در قسمتهای پیشین آشکار شد که در علوم تجربی و فیزیکی دو روش برای اثبات یک واقعیت وجود دارد که یا مرئی و قابلمشاهده باشد، یا اینکه از طریق اثرات موجود بتوان آن را اثبات نمود. در این صورت، سؤالی که در اول بحث مطرح شده، یعنی «چگونه وجود خدایی که دیده نمیشود، اثبات میشود؟» کاملاً اشتباه بوده و میبایست سؤال اینچنین مطرح شود «با چه اثراتی میتوان وجود خدایی را که دیده نمیشود به اثبات رساند؟». در این قسمت و قسمتهای بعدی پاسخ این سؤال را خواهیم داد. با ما همراه باشید.
با چه اثراتی میتوان وجود خدایی را که دیده نمیشود به اثبات رساند؟
برای پاسخ به این سؤال باید واقعیت یا فکت تعریف شود.
واقعیت (fact) عبارت است از مشاهدات تأییدشده ما دربارۀ محیط پیرامون که تکرارپذیر و قابلاثبات باشد. (که بهصورت مكرر تأیيد شده و هيچگاه رد نشدهاند)؛ به عبارتی فکت یا واقعیت، همان مشاهدات تکرارپذیری است که از دنیای اطرافمان داریم؛ مثل دیدن خیلی از پدیدهها، نظیر:
البته موضوع مهمی که وجود دارد، آن است که فکتها یا باید دیده شوند یا اثرات آنها دیده شود. در این صورت آنها را بهعنوان واقعیت در نظر میگیریم.
و اما تحقیقات علمی وقتی جالبتر میشوند که بدانیم همیشه فکتها قابلرؤیت نیستند؛ بلکه در بسیاری از مواقع ما صرفاً اثرات آنها را میبینیم. از جمله در مثال قبل اگر اژدهای شاخدار را نتوانند پیدا کنند، باز یک راه برای واقعیتداشتن اژدهای شاخدار وجود دارد؛ یعنی آن فرد باید بتواند اثرات قابلقبولی از وجود آن اژدهای شاخدار (نظیر رد پا و…) ارائه دهد؛ ولی اگر نتواند «اژدهای شاخدار» یا «اثراتی از اژدهای شاخدار» را نشان دهد، دیگر حتی عامۀ مردم هم به حرف او اعتنا نمیکنند، چه برسد به محافل علمی.
در مثال پیشین بهعمد از واژۀ «اژدهای شاخدار» استفاده کردیم تا شما با روش علمی آشنا شوید و صرفاً با شنیدن واژۀ اژدهای شاخدار آن را رد نکنید. بلکه از دیدگاه علم، شما زمانی میتوانید واقعیت وجود اژدهای شاخدار ادعاشده از سوی فرد را رد کنید که آن فرد نتواند آن اژدهای شاخدار یا اثراتش را به شما نشان دهد. (البته این به معنای رد صددرصدی نیست و شاید وجود داشته باشد. ولی شما نمیتوانید به وجود آن اقرار کنید). در نتیجه صِرف بهکاربردن واژۀ اژدهای شاخدار توسط فرد، نمیتواند دلیلی قانعکننده برای رد ادعای او باشد؛ زیرا برای انکار ادعای او باید دلیل اقامه کنیم؛ ولی اگر فرد دلیلی ارائه نداد، میتوانیم دربارۀ ادعای او موضع ندانمگرایی داشته باشیم.
در منطق نیز تنها راه اکتساب معلومات، مشاهدۀ مستقیم نیست. در کتاب مجموعه آثار شهید مطهری، ج5، ص88 آمده است:
برای اینکه بهتر بتوانیم اثرات خداوند در جهان هستی را بشناسیم و چگونگی دلالت آنها بر وجود خداوند را درک کنیم، باید با دو اصل عقلی «صفت اثر، دلالت بر صف مؤثر دارد» و «فاقد شیء، اعطاکنندۀ شیء نیست» آشنا شویم تا به اهمیت اثرات و رابطۀ آنها با مؤثر پی ببریم.
صفت اثر، دلالت بر صفت مؤثر دارد:
برای مثال فکر کنید مجسمهای را مییابید؛ در نتیجه ما اثری را یافتهایم و میدانیم که قطعاً مؤثری دارد؛ اما مؤثر آن کیست؟ مثلاً آن مؤثر میتواند یک درخت، شامپانزه، گاو، انسان دیوانه یا انسان هنرمند خلاق باشد و شاید هم چیزی نباشد! اما چگونه میتوانیم دقیقاً یکی از این مؤثرها را انتخاب کنیم؟ در اینجا اصل «فاقد شیء، اعطاکنندۀ شیء نیست» و اصل «صفت اثر، دلالت بر صفت مؤثر دارد» به کمک ما خواهد آمد.
گزینههای پیش روی ما عبارتاند از: 1. عدم؛ 2. انسان هنرمند؛ 3. شامپانزه؛ 4. درخت و… .
گزینۀ یک نمیتواند خالق و مؤثر مجسمه باشد؛ زیرا عدم، مولد نیست؛ به این دلیل که فاقد شیء، اعطاکنندۀ شیء نیست.
فاقد شیء، اعطاکنندۀ شیء نیست: یعنی کسی که میخواهد چیزی عطا کند (ببخشد) بایستی آن را داشته باشد؛ وگرنه قابلیت اعطا ندارد. این اصل از بدیهیات اولیۀ عقلی است. [1]
این اصل به زبان ساده میگوید: کسی که چیزی را ندارد، نمیتواند آن چیز را به دیگری عطا نماید؛ بهعنوان مثال کسی که سواد ریاضی ندارد، نمیتواند ریاضیات را تعلیم دهد یا کسی که پول ندارد، نمیتواند به دیگری پولی بدهد.
پاورقیها:
عیسی به آمدن مدعیان دروغین بسیاری هشدار داده است، اما نگفته هر مدعیِ پساز او کذاب است. به قلم: متیاس… Read More
مصیبت برتر قسمت دوم به قلم: نازنین زینب احمدی مقدمه در بخش پیشین این مجموعه، با تکیه بر اهمیتی که… Read More
گفتوگوی داستانی دربارۀ دعوت فرستادۀ عیسای مسیح (قسمت دوم) به قلم: متیاس الیاس از پیشنهادِ رفتن نزد کشیش استقبال کرد… Read More
به قلم: شیث کشاورز امروزه نظریه تکامل (فرگشت) نظریهای است که در جامعۀ علمی، بهطور گسترده بهعنوان توضیحی کاملاً… Read More
پاسخ به تئوفان اعترافکننده | قسمت چهارم به قلم: ارمیا خطیب • پیشگفتار در قسمت پیشین به سه ادعای تئوفانس… Read More
وظیفۀ مؤمنان در قبال رؤیا در پیشگاه فرستادۀ الهی به قلم: نوردخت مهدوی مقدمه رؤیا، سفری شیرین و روحانی است… Read More