﴿بگو من بدعـــتـــــی از فرستادگانْ نيـــستـــــم﴾
قسمت یازدهم: بررسی بشارتهای انبیا دربارۀ مسیح، بخش دوم
بهقلم: آندریاس انصاری
• محور چهارم: کلمات پیامبران دربارۀ مسیح
در انجیل چندین متن از کتاب پیامبران را میخوانیم که به وقایعی در ارتباط با عیسی(ع) ربط داده شدهاند؛ در اینجا چند نمونه از آنها را بررسی میکنیم.
الف) تولد از باکره؛ در انجیل میخوانیم:
(و این همه برای آن واقع شد تا کلامی که خداوند به زبان نبی گفته بود، تمام گردد * «که اینک باکره آبستن شده پسری خواهد زایید و نام او را عمانوئیل خواهند خواند که تفسیرش این است: خدا با ما.») [1]
توجه: یکی از اشکالات مطرحشده این است که وقتی اشعیا ۱۰:۷-۱۴ قرائت شود مشخص است که قرار بود آن آیت یا نشانه به آحاز عطا شود! نه اینکه برای چند صد سال بعد یعنی در زمان مریم(س) باشد؛ همچنین عبارت «עלמה» در اشعیا ۱۴:۷ که در متن عبری ـمتن معتبر برای یهودیانـ آمده است بهمعنی «باکره» نیست؛ بلکه بهمعنی «زن جوان» است. همچنین طبق اشعیا ۱۵:۷ زمین دو پادشاهْ قبلِ آنکه آن پسرِ متولدشده، ترککردنِ بدی و انتخابکردنِ خوبی را بداند، متروک میشود و در فصل بعدی یعنی اشعیا ۴:۸ مشخص میشود که این فرزند همان پسر اشعیا بوده است. در اشعیا ۱۸:۸ مشخص میشود که خود اِشَعیا و پسرانش آیات یا نشانهها و عجایباند. آری، یهود این متن را مربوط به عیسی(ع) نمیداند، کسی که ۶۰۰ سال بعد آمد! [2]
ب) بازگشت از مصر؛ در انجیل میخوانیم:
(پس [یوسف] شبانگاه برخاسته، طفل [عیسی (ع)] و مادر او را برداشته، بهسوی مصر روانه شد * و تا وفات هیرودیس در آنجا ماند، تا کلامی که خداوند به زبان نبی گفته بود تمام گردد که «از مصر پسر خود را خواندم.») [3]
توجه: این اشکال گرفته شده است که این متن از هوشع ۱:۱۱ دربارۀ عیسی(ع) نیست؛ بلکه دربارۀ قوم اسرائیل بود؛ طبق خروج ۲۲:۴ قوم اسرائیل پسر خدا خطاب شدهاست؛ [4] مؤید دیگر آن این است که متن مجاور آن قطعه که انجیل به آن استناد کرده است، از بتپرستی آنها صحبت میشود: (هنگامی که اسرائیل طفل بود او را دوست داشتم و پسر خود را از مصر خواندم * هرقدر که ایشان را بیشتر دعوت کردند، بیشتر از ایشان دور رفتند و برای بعلیم قربانی گذرانیدند و بهجهت بتهای تراشیده بخور سوزانیدند). [5] در یکی از سایتهای یهودی این اشکال وارد شده است که اگر مسیحیان بخواهند به این آیه استناد کنند عیسی(ع) و مریم(س) و یوسف نجار را به بتپرستی متهم کردهاند [6]
پ) سکونت در ناصره؛ در انجیل میخوانیم:
(و آمده در بَلْدهای بهنام ناصره ساکن شد، تا آنچه به زبان انبیا گفته شده بود تمام شود که «به ناصری خوانده خواهد شد.»). [7]
توجه: اشکالی که بر این متن وارد شده است این است که عبارت «به ناصری خوانده خواهد شد» در هیچ کجای کتاب مقدس یهود وجود ندارد و برای یهودیان هیچ اعتباری ندارد. [8]
همان طور که مشاهده شد این نصوص غیرصریح است و حتی در آن عبارت «مسیح» نیز وجود ندارد؛ چه رسد به اسم او، یا اینکه گفته شود مکان تولد مسیح فلان جاست.
