كورانی میگوید استدلال به روایت دوازده نفر از فرزندان مهدی(ع) باطل است. او با اسلوب اخلاقی شناختهشدۀ خود نوشته است: «این دجال به احادیثی استدلال كرده است كه بعد از مهدی(ع) دوازده مهدی حكومت خواهند كرد و ادعا كرده خودش پسر امام مهدی(ع) است كه پس از او حكومت میكند و امام او را پیشاپیش خود فرستاده است!
از جملۀ این احادیث: «اولین كسی كه زمین برایش شكافته میشود و به دنیا بازمیگردد حسین بن علی است؛ و رجعت، برای همه نیست؛ بلکه برای افراد خاصی است. كسی رجعت نمیكند، مگر اینكه به ایمان محض یا شرک محض رسیده باشد.» (مختصر بصائر، ص24، با سند صحیح از امام صادق (ع)).»
كورانی با این سخن به مهدیین اعتراف کرده است و میگوید آنان «احتمالاً» از فرزندان امام مهدی(ع) هستند. میگویم: برخلاف گفتۀ او كه میگوید «احتمالاً»، آنان «حتماً» از فرزندان امام مهدی(ع) هستند و برخی از روایاتی را كه بر این حقیقت دلالت دارند، بیان خواهیم داشت؛ ولی در اینجا میخواهم با كورانی همراه شوم تا ارزش گفتههای او برای همگان روشن شود.
زیرا رجعت ـهمانگونه كه خود كورانی نقل كرده استـ برای افراد خاص است و شامل همه نمیشود؛ یعنی رجعت نمیكند، مگر كسی كه به ایمان محض یا شرک محض رسیده باشد و در نتیجه كسی كه در عالم رجعت زندگی میكند ناگزیر باید قبل از آن در این دنیا امتحان شده، سپس وفات كرده باشد.
این نکتهای است كه كورانی درک نکرده است؛ کسی که دوران حكومت مهدیین پس از پدرشان امام مهدی(ع) را ملغی کرده، رجعت را بلافاصله پس از امام مهدی محمد بن الحسن(ع) قرار میدهد؛ درحالیکه حقیقت بهاینترتیب است كه رجعت پس از آخرین امام مهدی از مهدیین دوازدهگانه واقع میشود. این امام همان شخصیتی است كه روایات میفرمایند فرزند و نسلی ندارد و همان امامی است كه امام حسین بر او رجعت میكند و متولی دفنش میشود و پس از او در عالم رجعت حكومت میكند؛ كه جهانی متفاوت از جهان كنونی ماست.
ارتباط بین عالم رجعت و مهدیین (ع).
لطفاً توضیح بیشتری در این خصوص بدهید تا ارتباط بین عالم رجعت و مهدیین(ع) روشنتر شود.
روایاتی داریم كه از وجود مهدیین سخن گفتهاند كه پس از امام مهدی(ع) حكومت میكنند؛ همچنین روایاتی در دست داریم كه از وجود عالم رجعت سخن گفتهاند. این دو دسته از روایات برخی از علما را متحیر كرده است (طبعاً بنده از باب «تساهل» كلمۀ «علما» را به کار میبرم؛ وگرنه آنها نیز همانند دیگران در جایگاه آموختن قرار دارند).
به نظر برخی از علما بین این احادیث ناسازگاری وجود دارد و آنها را بر یكدیگر ترجیح دادهاند. برخی دیگر مثل كورانی كلماتی پریشان و متناقض گفتهاند. او یک بار میگوید مهدیین بعد از امام مهدی(ع) حكومت میكنند و بار دیگر میگوید رجعت بلافاصله پس از امام مهدی(ع) واقع خواهد شد.
