خانه > دین آخرالزمان > احکام مهدوی > معرفی کتب فقهی امام احمدالحسن (ع) بخش اول

معرفی کتب فقهی امام احمدالحسن (ع) بخش اول

کتاب احکام نورانی اسلام (شرائع‌الاسلام)

قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «لَوْ لَمْ يَبْقَ مِنَ اَلدُّنْيَا إِلاَّ يَوْمٌ وَاحِدٌ لَطَوَّلَ اَللَّهُ ذَلِكَ اَلْيَوْمَ حَتَّى يَبْعَثَ اَللَّهُ رَجُلاً مِنِّي أَوْ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي يُوَاطِئُ اِسْمُهُ اِسْمِي وَ اِسْمُ أَبِيهِ اِسْمَ أَبِي يَمْلَأُ اَلْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً.»

رسول‌الله (ص) فرمود: «اگر از دنیا، فقط یک روز مانده باشد، خداوند، آن روز را طولانی می‌کند تا اینکه مردی از من یا از اهل‌بیت مرا برمی‌انگیزد که نامش مشابه نام من، و نام پدرش مشابه نام پدرم است. زمین را پر از عدل‌و‌داد ‌می‌کند، همان‌طور که از ظلم و ستم پر شده است.» (بحار‌الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام، جلد 51، صفحه 102)

معرفی : ... ازجمله مسائلی که برای اجرای عدالت در زمین، بدان نیازمند هستیم، احکام نورانی اسلام است که از منشأ حجت و خلیفۀ خداوند بیان شده باشد؛ لذا امام احمدالحسن (ع) با نگاشتن کتبی در این زمینه، در تحقق این مسئله تلاش می‌کنند. چراکه دین از دو بخش شریعت و عقیده تشکیل شده است. ...

امام احمدالحسن (ع) در کتاب پاسخ‌های روشنگرانه یا همان «الجواب المنیر» جلد اول، در پاسخ به پرسش دربارۀ هدف از دعوت خویش، این‌گونه می‌فرماید: «…دعوت من همانند دعوت نوح (ع)، ابراهیم (ع)، موسی (ع)، عیسی (ع) و مانند دعوت محمد (ص) است؛ اینکه توحید در جای‌جای کرۀ زمین انتشار یابد. هدف من همان هدف انبیا (ع) و امامان (ع) است. من تورات، انجیل و قرآن و اختلافاتی را که در آن دارید، برایتان واضح و آشکار می‌سازم و همچنین انحراف علمای یهود، مسیحی و مسلمان و خروجشان از دین الهی و مخالفت آن‌ها را با وصیت‌هاى پیامبران (ع)!

خواست و ارادۀ من همان خواست و ارادۀ خداوند سبحان‌ومتعال است؛ اینکه ساکنان کرۀ زمین جز به آنچه خداوند اراده فرموده است، عمل نکنند؛ زمین پر از عدل‌و‌داد شود، همان‌گونه که از ظلم و ستم پر شده است؛ گرسنه‌ها سیر شوند و هیچ فقیری بى‌سرپناه نباشد؛ یتیم‌ها بعد از غم‌های طولانی شاد شوند و زنان بیوه نیازهای مادی خود را با عزت و کرامت به دست آورند و… و… و … اینکه عدالت، رحمت و صداقت که مهم‌ترین امور در شریعت الهی است، فراگیر شود… .» (پاسخ‌های روشنگرانه، ج1، س2)

یکی از اهداف اصلی دعوت امام مهدی (ع) که توسط وصی و فرستادۀ ایشان، به جهانیان معرفی شد، اجرای عدالت بر روی زمین است. لازمۀ این مسئله، این است که انسان‌هایی تربیت کند تا دستان او، در اجرایی و عملی‌شدن این موضوع باشند. ایشان با نگاشتن کتب متعددی، زمینۀ عدالت و اجرای آن را فراهم می‌کنند.

ازجمله مسائلی که برای اجرای عدالت در زمین، بدان نیازمند هستیم، احکام نورانی اسلام است که از منشأ حجت و خلیفۀ خداوند بیان شده باشد؛ لذا امام احمدالحسن (ع) با نگاشتن کتبی در این زمینه، در تحقق این مسئله تلاش می‌کنند. چراکه دین از دو بخش شریعت و عقیده تشکیل شده است. ایشان در خطبۀ «اکمال دین» به این مسئله اشاره و به اهمیت بحث شرایع و احکام تصریح می‌کنند؛ به همین دلیل اهمیت و مطالعۀ این بحث، بر هیچ‌یک از انصار امام مهدی (ع) پوشیده نیست و همۀ ما باید برنامه‌ای برای مطالعۀ این کتب داشته باشیم.

