امام صادق (ع) فرمود: «هنگامیکه امیر مؤمنان (ع) با اهل بصره رودررو شد، پرچم را برافراشت، پرچمِ رسولالله (ص)… سپس (به حسن ع) فرمود:…بعد از من کسی این پرچم را برنمیافرازد، مگر قائم، درود خدا بر او باد.» (غيبت نعمانی، ص 319)
اهلبیت (ع) برای تشخیص مدعی راستگو از مدعیان دروغین در آخرالزمان، راهی معرفی کردهاند و فرمودهاند، «پرچم پیامبر (ص) همراه اوست». حال، این پرچم چیست و به چه معناست؟ بهتر است از خود اهلبیت (ع) بپرسیم.
همواره یکی از قوانینی که ولی خدا همراه خود دارد، راه و روش پیامبران و فرستادگان سابق است و آن هم «دعوت مردم به خدا و حاکمیت خداست»، به همین خاطر هیچیک از پیامبران و فرستادگان را نمیبینیم که به خودشان دعوت کنند یا دنیاطلبی کرده باشند؛ زیرا آنها برگزیدگان الهی هستند و خداوند متعال ازاینجهت آنها را برگزیده است که کاملاً برای خدا مخلص هستند و آخرت را بر دنیا ترجیح دادهاند و به دنیا و زیورآلاتش پشت کردهاند؛ لذا مستحق گزینش و انتخاب شدند؛
«گويى مینگرم كه قائم (ع) در روز عاشورا در روز شنبه، ميان ركن و مقام ايستاده است و در آغاز قيام، جبرئیل فرشتۀ امين وحى، در برابر او قرار گرفته و ندا میدهد «اَلبَيْعةُ للّه» «بیعت مخصوص خداست» پس خداوند بهوسیلهٔ او زمين را پر از عدل و داد میکند.» (غیبت طوسی، ص453)
از ابیبصیر نقل است که امام صادق (ع) فرمود: «هنگامیکه امیر مؤمنان (ع) با اهل بصره رودررو شد پرچم را برافراشت، پرچمِ رسولالله (ص)، پس قدم آنها را در هم شکست… .» [تا جایی که گفت:] پس به امام حسن (ع) فرمود: «ای فرزندم، برای این قوم دورهای است که میگذرانند و اینکه این پرچم، کسی بعد از من آن را برنمیافرازد، مگر قائم درود خدا بر او باد.» (کتاب غيبت نعمانی، ۳۱۹)
امام باقر (ع) فرمود: «هر چیزی برای شما ایجاد اشکال یا شبهه کند، وصیت و پرچم و سلاح پیامبر خدا (ص) جای هیچگونه شبهه و اشکالی برایتان باقی نمیگذارد… بر حذر باشید از کسانی که خود را بهدروغ به آل محمد نسبت میدهند؛ که همانا برای آل محمد و علی (ع) یک پرچم است و برای دیگران پرچمها؛ پس در جای خودت ثابت باش و از هیچکس ابداً تبعیت نکن تا مردی از فرزندان حسین (ع) را ببینی که با او، وصیت رسول خدا (ص) و پرچم او و سلاح او باشد.» (تفسیر العیاشی، ج۱، ص۶۴؛ بحار الأنوار، ج۵۲، ص۲۲۲)
امام صادق (ع) فرمود: «بهدرستی که برای ما اهلبیت یک پرچم است که هرکس از آن جلو بزند، بیعتشکنی کرده است و هرکس از آن عقب بماند، نابود میشود و هرکس همراه آن باشد، (به ما) مُلحق (وصل) شده است. بر روی آن نوشته شده است: “البیعة لله” (حاکمیت از آن خداوند است)». (مائتان وخمسون علامه، ص۱۵)
در روایتی آمده است: «در پرچم مهدی (ع)، اینگونه [نوشته شده] است که البیعة لله عزوجل (حاکمیت از آنِ خداوند است)». (کمالالدین، ج۲، ص۶۵۴)
همۀ این روایتها بهصراحت بیان میکنند که پرچم اهلبیت (ع) فقط در دست قائمشان است و در روایت معروف به روایت یمانی، امام باقر (ع) فرمودند: پرچم حق، پرچم یمانی است.
پرچم رسولالله (ص) را فقط یک نفر بلند میکند که همان مهدی است. این مهدی، همان مهدی اول مذکور در وصیت شب وفات پیامبر (ص) است. (غیبت طوسی، ص ۳۰۰)
تصور نشود که پرچم بیعت با خدا تنها یک قطعه پارچه است که به اهتزاز درمیآید؛ بلکه راه و روشی است که پیامبران و فرستادگان الهی از ابتدا تا روز قیامت در پیش گرفته و خواهند گرفت و به حاکمیت خدا دعوت میکنند.
و در این زمان، تمامی مردم و حتی شیعیان که سالیان دراز از حاکمیت خدا دفاع میکردند و شیوۀ باطل شورا و انتخابات را در تعیین حاکم اصلی رد میکردند، به حاکمیت مردم [انتخابات و دموکراسی آمریکایی] پناه برده و در عمل، حاکمیت خدا را رد کردند؛ اما در این میان، تنها یمانی آل محمد، سید احمدالحسن (ع) مردم را به حاکمیت خدا دعوت میکند. آیا این انفراد و یگانگی کافی نیست؟ کافی نیست که از بین اینهمه جمعیت کرۀ زمین، تنها یک نفر شما را به راه و روش پیامبران و فرستادگان (درود خدا بر آنها باد) دعوت میکند؟
این همان معنای روایت است که وقتی از امام صادق (ع) دربارۀ امر امام مهدی در آخرالزمان و وجود شبهات در آن دوره و اینکه چگونه صاحب حق را بشناسیم، سؤال کردند، فرمودند:
«والله أمرنا ابین من هذه الشمس»
«بهخدا قسم، امر و ولایت ما از این خورشید روشنتر است.» (غیبت طوسی، ح۲۸۵)
به حقِّ روشن ولی تلخ و سنگین روی آوریم و باطل شیرین و سبک را رها کنیم و برای زمینهسازی ظهور آن گوهر گمشده، امام غریب، مهدی فاطمه به همراه فرستادهاش یمانی آل محمد، راهی بیابیم.
سید احمدالحسن (ع) بهسوی ما آمده است و بهسمت پدرش دعوت میکند.
عیسی به آمدن مدعیان دروغین بسیاری هشدار داده است، اما نگفته هر مدعیِ پساز او کذاب است. به قلم: متیاس… Read More
مصیبت برتر قسمت دوم به قلم: نازنین زینب احمدی مقدمه در بخش پیشین این مجموعه، با تکیه بر اهمیتی که… Read More
گفتوگوی داستانی دربارۀ دعوت فرستادۀ عیسای مسیح (قسمت دوم) به قلم: متیاس الیاس از پیشنهادِ رفتن نزد کشیش استقبال کرد… Read More
به قلم: شیث کشاورز امروزه نظریه تکامل (فرگشت) نظریهای است که در جامعۀ علمی، بهطور گسترده بهعنوان توضیحی کاملاً… Read More
پاسخ به تئوفان اعترافکننده | قسمت چهارم به قلم: ارمیا خطیب • پیشگفتار در قسمت پیشین به سه ادعای تئوفانس… Read More
وظیفۀ مؤمنان در قبال رؤیا در پیشگاه فرستادۀ الهی به قلم: نوردخت مهدوی مقدمه رؤیا، سفری شیرین و روحانی است… Read More