از آنان روایت شده است كه امام حسین(ع) بر امامی كه عقبی ندارد رجعت خواهد كرد، یعنی امامی كه نسل و فرزندی ندارد؛ درحالیکه امام مهدی محمد بن الحسن(ع) مطابق تصریح دهها روایت، نسل و فرزند دارد و در نتیجه ایشان همان شخص مدنظر نیست تا به وجود تعارض میان این روایات معتقد شویم. مقصود، آخرین مهدی از مهدیین دوازدهگانه است.
وقتی كورانی میگوید امام حسین(ع) بر امام مهدی محمد بن الحسن(ع) رجعت و حكومت خواهد کرد و سپس بعد از وفات او، مهدیین حكومت خواهند كرد، او در واقع میگوید که رجعت پس از وفات امام مهدی محمد بن الحسن(ع) واقع خواهد شد .
اگر چنین باشد، لازم است اعتقاد داشته باشد که مهدیین در زمان رجعت متولد خواهند شد؛ به این معنا كه آنان در عالم این دنیا زندگی نكردهاند و امتحانی بر آنان جاری نشده است تا روشن شود از كسانی هستند كه به ایمان خالص رسیدهاند؛ و این كاملاً خلاف روایات است.
یادآوری روایات مهدیین از فرزندان مهدی (ع).
مایلم روایاتی را یادآوری كنید كه گفتید دلالت دارند بر اینکه مهدیین از فرزندان امام مهدی(ع) هستند.
روایات در این زمینه بسیارند اما برخی از آنها کفایت خواهند کرد:
ـ در وصیت رسول خدا (ص) وارد شده است: «پس وقتی زمان وفات او رسید ـیعنی امام مهدی(ع) [وصایت و جانشینی من را] به فرزندش که اولین و برترین مقربین است، تسلیم نماید، و او سه نام دارد، یک نامش مانند نام من، و نام دیگرش مانند نام پدر من است و آن عبدالله و احمد است و سومین نام او مهدی خواهد بود و او اولینِ مؤمنان است.» [1]
ـ در دعای ضرّاب ـكه طولانی استـ آمده است: «… بر ولیّ خود ـیعنی امام مهدی(ع) و والیان عهدت و امامان از فرزندانش صلوات بفرست… .» [2]
ـ و در دعای واردشده از امام رضا(ع): «و صلوات بفرست بر ولیات ـیعنی امام مهدی(ع) و والیان عهدت و امامان از فرزندانش… .»
ـ علامه مجلسی در بحارالأنوار روایت کرده است که در منبعی قدیمی از علمای گذشته دعایی یافته که در آن نوشته است: «خدایا برای ولیات در خلقت، ولی و نگهدارنده و قائد و یاور باش تا او را به سکونت و آرامش برسانی؛ درحالیکه زمینت از او فرمانبردار است و او را بهمدت طولانی بهرهمند سازی و او و ذریهاش را در زمین، امامان وارث قرار دهی.» [3]
عیسی به آمدن مدعیان دروغین بسیاری هشدار داده است، اما نگفته هر مدعیِ پساز او کذاب است. به قلم: متیاس… Read More
مصیبت برتر قسمت دوم به قلم: نازنین زینب احمدی مقدمه در بخش پیشین این مجموعه، با تکیه بر اهمیتی که… Read More
گفتوگوی داستانی دربارۀ دعوت فرستادۀ عیسای مسیح (قسمت دوم) به قلم: متیاس الیاس از پیشنهادِ رفتن نزد کشیش استقبال کرد… Read More
به قلم: شیث کشاورز امروزه نظریه تکامل (فرگشت) نظریهای است که در جامعۀ علمی، بهطور گسترده بهعنوان توضیحی کاملاً… Read More
پاسخ به تئوفان اعترافکننده | قسمت چهارم به قلم: ارمیا خطیب • پیشگفتار در قسمت پیشین به سه ادعای تئوفانس… Read More
وظیفۀ مؤمنان در قبال رؤیا در پیشگاه فرستادۀ الهی به قلم: نوردخت مهدوی مقدمه رؤیا، سفری شیرین و روحانی است… Read More