعی را در برابر آن‌ها بیان فرموده‌اند، تقدیم حضور می‌کنم.

 

بسم الله الرحمن الرحیم

برای اینکه انسان بر کار خودش بینا باشد، برخی از شعائر حسینی وجود دارند که مایلیم موضع‌گیری شرعی در برابرشان را بیان کنیم؛ چه آن‌هایی را که از پیش، مرسوم بوده‌اند و چه آن‌هایی را که در زمان‌های اخیر پدید آمده‌اند.

از جملۀ این امور:

س۱: گِل‌مالی‌کردن سر و صورت یا فرو‌رفتن در گل‌و‌لای؟

س۲: راه‌رفتن و نماز‌خواندن روی زغال؟

س۳: راه‌رفتن یا به‌پهلو‌دراز‌کشیدن یا غلتاندن بدن روی خار؟

س۴: بعضی‌ها روی لباس‌های خود برخی عبارت‌ها مثل «کلب‌الرقیه» (سگ رقیه) و عبارت‌های مشابه می‌نویسند.

س۵: کاشتن قفل روی کمر، بازو یا دیگر اعضای بدن.

س۶: چهاردست‌وپا یا سینه‌خیز‌رفتن در هیئت‌ها یا در هنگام زیارت امام حسین‌(ع)؟

س ۷: زنجیر‌زدن بر سینه و پشت؟

س ۸: روشن‌کردن مشعل از روز هفتم تا دهم ماه محرم، و طبل‌زدن؟

س9: شب هشتم ماه محرم به قاسم بن حسن‌(ع) اختصاص دارد. در این شب ـ‌به‌نیت عروسی قاسم‌ـ شمع‌هایی روشن می‌کنند، حنا می‌بندند و شیرینی توزیع می‌کنند… آیا با وجود حزن و اندوه مصیبت عاشورا انجام چنین کارهایی تناسبی دارد؟ و آیا مسئلۀ عروسی قاسم و عقد آن بزرگوار با سیده سکینه، صحت دارد؟

س10: عُرف است که بعد از ظهر عاشورا، در کربلای مقدس «هرولۀ طویریج» برگزار می‌شود و برخی چنین شایع کرده‌اند که دیده شده است امام مهدی‌(ع) در آن [مراسم] هروله می‌کند؟

س۱۱: کار به‌جایی رسیده که برخی زن‌ها، قمه‌زنی می‌کنند و شاهد بوده‌ام که موهای آن‌ها ـ‌به‌بهانۀ احیای شعائر و همدردی با فاطمیون‌ـ در برابر مردان آشکار شده است؟ برخی نیز تلاش کرده‌اند این عملکرد آن‌ها را با این عبارتِ روایت‌شده در زیارت ناحیۀ مقدسه، نیکو جلوه دهند: « بَرَزْنَ مِنَ الْخُدُورِ، ناشِراتِ الشُّعُورِ عَلَى الْخُدُودِ، لاطِماتِ الْوُجُوهِ سافِرات…» (از پسِ پرده‌ها خارج شدند؛ درحالی‌كه گيسوان بر گونه‌ها افشانده بودند، بر صورت‌ها سیلی می‌زدند و نقاب از چهره‌ها افكنده بودند).

واثق الحسینی/ ۶محرم۱۴۳۸

پاسخ:

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله رب العالمین و صلی الله على محمد و آل محمد الائمة و المهديين وسلم تسليما

جواب سؤال  1،2،3،4،5،6

از این امور پرهیز کنید؛ خداوند رحمتتان کند!

س۷: زنجیر‌زدن بر سینه و کمر؟

ج: جایز است، تا وقتی که آسیب قابل‌توجهی به‌دنبال نداشته باشد.

س۸: روشن‌کردن مشعل از روز هفتم تا دهم ماه محرم، و طبل زدن؟

ج: جایز است.

س9: شب هشتم ماه محرم به قاسم بن حسن (ع) اختصاص دارد. در این شب ـ‌به نیّت عروسی قاسم‌ـ شمع‌ها روشن می‌کنند، حنا می‌بندند و شیرینی توزیع می‌کنند… آیا با وجود حزن و اندوه مصیبت عاشورا انجام چنین کارهایی تناسبی دارد؟ و آیا مسئلۀ عروسی قاسم و عقد آن بزرگوار با سیده سکینه، صحت دارد؟

ج: اشکالی ندارد؛ تا هنگامی که به‌عنوان شعائری باشد که از آن‌، عزاداری برای قاسم بن حسن و یادآوری مصیبت کربلا قصد شده باشد.

