اخلاق احمدی

گفت‌وشنود: سند حدیث تون ضعیفه!

«سند حدیث تون ضعیفه»

یمانی: چیزی درباره احادیث یمانی شنیدی؟ اینکه او تنها کسی است که قبل از امام زمان (ع) دعوت به حق و هدایت به صراط مستقیم میکنه و اطاعتش بر همه مردم جهان واجبه؟

زورائی: بله شنیدم، ولی این روایات چون سندشون ضعیف هست، قابل قبول و عمل نیستند.

یمانی: کدوم روایات؟ مگه شما این روایات رو بررسی کردید؟ در ضمن احادیث زیادی درباره یمانی آمده که بعضی از آنها (حتی از نظر رجال) صحیح است. مثلاً روایتی که شیخ مفید در کتاب ارشاد آورده صحیح است.

  • سيْفُ بْنُ عَمِيرَةَ عَنْ بَكْرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: خُرُوجُ الثَّلَاثَةِ السُّفْيَانِيِّ وَ الْخُرَاسَانِيِّ وَ الْيَمَانِيِّ فِي سَنَةٍ وَاحِدَةٍ فِي شَهْرٍ وَاحِدٍ فِي يَوْمٍ وَاحِدٍ وَ لَيْسَ فِيهَا رَايَةٌ أَهْدَى مِنْ رَايَةِ الْيَمَانِيِّ لِأَنَّهُ يَدْعُو إِلَى الْحَقِّ. (الإرشاد، ج 2، ص 375)

زورائی: خوب اگر حدیث صحیح باشه، میتونیم در بارش صحبت کنیم. ولی روایات غیر صحیح هیچ ارزشی در دین نداره.

یمانی: بسیار خوب. البته میدونی که علم رجال یک بدعت است که سالها پس از غیبت معصوم توسط مدارس اهل سنت ایجاد شد و بعضی از مدارس و مکاتب شیعی هم اون رو وارد کردند. اهل بیت (ع) به ما نگفتند که برای تشخیص حدیثمون به رجال حدیث نظر کنید، بلکه قانون و میزان دیگری برای این کار معرفی کردند.

زورائی: قبول ندارم. یعنی همه علمای شیعه نفهمیدند این قانون اهل بیت ع رو؛ فقط شما فهمیدید؟! رجال یک علم و فن برای غربال احادیث هست. همه علمای شیعه از گذشته تا الآن، روایتی که سندش ضعیف باشه رو نامعتبر میدونند.

یمانی: عزیزم، بسیاری از علمای گذشته و حال، رجال رو قبول ندارند. ثانیاً شما میتونید یک حدیث صحیح السند برای اثبات ولادت امام مهدی (محمد بن الحسن العسکری) نشون بدید؟! میدونید هیچ روایت صحیح السندی (طبق میزان و قواعد رجال) برای اثبات ولادت حضرت مهدی (ع) وجود نداره؟ شما با بدعت رجال میتونید الآن حیات و وجود امام زمان (ع) رو اثبات کنید؟!

زورائی: منافق منحرف، مچت رو گرفتم. میدونستم که هدف شما یمانی ها ریشه کن کردن اصل اعتقاد به امام زمان (ع) هست. لعنت خدا به اون فرقه ضاله‌ای که میخواد امام زمان ما رو زیر سؤال ببره.

یمانی: عزیزم، چرا مراجع خودتون رو لعنت میکنی؟ ما یمانی­ ها که رجال رو قبول نداریم تا برای اثبات ولادت امام زمان ع به رجال متوسل بشیم. علما و مراجع محترم شما رجال رو قبول دارند و در نتیجه نمیتونند ولادت امام زمان ع رو با مبنای خودشون اثبات کنند. شما دارید اصولیون و رجالیون رو لعنت میکنید، ولی در عین حال ازشون تقلید و اطاعت هم میکنید!!

زورائی: خب ما که علم و تخصص حدیث نداریم و این چیزها رو نمیفهمیم. ما مقلّد علما هستیم و از اونها اطاعت میکنیم.

یمانی: خوب من هم میدونستم این رو. اما شما که در اعتقادات خودت مقلّد هستی، پس چرا ادای محققین رو در میاری؟ چرا اول به سند احادیث گیر میدی و وقتی که راهت بسته میشه، میگی ما مقلدیم؟! میدونی اسم این کار چیه؟!

زورائی: الآن من شارژ گوشیم داره تموم میشه. بعدا جوابتون رو میدم. فعلا برم گوشیم رو شارژ کنم.

یمانی: باشه عزیزم. فقط یه مسئله: مگه گوشی شما وقتی تو شارژ باشه کار نمیکنه؟!

زورائی: ببخشید گوشیم داره خاموش میشه. یا علی

کاربر2

Recent Posts

گفت‌وگوی داستانی دربارۀ دعوت فرستادۀ عیسای مسیح (قسمت سوم)

عیسی به آمدن مدعیان دروغین بسیاری هشدار داده است، اما نگفته هر مدعیِ پس‌از او کذاب است. به قلم: متیاس… Read More

1 ماه ago

مدعیان خیر

مصیبت برتر قسمت دوم به قلم: نازنین زینب احمدی مقدمه در بخش پیشین این مجموعه، با تکیه بر اهمیتی که… Read More

2 ماه ago

آیا معجزه راه ثابت شناخت فرستادگان الهی است؟

 گفت‌وگوی داستانی دربارۀ دعوت فرستادۀ عیسای مسیح (قسمت دوم) به قلم: متیاس الیاس از پیشنهادِ رفتن نزد کشیش استقبال کرد… Read More

2 ماه ago

آیا فرگشت یک هدف کلان دارد؟

به قلم: شیث کشاورز   امروزه نظریه تکامل (فرگشت) نظریه‌ای است که در جامعۀ علمی، به‌طور گسترده به‌عنوان توضیحی کاملاً… Read More

2 ماه ago

پاسخ به اتهام فرصت‌طلبیِ پیامبر(ص) و یادگیری ایشان از اهل کتاب

پاسخ به تئوفان اعتراف‌کننده | قسمت چهارم به قلم: ارمیا خطیب • پیشگفتار در قسمت پیشین به سه ادعای تئوفانس… Read More

2 ماه ago

«رؤیا» دریچه‌ای به‌سوی ملکوت

وظیفۀ مؤمنان در قبال رؤیا در پیشگاه فرستادۀ الهی به قلم: نوردخت مهدوی مقدمه رؤیا، سفری شیرین و روحانی است… Read More

2 ماه ago