ابوسعید خراسانی میگوید، به امام صادق (ع) عرض کردم: مهدی و قائم یک نفرند؟ فرمود: «بله» گفتم: چرا مهدی نامیده شده؟ فرمود: «چون به هر چیزی که مخفی مانده، هدایت میکند.» (غیبت طوسی، ح۴۸۹)
یادمه خیلی وقتا از بزرگان سؤال میشد که آیا امام مهدی بچه داره یا نه؟ میگفتن مهم نیست که بچه داره یا نه. شما برید خودتون رو بسازید. اگه خودتون رو درست کنید، آقا میاد!
این درسته که اگه خودمون رو درست کنیم، انشاءالله لایق دیدار میشیم؛ اما آیا واقعاً بچهداشتن یا نداشتن امام مهدی هم مهم نیست؟
وقتی رفتیم سراغ اهلبیت و احادیثشون، دیدیم که اهلبیت به بچههای امام مهدی نگاه ویژهای دارن و در همین مفاتیح الجنان خودمون، در جاهای زیادی بر اونها صلوات فرستادن و اونها رو وارثان و اوصیا و پیشوایان زمین خطاب کردن؛ بهعنوان نمونه خودت برو اینها رو توی مفاتیح ببین:
* صلوات ضراب اصفهانی، اعمال روز جمعه
اللهم صل علی ولیک و ولاة عهدک و الائمة من ولده. (خدایا بر ولیات [امام مهدی] و والیان امرت و امامان از فرزندانش درود فرست)
* دعای امام حسن عسکری، اعمال روز سوم شعبان
* دعا برای امام عصر (ع)
اللهم اعطه في نفسه و اهله و وَلَده و ذريته (خدايا به او عطا کن در مورد خودش و خانوادهاش و فرزندش و نسلش)
و…
امام صادق میگه قائم وقتی با خانوادهش میاد، منزلش مسجد سهله هست. (غیبت طوسی، ح۴۸۸)
میدونم شاید این مطالب برات عجیب باشه ولی حقیقت داره و اتفاقاً اهلبیت وعدۀ چنین مطلبی رو دادن.
ابوسعید خراسانی میگوید، به امام صادق (ع) عرض کردم: مهدی و قائم یک نفرند؟ فرمود: «بله» گفتم: چرا مهدی نامیده شده؟ فرمود: «چون به هر چیزی که مخفی مانده، هدایت میکند.» (غیبت طوسی، ح۴۸۹)
از امیرالمؤمنین (ع) در مورد امور بعد از قائم، روایاتی وارد شده که مضمون اونها رو برات میگم:
«يدعو إلى أمر غير الذي كان»
«به چیزی غیر از آنچه بوده است دعوت میکند.»
همچنین:
«يقوم بأمر جديد على العرب شديد.» (غیبت نعمانی، ص۲۳۵)
«با امر جدیدی میآید که بر عرب سخت و شدید است.»
و نیز از ایشان (ع) نقل شده است:
«إذا قام القائم دعا الناس إلى أمر قد خفي وضل عنه الجمهور» (روضة الواعظین، ج۲، ص۲۶۴)
«وقتی قائم قیام کند، مردم را به امری که مخفی بوده است و تودۀ مردم نسبت به آن بیاطلاع هستند، دعوت میکند.»
و نیز:
«يدعو إلى أمر مَن أقرَّ به هدي ومن أنكره ضل و غوى» (الزام الناصب، ج۲، ص۱۸۹)
«به امری دعوت میکند که هرکس به آن اقرار کند، هدایت مییابد و هرکس آن را انکار کند به ضلالت میافتد و گمراه میشود.»
و واضحه که گمراهی فقط با انکار امامتِ کسی که خدای متعال اونو نصب کرده، محقق میشه.
چه چیزیه که قائم (ع) به اون دعوت میکنه؟ چیزی غیر از اونچه قبلاً بوده؛ چیزی که جدیده و بر عرب شدید و …؟
این مسئلۀ جدید، همون فرزندان امام مهدی (ع)، مهدیین دوازدهگانه است که در وصیت شب وفات پیامبر و بیش از ۴۰ روایت ذکر شده.