• محور پنجم؛ کلمات پیامبران دربارۀ مصلوب
آتاناسیوس در تلاش بود تا نشان دهد که مصلوبشدن مسیح توسط پیامبران پیشگویی شده بود؛ او با موسی(ع) شروع کرد و پیشتر تقدیم شد؛ آتاناسیوس در ادامه به چند نمونۀ دیگر ـغیر از موسی(ع)ـ اشاره میکند:
«۳. و سپس، پیامبران پس از او این را شهادت میدهند، میگویند: اما ارمیا ۱۹:۱۱، من بهعنوان برّۀ بیگناهی که برای ذبح آورده شدهام، نمیدانستم. آنها علیه من مشورت شیطانیای کردند و گفتند: اینجا، بگذار درختی بر نان او بیندازیم و او را از زمین زندگان محو کنیم. ۴. و باز هم: آنها دستها و پاهایم را سوراخ کردند، آنها تمام استخوانهایم را شمارهگذاری کردند، آنها جامههایم را بین خود تقسیم کردند، و برای لباس من قرعه انداختند. ۵. اکنون مرگی که برافراشته میشود و روی درخت روی میدهد، چیزی نیست جز صلیب: و باز هم، در هیچ مرگ دیگری دست و پا سوراخ نمیشود، مگر فقط روی صلیب. ۶. اما از زمان اقامت منجی در میان انسانها، همۀ ملتها در هر طرف شروع به شناخت خدا کردند. آنها این نکته را نیز بدون اشاره ترک نکردند: اما در کتب مقدس نیز به این موضوع اشاره شده است. زیرا اشعیا ۱۰:۱۱ وجود خواهد داشت، او میگوید، ریشۀ یسّیٰ خواهد بود و او که برای حکومت بر امتها بر پا خواهد شد، و امّتها به او امیدوار خواهند بود. پس این اندکی است برای اثبات آنچه اتفاق افتاده است.» [9]
آنچه آتاناسیوس آورد را به ترتیب ـنه تمامی آن را دقیقاً به آنگونه که او آورده استـ در ترجمۀ قدیم فارسی اینگونه میبینیم:
الف) در کتاب ارمیا(ع):
(و من مثل برۀ دستآموز که به مذبح بَرَند بودم. و نمیدانستم که تدبیرات به ضدّ من نموده، میگفتند: «درخت را با میوهاش ضایع سازیم [10] و آن را از زمین زندگان قطع نماییم تا اسمش دیگر مذکور نشود.»). [11]
توجه: احتمالاً آتاناسیوس درخت را بهمعنای صلیب و نان را جسم مسیح تفسیر میکند؛ [12] اما شخصی که آیات مجاور را بخواند میتواند بهسادگی بگوید که ارمیا دربارۀ خودش صحبت میکند و در این متن هیچ صحبتی دربارۀ مسیح و مصلوبشدن او نیست. [13]
ب) از مزمور داوود(ع):
(زیرا سگان دور مرا گرفتهاند. جماعت اشرار مرا احاطه کرده، دستها و پایهای مرا سفتهاند. * همۀ استخوانهای خود را میشمارم. ایشان به من چشم دوخته، مینگرند. * رخت مرا در میان خود تقسیم کردند و بر لباس من قرعه انداختند). [14]
توجه: یهودیان معتقدند در شمارۀ ۱۶ (در نسخۀ یهودیان شمارۀ ۱۷) از این فصل عبارت «سفتهاند» یا «سوراخ کردهاند» وجود ندارد؛ بلکه معتقدند که در اصل در متن عبری عبارت כארי (بهمعنی مانند شیر) وجود دارد. [15] و بنصیون کراویتز دربارۀ این عبارت میگوید: «اشاره به پادشاه داوود دارد که در حال تعقیبشدن توسط دشمنانش است، که اغلب بهعنوان شیر اشاره میشوند.» [16]
پ) از کتاب اِشَعْیا(ع):
(و در آن روز واقع خواهد شد که ریشه یسّیٰ بهجهت عَلَم قومها برپا خواهد شد و امتها آن را خواهند طلبید و سلامتی او با جلال خواهد بود). [17]
توجه: احتمالاً آتاناسیوس از برپاشدن ریشۀ یسّیٰ، مصلوبشدن را تفسیر میکند؛ باید این نکته را دانست که عبارت عبری עמד بارها در قسمتهای دیگر کتاب مقدس نیز آمده است و معنای مصلوبشدن ندارد. [18] در کل این متن هیچ تأکید صریحی به مصلوبشدن مسیح نمیکند! همچنین بهتر است بدانیم نجاتدهندهای که در این فصل ذکرش آمده است، عیسی(ع) نیست. [19]
در نتیجه تمام آنچه دیدیم بر فرض آنکه دربارۀ مصلوبشدن مسیح باشد، آیا جز این است که رمزگونه بود؟
• محور ششم؛ سبک پیشگوییهای پیامبران
پس از اینکه به چند نمونه از کتب پیامبران پرداخته شد، اینک توجه شما را به سخن یوحنای ملقب به زریندهان که او نیز از پدران کلیسایی یوحنای دمشقی است جلب میکنم؛ او میگوید:
«لذا، زمانی که مسیح، یهودیان را به کتب ارجاع داد، آنها را نه صرفاً برای خواندن، بلکه برای جستوجویی دقیق و متفکرانه فرستاد؛ زیرا او نگفت کتب را بخوانید، بلکه [گفت]، کتب را جستوجو کنید. از آنجایی که سخنان مربوط به او مستلزم توجه زیادی بود، (برای اینکه آنها از ابتدا بهخاطر منفعت انسانهای آن زمان مخفی نگه داشته شده بود) او اکنون به آنها توصیه میکند که با دقت کاوش کنند شاید بتوانند چیزی را که در اعماق مخفی است کشف کنند. این گفتهها در ظاهر آشکار نبودند، و برای عموم نیز برملا نشده بودند، بلکه مانند گنجی مخفی در اعماق مدفون بودند. اکنون او که در جستوجوی چیزهای پنهانشده است، هرگز هدف جستوجوی خود را نخواهد یافت، مگر اینکه آنها را با دقت و زحمت بجوید.» [20]
• ختم کلام
آری، متونی که مشاهده شد رمزی بودند و نویسندۀ بزرگوار متیاس در دو قسمت قبل متونی را از کتاب مقدس آورد که رمزگونه و اثباتکنندۀ حقانیت محمد(ص) بود؛ سید احمدالحسن میگوید:
«آیا بشارتدادن باید صراحتاً با نام باشد یا با رمز و اشاره؟! من معتقدم مسئلۀ خالیبودن عهد قدیم از نام عیسی یا یسوع ـبهعنوان بشارتدادهشدهـ مسئلۀ حلشده است؛ و در این بین، چیزی جز رمز و اشاره باقی نمیماند. ما متون نمادینی از عهد قدیم را بیان کردیم که تأویلشان دربارۀ فرستادۀ خدا محمد رسول(ص) است؛ همان طور که آنان متون رمزآلودی را به عیسی(ع) تأویل کردهاند.» [21]
منابع:
دانلود فایل کامل هفته نامه زمان ظهور – شماره 146
لیست کامل تمامی شماره های هفته نامه زمان ظهور
عیسی به آمدن مدعیان دروغین بسیاری هشدار داده است، اما نگفته هر مدعیِ پساز او کذاب است. به قلم: متیاس… Read More
مصیبت برتر قسمت دوم به قلم: نازنین زینب احمدی مقدمه در بخش پیشین این مجموعه، با تکیه بر اهمیتی که… Read More
گفتوگوی داستانی دربارۀ دعوت فرستادۀ عیسای مسیح (قسمت دوم) به قلم: متیاس الیاس از پیشنهادِ رفتن نزد کشیش استقبال کرد… Read More
به قلم: شیث کشاورز امروزه نظریه تکامل (فرگشت) نظریهای است که در جامعۀ علمی، بهطور گسترده بهعنوان توضیحی کاملاً… Read More
پاسخ به تئوفان اعترافکننده | قسمت چهارم به قلم: ارمیا خطیب • پیشگفتار در قسمت پیشین به سه ادعای تئوفانس… Read More
وظیفۀ مؤمنان در قبال رؤیا در پیشگاه فرستادۀ الهی به قلم: نوردخت مهدوی مقدمه رؤیا، سفری شیرین و روحانی است… Read More