مطابق سخن و روایات معصومین (ع)، بشارت داده شده بود که امام موسی کاظم علیهالسلام کسی است که زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد: [غیض ابن مختار گفته] ابوعبدالله (امام صادق ع) اشاره به ابوالحسن (امام موسی الکاظم ع) کرد که خوابیده بود و او را بلند کرد و در آغوش گرفت. او بر سینهاش خوابید؛ و چون بیدار شد ابوعبدالله بازویش را گرفت و گفت: «این -حَقًّا- پسر من است؛ والله که او است که جهان را پر از قسط و عدل خواهد کرد پس از آنکه پر از ظلم و جور شده است».
قاسم به او گفت: «فدایت شوم! این؟» گفت: «آری، والله همین پسرم. از دنیا نخواهد رفت تا آنگاه که خداوند به واسطه او جهان را پر از قسط و عدل کند، همچنان که پر از ظلم و جور شده است». این را سه بار گفت و هر سه بار سوگند خورد. (الغیبه، ۴۹)
حسن ابن هارون گفته که ابوعبدالله [امام صادق] گفت: این پسرم [امام موسی الکاظم] قائم است و این امری حتمی است. او است که جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد همانگونه که پر از ظلم و جور شده است. (الغیبه، ۴۸)
و احادیث دیگر که به جهت اطاله کلام از آوردن آن خودداری میکنیم؛ اما در موضوع قائم بودن امام موسی کاظم (ع) بداء حاصل گشت. در حقیقت خداوند امر را بداء و تبدیل نمود.
در کامل الزیارات در رابطه با امام موسی کاظم از ابوالحسن علیهالسلام روایت شده است که در ادعیه برای او میخوانیم: «السلام عليك يا من بد الله في شأنه؛ سلام بر تو ای کسی که در شأنش بدا برای خدا شده». (كامل الزیارات: ۳۰۱)
به سبب بدا در شأن و امر امام موسی کاظم (ع)، عدهای از شیعیان از دین خدا خارج شده و به واقفیه ملقب شدند و باوجود احادیث دیگر در رابطه با وجود امامانی بعد از امام موسی الکاظم در امامت ایشان توقف کرده؛ چراکه گمان کردند بعد از وی دیگر امامی نخواهد بود و در نتیجه با امام رضا علیهالسلام به مخالفت و دشمنی پرداختند.
واقفیه و بتریه زمان ظهور در آخرالزمان
اما بتریه زمان ظهور در آخرالزمان کسانی هستند که معتقدند امام مهدی علیهالسلام ابتر است؛ یعنی فرزند ندارد با وجود اینکه امام مهدی طبق احادیث متواتر دارای فرزند بوده و امامانی از نسل وی خواهند بود که همگی حجتی از حجتهای خداوند هستند.
امام باقر (ع) فرمود: زمانی که قائم (ع) بهسوی كوفه میرود، بیش از ده هزار نفر از بتریه با سلاح از آنجا بیرون میآیند و به او میگویند: از همانجا كه آمدهای بازگرد كه ما نیازی به فرزندان فاطمه نداریم. پس قائم (ع) با ایشان میجنگد تا همه آنان را تا آخرین نفر نابود سازد و داخل كوفه میشود و هر منافق دو دلی را میکشد و قصرهای آنجا را ویران میکند و جنگجویانش را میکشد تا خدای عزیز و بلند مرتبه خوشنود گردد. (الارشاد المفید ج 2 ص 384)
- پس بنگرید که وجه تشابه واقفیه و بتریه در چه بود؟!
هم واقفیه و هم بتریه به ترتیب آن دسته از احادیث متواتر در جهت امامان بعد از امام موسی کاظم و امام مهدی علیهالسلام را رد کردهاند!
علت چیست؟ جواب: هوای نفس و منیت
ای گوهر ظَهرِ* نجف، تعجیل کن تعجیل کن
ای بچه شیرِ شیرِ طف*، تعجیل کن تعجیل کن
ای ذکر اصبغ از علی، ای آنکه امرش را یلی*
ای بر دل زهرا شعف، تعجیل کن تعجیل کن
ای روح لوح فاطمه، ای ماهِ ماهِ علقمه
رحمی به خِیْلِ جان به کف، تعجیل کن تعجیل کن
ای سنت بدعت شده، ای صدرِ در عزلت شده
یا للعجب یا للأسف، تعجیل کن تعجیل کن
ای آخرین احضاریه، بر واقفی و بتریه
گردن بیفکن صف به صف، تعجیل کن تعجیل کن
ظَهر: پشت
طف: نام دیگر کربلا
یلی: اشاره به روایت… الا المولی الذی یلی امره…
سلام
خداوند را شاکریم که یمانی موعود ع را فرستادند و ما را از این بتری ها نجات دادند.
حیاکم الله و خسته نباشید.