Categories: موضوعات

نظر صریح سید احمد الحسن (ع) دربارۀ ولایت فقیه چیست

سوال: نظر صریح سید احمد الحسن (ع) درباره‌ی ولایت فقیه چیست

پاسخ: سید احمد الحسن (علیه‌السلام) در کتاب سرگردانی یا راه به سوی خداوند توضیح می‌دهند که در صورت نبودِ امام و نبودِ نایب خاص از سمت ایشان (یعنی بسته بودن باب ارتباط با امام)، مردم باید از فقیه واجد شرایط تبعیت کند، اما ایشان در بحث تفسیر آیه‌ی اکمال دین توضیح دادند که خلیفه‌ی الهی و یا فرستاده‌ی ایشان در هر عصری وجود دارد.

ایشان در تفسیر آیه‌ی اکمال دین می‌فرمایند: دین باوجود خلیفه‌ی منصب از سمت خداوند در هر زمان کامل شده است، بنابراین نیازی به این نیست که فقهای شیعه و سنی بر اساس ظن و گمان خود به تبیین آنچه به نظر خودشان نقص در دین است، بپردازند. حال اگر مردم برای پذیرش حجت خداوند قابل نبودند، خلیفه‌ی خداوند مغیب و صامت می‌شود، ولی در عصر غیبتش هم ایشان برای اتمام حجت بر مردم، فرستادگانی در بین مردم دارند، اما صامت هستند چون قابلی در میان مردم وجود ندارد. در حقیقت خداوند به خاطر رحمت زیادش، آن فرستاده را مامور به ابلاغ نمی‌کند (تا مردمی که قابل نیستند، در صورت انکار ایشان جهنمی نشوند)، و اگر کسی در آن زمان واقعاً قابل باشد امام خودش یا نایبش برای آن شخص حاضر می‌شود و هر آنچه در امر دین لازم است را به او می‌رساند.

بنابراین سید احمد الحسن (علیه‌السلام) با بحث آیه‌ی اکمال دین به‌صورت مستدل و منطقی اثبات می‌کنند که هیچ زمانی وجود نداشته که حجت خداوند و نایبان خاص ایشان وجود نداشته باشند، پس همچنان که عرض شد کلام ایشان در کتاب سرگردانی در رابطه با ولایت فقیه، مطلق نبوده بلکه مشروط به شرطی بوده که البته هیچ‌وقت محقق نشده است.

همچنین در سخنرانی‌شان در پالتاک این‌طور فرمودند که ولایتی که برای فقیه ادعا می‌کنند، عقیده‌ای بدون دلیل است. ایشان در این خصوص می‌فرمایند:

«در ایران می‌گویند: فقیه ولایتی دارد که تجلی و تمثل امتداد ولایت معصوم است و در زیر سایه‌ی ولایت فقیه، انتخابات جریان دارد یعنی حاکم اصلی مسلط بر خون و جان مردم نزد آن‌ها، همان فقیه است که آن‌ها مدعی ولایت برای او هستند. پس سخن ما با آن‌ها تفاوت دارد و در موضوع دیگری است. سخن ما با آن‌ها در مورد اصل این ولایت ادعایی برای فقیه است که آیا هیچ دلیلی بر این ولایت ادعایی وجود دارد یا خالی از هرگونه دلیل عقلی و نقلی است؟

طبعاً این همان اعتقاد ماست که آن ولایتی که برای فقیه ادعا می‌کنند، عقیده‌ای بدون دلیل است و این امر را در بحث تفسیر آیه‌ی اکمال الدین در برنامه «الملتقی الاسبوعی» معهد دراسات علیای نجف ارائه دادم و می‌توانید آن را بشنوید و مطالعه کنید و آنچه در آنجا پیرامون غیبت امام مهدی (علیه‌السلام) و ادعای کسانی که مدعی نیابت عامه در امر دین و … هستند را بشنوید.» 29.10.1394

کاربر2

Recent Posts

گفت‌وگوی داستانی دربارۀ دعوت فرستادۀ عیسای مسیح (قسمت سوم)

عیسی به آمدن مدعیان دروغین بسیاری هشدار داده است، اما نگفته هر مدعیِ پس‌از او کذاب است. به قلم: متیاس… Read More

1 ماه ago

مدعیان خیر

مصیبت برتر قسمت دوم به قلم: نازنین زینب احمدی مقدمه در بخش پیشین این مجموعه، با تکیه بر اهمیتی که… Read More

2 ماه ago

آیا معجزه راه ثابت شناخت فرستادگان الهی است؟

 گفت‌وگوی داستانی دربارۀ دعوت فرستادۀ عیسای مسیح (قسمت دوم) به قلم: متیاس الیاس از پیشنهادِ رفتن نزد کشیش استقبال کرد… Read More

2 ماه ago

آیا فرگشت یک هدف کلان دارد؟

به قلم: شیث کشاورز   امروزه نظریه تکامل (فرگشت) نظریه‌ای است که در جامعۀ علمی، به‌طور گسترده به‌عنوان توضیحی کاملاً… Read More

2 ماه ago

پاسخ به اتهام فرصت‌طلبیِ پیامبر(ص) و یادگیری ایشان از اهل کتاب

پاسخ به تئوفان اعتراف‌کننده | قسمت چهارم به قلم: ارمیا خطیب • پیشگفتار در قسمت پیشین به سه ادعای تئوفانس… Read More

2 ماه ago

«رؤیا» دریچه‌ای به‌سوی ملکوت

وظیفۀ مؤمنان در قبال رؤیا در پیشگاه فرستادۀ الهی به قلم: نوردخت مهدوی مقدمه رؤیا، سفری شیرین و روحانی است… Read More

2 ماه ago