با جست‌وجو در سایت رسمی انصار امام مهدی (ع) می‌بینیم که تقریباً پانزده جلد کتاب فقهی از ایشان منتشر شده است و نیز احکام و مسائل شرعی متفرقه‌ای در فیس‌بوک و تالار عربی موجود است. در این قسمت قصد داریم، اولین کتاب فقهی امام احمدالحسن‌(ع) را خدمت شما معرفی کنیم. اولین کتاب فقهی ایشان، کتاب «احکام نورانی اسلام» یا همان کتاب «شرائع‌الاسلام» است که در سه جلد منتشر شده است. ایشان در مقدمۀ کتاب، این‌گونه بیان فرمودند:

«’شرائع‌‌الاسلام فی مسائل ‌الحلال و الحرام’ (احکام و شرایع اسلام در مسائل مربوط به حلال و حرام) نوشتۀ دانشمند فاضل و دوستدار دلسوز و خیرخواه آل‌محمد‌(ع)، ابوالقاسم نجم‌الدین جعفر ‌بن حسن (خداوند، رحمتش کند) است. او برای شناخت احکام شریعت اسلام از طریق روایات پیامبر و ائمه ‌(ع) آنچه در توان داشت انجام داده است؛ اما در بعضی امور به خطا رفته و در مواردی نیز مردد شده است؛ البته این خطاها نه از روی عمد، بلکه به دلیل کوتاهی بوده و راهی برای دفع آن نداشته است.

این کتاب را به دستور امام مهدی‌(ع) و بر اساس آنچه از ایشان آموختم تصحیح و احکام شریعت اسلام را بیان نمودم. ایشان مرا امر فرمودند تا علومی را که اهلش موجود و زمانش رسیده است بیان کنم و آنچه را وقتش نرسیده، به وقتش موکول کنم؛ و هر‌کس با این احکام مخالفت کند با امام مهدی‌(ع) مخالفت کرده است:

(قالَ رَبِّ احْکمْ بِالْحَقِّ وَ رَبُّنَا الرَّحْمنُ الْمُسْتَعانُ عَلى‏ ما تَصِفُونَ) (انبیاء، 112) (گفت: خدایا به‌حق داورى کن، پروردگار ما مهربان است و بر آنچه توصیف مى‌کنید از او یاری می‌خواهیم).

به دلیل کوتاهی، از درگاه خداوند و رسولش و امام مهدی‌(ع) عذر می‌خواهم و از خدا می‌خواهم که گناه گذشته و آیندۀ مرا ببخشاید.

ای خداوند بزرگ! گناه بزرگ مرا ببخشای؛ چراکه گناه بزرگ را جز بزرگ نمی‌بخشد:

(إِنَّا فَتَحْنا لَک فَتْحاً مُبیناً * لِیغْفِرَ لَک اللهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِک وَ ما تَأَخَّرَ وَ یتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیک وَ یهْدِیک صِراطاً مُسْتَقیماً) (فتح،1 و 2) (ما براى تو گشایشی آشکار فراهم ساختیم * تا خداوند گناه گذشته و آیندۀ تو را ببخشد و نعمتش را بر تو تمام کند و به راه راست هدایتت فرماید).

گنه‌کار تقصیرکار

احمدالحسن

15شعبان1426ه. ق

[۲۸شهریور۱۳۸۴ه. ش]»

امام احمدالحسن (ع) در جلد اول این کتاب، به شرح مسائل ضروری‌تر، مانند طهارت و نماز و روزه و اعتکاف پرداخته‌اند. در جلد دوم، مسائل زکات، خمس، حج و عمره و امر‌به‌معروف و نهی‌از‌منکر را بیان نموده‌اند. جلد سوم این کتاب، به مباحث ازدواج و طلاق و خلع و مبارات و ظهار و ایلا اِختصاص دارد. در چاپ و نسخۀ جدید هر سه جلد عربی، تغییراتی توسط امام احمدالحسن (ع) اِعمال شده است؛ همچنین هر سه جلد این کتاب، به فارسی ترجمه شده و در سایت انصار امام مهدی (ع) موجود است.

توصیه‌ای که به شما داریم، این است: به این دلیل که بحث احکام، بحثی دقیق و عبارات آن دقیق است، لذا سعی شده از عبارات ساده و روان و درعین‌حال تخصصی استفاده شود؛ همچنین از خوانندۀ گرامی تقاضا داریم پیش از عمل به مضمون کتاب، به متن عربی آن مراجعه کند؛ و در جایی که ترجمۀ مطلب، ظاهر روشنی ندارد، به متخصصین احکام (کارگروه شرایع مؤسسۀ رسمی وارثین ملکوت) مراجعه کند تا دچار اشتباه در برداشت نشود. ان‌شاءالله همگی سه جلد عربی و فارسی این کتاب را تهیه کنیم و در برنامۀ مطالعاتی روزانه خود قرار دهیم و از ترویج‌دهندگان احکام نورانی اسلام، بین مؤمنین و مردم باشیم تا هدف امام مهدی(ع) و فرستادۀ ایشان، سید احمدالحسن (ع) که همان اجرای عدالت بر روی زمین است، محقق شود.

همچنین ببینید

تاثیر دعا

تاثیر دعا

اهمیت و تأثیر منحصربه‌فرد دعا در پیشبرد اهداف دعوت سید احمدالحسن به قلم: سماء مرتضوی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =