سلسلهمقالات پاسخ به موسی بن میمون
قسمت سوم
به قلم: یهوشوع ربوبی
در قسمت قبل نکات زیادی در رد تفسیر موسی بن میمون که محمد (ص) را شاخ یازدهم تفسیر کرد گفته شد. در این قسمت به بخش دیگری از کلماتش پرداخته و به نکات بیشتری اشاره میشود.
موسی بن میمون در ادامۀ تفسیر اشتباه خود دربارۀ این شاخ میگوید:
«این بدیهی است که اشاره به شخصی دارد که دین جدیدی شبیه به شریعت الهی پدید خواهد آورد و ادعای وحی یک کتاب و نبوت میکند. او علاوهبر این تلاش خواهد کرد تا شریعت را تغییر دهد و منسوخ کند، همانطور که گفته شده «و او در پی تغییر فصول و شریعت خواهد بود.» (دانیال ۲۵:۷).» پایان نقلقول.
میگویم:
اول. مشخص شد محمد (ص) نمیتواند مصداق این شاخ باشد؛ پس آمدن محمد (ص) با قوانین جدید را نمیتوان محکوم کرد مگر اینکه او فرستادۀ خدا نباشد! اما ازآنجاکه حقانیت او ثابت میشود، پس قوانینی که او با خود آورده است بهراستی حکم خداست.
دوم. شرایع ممکن است با توجه به شرایط خاص تغییر کند.
سید احمدالحسن میگوید:
«اسلام بهعنوان یک دین الهی تفاوتی با دین یهودی، نصرانی یا حنفی ندارد و چیزی جدید و خودساخته نیست. البته در برخی تفاصیل تشریع اختلافاتی میان این ادیان وجود دارد و اسلام با برخی تفاصیل متفاوت در راستای حرکت تکاملی انسان بر این زمین آمد، اما عقاید الهی در تمامیِ ادیان یکسان است: ایمان به خدا، فرشتگانش، کتابها و فرستادگانش. [1] آنها امتی یکساناند و دعوتشان نیز یکسان است.» [2]
بهسراغ تورات میرویم.
در بِرِشيت (پيدايش) میخوانیم:
«۱ و خدا، نوح و پسرانش را برکت داده، بدیشان گفت: «بارور و کثیر شوید و زمین را پر سازید. ۲ و خوف شما و هیبت شما بر همۀ حیوانات زمین و بر همۀ پرندگان آسمان، و بر هرچه بر زمین میخزد و بر همۀ ماهیان دریا خواهد بود؛ به دست شما تسلیم شدهاند. ۳ و هر جنبندهای که زندگی دارد، برای شما طعام باشد. همه را چون علف سبز به شما دادم، ۴ مگر گوشت را با جانش که خون او باشد، مخورید. ۵ و هر آینه انتقام خون شما را برای جان شما خواهم گرفت. از دست هر حیوان آن را خواهم گرفت. و از دست انسان، انتقام جان انسان را از دست برادرش خواهم گرفت. ۶ هرکه خون انسان ریزد، خون وی به دست انسان ریخته شود؛ زیرا خدا انسان را به صورت خود ساخت. ۷ و شما بارور و کثیر شوید، و در زمین منتشر شده، در آن بیفزایید.»[3]
اما در بخشی از فرمانهای الهی بهسوی مُشِه (موسی) آمده است:
«۲۲ و خداوند موسی را خطاب کرده، گفت: ۲۳ «بنیاسرائیل را خطاب کرده، بگو: هیچ پیه گاو و گوسفند و بز را مخورید.»[4]
«اما از نشخوارکنندگان و شکافتگان سم اینها را مخورید، یعنی شتر، زیرا نشخوار میکند لیکن شکافته سم نیست، آن برای شما نجس است.»[5]
از طریق این متون میآموزیم که یک فرمان یا حکم الهی ممکن است در آینده تغییر کند.[6]
در نتیجه، گذشته از اینکه محمد (ص) فرستادۀ خداست، در قسمت اول اثبات شد که خدا حاکم است و تنها اوست که حق قانونگذاری دارد؛ بنابراین هر یهودی عاقلی قبول میکند که خدا هر زمانی که بخواهد احکام را عوض میکند و نباید برای تکذیب یک مدعی بر قوانینی دست گذاشت که با خود آورده است.
