- نام کتاب: «تفسیر آیهای از سوره یونس»
- نام مولف:سید احمد الحسن | یمانی موعود، وصی و فرستاده امام مهدی (ع)
- تاریخ انتشار کتاب: 1395 – چاپ دوم
- زبان کتاب: ترجمه فارسی
- مترجم: گروه مترجمان انتشارات انصار امام مهدی (ع)
- تعداد صفحات کتاب: 29 صفحه
دانلود کتاب تفسیر آیهای از سوره یونس
گاها تصور می شود که تفسیر قران امر ساده ای است که با تحصیل علوم دینی طی چند سال میتوان به راحتی به آن دست یافت. ولی حقیقت چیز دیگری است. وقتی که پای تفسیر قائم آل محمد سید احمد الحسن یمانی می نشینیم متوجه می شویم که حتی یک آیه از قران هم میتواند تفسیری به اندازه ی یک کتاب داشته باشد و تنها این کتاب پایان تفسیر آن آیه نخواهد بود.
کتابی که پیش روی شماست به بررسی واقعه ای که بر فرعون رخ داد و باعث غرق شدن او شد می پردازد. سوالات بسیاری در این زمینه وجود دارد که افرادی که خود را مفسر قرآن میخوانند از پاسخ به آن وا مانده اند. اگر شما نیز به دنبال پاسخ سوالات زیر هستید به شما خواندن این کتاب از سید احمد الحسن را توصیه میکنیم.
ایمان چه درجاتی دارد؟
معجزه ی قاهره چیست؟
آیا میتوان فردی را اجبار به ایمان کرد؟
چرا ایمان فرعون در میان دریا پذیرفته نشد؟
تفاوت معجزه ی قاهره با معجزه ی غیر قاهره در چیست؟
آیا فرعون پیش از غرق شدن ایمان آورد یا در حین غرق شدن؟
تفاوت ایمان آوردن به غیب و ایمان آوردن به ماده در چیست؟
تفسیر قرآن به دست کیست؟
بسیار مهم است که تفسیر قران را از اهل آن بگیریم و خود و دیگران را از تفسیر به رای قران بر حذر داریم.
مرحوم مجلسى به نقل از تفسیر عیّاشى از هشام بن سالم از امام صادق (ع) نقل می کند: «کسى که قرآن را به رأى خود تفسیر کند و نتیجه درستى نیز به دست آورد مأجور نیست(اجری ندارد) و اگر به نتیجه خطا برسد، گناه آن را بر دوش می گیرد»
(10) (مجلسى، ج92، ص110).
ابو عیسى ترمذى و ابو داود سجستانى به نقل از جندب بن عبداللّه از پیامبر اکرم (ص) آورده اند: «کسى که در کتاب خداوند به رأى خود سخنى بگوید و به نتیجه درستى هم برسد، خطاکار است»
(ترمذى، ج5، ص200).
در دو حدیث بالا مشاهده میکنیم که حتی اگر تفسیر درستی را نیز از قران ارایه دهیم اجر و پاداشی نداریم و گناهکار می شویم و اگر به خطا تفسیر کنیم بازهم گناهکار خواهیم بود. حال باید دید اصلا امکان تفسیر درست قران بدون مراجعه به اهل آن یعنی آل محمد وجود دارد یا خیر؟
شیخ صدوق به سند خود از أبى صلت هروى نقل می کند که امام رضا (ع) به علىّ بن محمد بن الجهم فرمود: «تقواى الهى پیشه کن و کتاب خداوند را به رأى خود تأویل مکن؛ چرا که خداوند می فرماید: تأویل آن را جز خدا و راسخان در علم کسى نمی داند»
(عیون اخبار الرضا علیهالسلام ، ج1، ص192).
در حدیث بالا نیز مشاهده میکنیم که علم تفسیر قران را تنها خداوند و راسخون در علم دارند. اما آیا ما میتوانیم جزو راسخون در علم باشیم؟
امام صادق علیه السلام فرمود:« مائیم راسخون در علم و ما تأویل قرآن را مى دانیم.»
اصول كافى جلد 1 صفحه: 308 روایت: 1
پس راسخون در علم همان حجت های الهی و معصوم هستند که خداوند از طریق نص آنها را به ما معرفی میکند