و اگه قبولش نداشته باشیم، گمراهیم؛ پس مسئلۀ خیلی مهمیه.
امام صادق (ع): «از ما بعد از قائم (ع) دوازده مهدی از فرزندان حسين (ع) خواهند بود.» (مختصر بصائر الدرجات حلی، ص۴۸)
امام سجاد (ع): «قائم ما قيام میكند، سپس بعد از او دوازده مهدی خواهند بود.» (شرح الأخبار، ج۳، ص۴۰۰)
امام صادق (ع): «از ما بعد از قائم، يازده مهدی از فرزندان حسين (ع) خواهند بود.» (غیبت طوسی، ح۵۰۴)
ابیبصير گوید به امام صادق (ع) عرض کردم ای فرزند پيامبر (ص) از پدرت شنیدم كه فرمود: بعد از قائم، دوازده امام است. امام (ع) فرمود: «ایشان فرمود دوازده مهدی و نفرمود دوازده امام؛ لیکن آنها گروهی از شيعيانمان هستند كه مردم را به ولايت ما و شناخت حق ما دعوت میكنند.» (بحار الأنوار، ج۵۳، ص۱۴۵)
لفظ مهدیین به این معناست که به امر خدا هدایت میکنن، مانند دیگر خلفای خدا؛ و طبعاً کسی نمیتونه مردم رو هدایت کنه، مگه اینکه خودش هدایت شده باشه.
ابیجعفر (ع) فرمود: «كوفه همان پاک و طاهر است… در آن مسجد سهله است كه خداوند پيامبری را مبعوث نكرد، مگر اينكه در آن مسجد نماز خواند و از آنجا عدل خدا پديدار میشود و در آن، قائم [امام مهدی (ع)] و قائمهای بعد از او خواهند بود.» (كامل الزيارات لجعفر بن قولويه، ص76)
سید مرتضی (ره) که از عالمان با عمل نزدیک به زمان معصومینه، در توضیح روایتِ «قائم و قائمهای بعد از او…» میگه: «تکلیف با وفات امام مهدی (ع) منقطع نمیشود و زوال نمییابد، بلکه جایز است ائمهای بعد از او حضور یابند تا برای حفظ دین و مصالح اهل آن، حکومتداری کنند و این امر ما را از عقیدهٔ اثنیعشری بودن خارج نمیسازد، بلکه ما مکلف به شناخت امامت ایشان هستیم… .» (بحار الأنوار، ج53، ص148)
حالا تنها سؤالی که باقی میمونه اینه که ما از کجا و با چه روشی بفهمیم، اولین مهدی از این حجتهای الهی کیه تا ازش تبعیت کنیم؟
با ما همراه باشید، در کمپین مهدوی #زمینه_ساز_شو
عیسی به آمدن مدعیان دروغین بسیاری هشدار داده است، اما نگفته هر مدعیِ پساز او کذاب است. به قلم: متیاس… Read More
مصیبت برتر قسمت دوم به قلم: نازنین زینب احمدی مقدمه در بخش پیشین این مجموعه، با تکیه بر اهمیتی که… Read More
گفتوگوی داستانی دربارۀ دعوت فرستادۀ عیسای مسیح (قسمت دوم) به قلم: متیاس الیاس از پیشنهادِ رفتن نزد کشیش استقبال کرد… Read More
به قلم: شیث کشاورز امروزه نظریه تکامل (فرگشت) نظریهای است که در جامعۀ علمی، بهطور گسترده بهعنوان توضیحی کاملاً… Read More
پاسخ به تئوفان اعترافکننده | قسمت چهارم به قلم: ارمیا خطیب • پیشگفتار در قسمت پیشین به سه ادعای تئوفانس… Read More
وظیفۀ مؤمنان در قبال رؤیا در پیشگاه فرستادۀ الهی به قلم: نوردخت مهدوی مقدمه رؤیا، سفری شیرین و روحانی است… Read More