پساز آنکه مشخص شد تفسیر ابنمیمون مغرضانه و اشتباه است، شاید یک یهودی بگوید پس به ما بگویید تفسیر درست چیست؟ در مقدمه میگویم در کتاب مقدس میخوانیم:
«فرعون به یوسف گفت: «خوابی دیدهام و کسی نیست که آن را تعبیر کند، و دربارۀ تو شنیدم که خواب میشنوی تا تعبیرش کنی.» * یوسف فرعون را به پاسخ گفت: «از من نیست، خدا فرعون را به سلامتی جواب خواهد داد».»[7]
«و آواز آدمی را از میان اولای شنیدم که ندا کرده، میگفت: «ای جبرائیل، این مرد را از معنی این رؤیا مطلع ساز».»[8]
از این آیات بهروشنی مشخص میشود که رؤیا توسط خدا یا کسانی که با او ارتباط دارند رمزگشایی میشود. اکنون بهسراغ تفسیر سید احمدالحسن میرویم تا ببینیم آیا توانسته بهدرستی آن وحش و آن ده شاخ یا پادشاه و همچنین آن شاخ یازدهم را تفسیر کند؟
سید احمدالحسن دربارۀ بخشی از رؤیای دانیال میگوید:
«… شیری با دو بال اشاره به امپراتوری انگلستان دارد كه در اروپا قد علم كرد و سمبلش شیری با دو بال است. امّا خرس نمادِ شوروی است كه گوشت زیادی میخورد؛ یعنی مردمان زیادی را كشته است …… ولی حیوان چهارم که از آهن است، امپراتوری آمریكاست كه با اسلحه و ثروت به همهجای این دنیا تسلط پیدا كرده است و آن را لگد کوب میکند… .»[9]
بنابراین سید احمدالحسن وحش چهارم را آمریکا تفسیر کرده است.[10] او همچنین ده شاخ را به ده پادشاه مزدور آمریکا در خاورمیانه تفسیر میکند.[11] سپس آن شاخ دیگر را سفیانی –فرد فاسد و ظالمی که در روایات اسلامی شناختهشده است- معرفی کردهاست[12] کسی که در آینده سلطنتش تباه و سپس اینگونه میشود:
«و ملکوت و سلطنت و حشمت مملکتی که زیر تمامی آسمانهاست به قوم مقدّسان حضرت اعلی داده خواهد شد که ملکوت او ملکوت جاودانی است و جمیع ممالک او را عبادت و اطاعت خواهند نمود.»[13]
آیا یهودیان تفسیری دارند که بتواند در مقابل این تفسیر دوام بیاورد؟ ما راه را باز میگذاریم و منتظر تفسیری از یهودیان میمانیم!
موسی بن میمون در تلاش بود تا از آمدن محمد (ص) با فرامین جدید، فرصتی ایجاد کند تا بتواند او را مصداق شاخ یازدهم در رؤیای دانیال تعیین کند! اما ثابت شد که نهتنها تفسیر او پر از تناقض و اشتباه است، بلکه روشن شد که نمیتوان حقانیت یک مدعی را با تغییر شرایع یا احکام سنجید؛ زیرا موضوع تغییر احکام در طول زمان وجود داشته است؛ بنابراین برای دانستن اینکه مدعی حق است باید به قانون ثابت شناخت فرستادگان رجوع کرد. همچنین پس از آن، تفسیری از سید احمدالحسن دربارۀ رؤیای دانیال ارائه شد که نشان میدهد وحش چهارم آمریکاست و ده پادشاه یا ده شاخ چسبیده به آن، همان ده پادشاه مزدور او در منطقۀ خاورمیانهاند و آن شاخ دیگر که میروید همان شخصیت سفیانی است که در روایات اسلامی آن را مییابیم. خلاصه منتظریم اگر یهودیان دلیلی بر رد این تفسیر دارند، ارائه کنند و تفسیر صحیح را بیاورند!
منابع:
1- ر.ک: بقره، ۱۷۷و ۲۸۵؛ نساء، ۱۳۶.
2- سید احمدالحسن، گوساله، ج۱، ص۸۹-۹۰.
3- بِرِشيت، فصل 9.
4- وَييقرا (لاويان)، فصل 7.
5- وَييقرا 4:11.