س10:عُرف است که بعد از ظهر عاشورا، در کربلای مقدس «هرولۀ طویریج» برگزار می‌شود و برخی چنین شایع کرده‌اند که دیده شده است امام مهدی‌(ع) در آن [مراسم] هروله می‌کند؟

ج: در این [کار] اشکالی نیست.

س۱۱: کار به‌جایی رسیده که برخی زن‌ها، قمه‌زنی می‌کنند و شاهد بوده‌ام که موهای آن‌ها ـ‌به بهانۀ احیای شعائر و همدردی با فاطمیون‌ـ در برابر مردان آشکار شده است؟ برخی نیز تلاش کرده‌اند این عملکرد آن‌ها را به این عبارتِ روایت‌شده در زیارت ناحیۀ مقدسه، نیکو جلوه دهند: « بَرَزْنَ مِنَ الْخُدُورِ، ناشِراتِ الشُّعُورِ عَلَى الْخُدُودِ، لاطِماتِ الْوُجُوهِ سافِرات…» (از پسِ پرده‌ها خارج شدند درحالی‌كه گيسوان بر گونه‌ها افشانده بودند، بر صورت‌ها سیلی می‌زدند و نقاب از چهره‌ها افكنده بودند).

ج: جایز نیست که یک زن، موهایش را در برابر بیگانه آشکار کند، و علت‌آوری فوق‌الذکر صحیح نیست حتی با وجود اعتقادی که دارند. معنای قصد‌شده از این زیارت، خارج‌شدن برخی از دختران پیامبر است در‌حالی‌که سر و موهایشان برهنه بوده است؛ و این تنها به دلیل آن بوده که دشمنان بعد از هجوم‌آوردن بر خیمه‌ها و به آتش‌کشیدنشان آن‌ها را مجبور [به آن کار] کرده بودند. پس آن‌ها این‌چنین خارج‌شدنی را با قصد و ارادۀ خود اختیار نکرده و درنتیجه هیچ معصیتی مرتکب نشده بودند؛ در‌حالی‌که کسی که موهایش را آشکار و حجابش را با قصد و ارادۀ کامل خودش هتک می‌کند، نافرمانی خداوند سبحان را مرتکب می‌شود و عذر و بهانه‌آوردن با این ادعا که می‌خواهد اطاعت و عبادت کند سودی نخواهد داشت. خداوند سبحان بزرگ‌تر و والاتر از آن است که با معصیت‌ها عبادت شود!

احمد‌الحسن

۶ محرم۱۴۳۸

لینک تالار انصار امام مهدی (ع)

 

کاربر2

View Comments

Recent Posts

گفت‌وگوی داستانی دربارۀ دعوت فرستادۀ عیسای مسیح (قسمت سوم)

عیسی به آمدن مدعیان دروغین بسیاری هشدار داده است، اما نگفته هر مدعیِ پس‌از او کذاب است. به قلم: متیاس… Read More

1 ماه ago

مدعیان خیر

مصیبت برتر قسمت دوم به قلم: نازنین زینب احمدی مقدمه در بخش پیشین این مجموعه، با تکیه بر اهمیتی که… Read More

2 ماه ago

آیا معجزه راه ثابت شناخت فرستادگان الهی است؟

 گفت‌وگوی داستانی دربارۀ دعوت فرستادۀ عیسای مسیح (قسمت دوم) به قلم: متیاس الیاس از پیشنهادِ رفتن نزد کشیش استقبال کرد… Read More

2 ماه ago

آیا فرگشت یک هدف کلان دارد؟

به قلم: شیث کشاورز   امروزه نظریه تکامل (فرگشت) نظریه‌ای است که در جامعۀ علمی، به‌طور گسترده به‌عنوان توضیحی کاملاً… Read More

2 ماه ago

پاسخ به اتهام فرصت‌طلبیِ پیامبر(ص) و یادگیری ایشان از اهل کتاب

پاسخ به تئوفان اعتراف‌کننده | قسمت چهارم به قلم: ارمیا خطیب • پیشگفتار در قسمت پیشین به سه ادعای تئوفانس… Read More

2 ماه ago

«رؤیا» دریچه‌ای به‌سوی ملکوت

وظیفۀ مؤمنان در قبال رؤیا در پیشگاه فرستادۀ الهی به قلم: نوردخت مهدوی مقدمه رؤیا، سفری شیرین و روحانی است… Read More

2 ماه ago