6- دوست دارم کلمات موسی بن میمون را بیاورم که در جای دیگر چه گفته است: «آدم، اولین مرد (انسان)، با شش فرمان، فرمان داده شده است: 1) بت پرستی؛ 2) برکت دادن (با حسن تعبیر) نام (خدا)؛ 3) کشتار (قتل)؛ 4) روابط جنسی نامشروع؛ 5) سرقت؛ 6) برقراری یک نظامِ قضاوت. حتی اگر همۀ اینها بهعنوان یک سنت از موسی معلم ما دریافت شده باشد و ما بتوانیم علت وجودی آنها را بفهمیم، بااینحال از [آیات در] تورات [میآموزیم که] همین موارد بودند که فرمان داده شدند. فرمان هفتم که خوردنِ یک عضوِ کندهشده از یک حیوانِ زنده را ممنوع میکرد برای نوح اضافه شد، چنانکه او میگوید:«حتی گوشت را که جانش در خون است، آن را نخورید» (پیدایش 9: 4). این فرامین بهطور کلی (عموماً) قابل اجرا بودند – تا ابراهیم. با ابراهیم، ختنه نیز فرمان داده شد و او نماز صبح را خواند. اسحاق عُشر [یکدهم] را جدا کرد و نماز دیگری در بعد از ظهر اضافه کرد و با یعقوب، ممنوعیت در برابر خوردن عصبِ سیاتیک [عرق النساء] اضافه شد، همچنانکه نمازِ معاریو (غروب) [اضافه شد]. در مصر عمرام با احکامی دیگر فرمان داده شد و با موسی معلم ما، توراه [شریعت] کامل شد.» هلاخا، میشناه توراه، پادشاهان و جنگها ۹:۱؛ همچنین در تلمود میخوانیم: «فرزانگان تعلیم دادند [که] نسلهای نوح [به] هفت میتزوت، امر شده بودند: داوری؛ و برکت دادن نام، پرستش بت؛ ممنوعیت روابط جنسی؛ خونریزی؛ و سرقت؛ و یک عضو از یک جاندار.» سنهدرین ۵۶الف:24.
7- برشیت ۱۵:۴۱-۱۶.
8- دانیال ۱۶:۸.
9- سید احمدالحسن، وصی و فرستادۀ امام مهدی (ع) در تورات، انجیل و قرآن، ص26.
10- اگر یهودیان بگویند در نزد ما این وحش همان روم است، به آنها میگویم پس آیا مسیح موعود روم را نابود و سلطنت را برپا کرد؟! مگر این موضوع در دانیال 44:2 مشخص نشده است که سنگ یا منجی سلطنت چهارم یا وحش چهارم را نابود میکند؟! پس وقتی روم به دست مسیح نابود نشد، چگونه وحش چهارم را روم تفسیر میکنید؟!
11- سید احمدالحسن، سرگردانی یا مسیر بهسوی خدا، سرگردانی در امت اسلام، ص25.
12- سید احمدالحسن، گوساله، ج2، ص119.
13- دانیال 27:7.
هفته نامه شماره 182
دانلود تمامی شماره های هفته نامه زمان ظهور
عیسی به آمدن مدعیان دروغین بسیاری هشدار داده است، اما نگفته هر مدعیِ پساز او کذاب است. به قلم: متیاس… Read More
مصیبت برتر قسمت دوم به قلم: نازنین زینب احمدی مقدمه در بخش پیشین این مجموعه، با تکیه بر اهمیتی که… Read More
گفتوگوی داستانی دربارۀ دعوت فرستادۀ عیسای مسیح (قسمت دوم) به قلم: متیاس الیاس از پیشنهادِ رفتن نزد کشیش استقبال کرد… Read More
به قلم: شیث کشاورز امروزه نظریه تکامل (فرگشت) نظریهای است که در جامعۀ علمی، بهطور گسترده بهعنوان توضیحی کاملاً… Read More
پاسخ به تئوفان اعترافکننده | قسمت چهارم به قلم: ارمیا خطیب • پیشگفتار در قسمت پیشین به سه ادعای تئوفانس… Read More
وظیفۀ مؤمنان در قبال رؤیا در پیشگاه فرستادۀ الهی به قلم: نوردخت مهدوی مقدمه رؤیا، سفری شیرین و روحانی است… Read More