قرینۀ سوم
روایت وصیت و روایات مهدیین با روایات متواتری که بر خالینبودن زمین از امام تصریح دارند، بهطور کامل همخوانی دارد؛ و اینکه حتی اگر فقط دو نفر از مردم باقی بمانند یکی از آن دو حجت خواهد بود؛ بهعلاوه زمین و نیز مردم پس از وفات امام مهدی(ع) باقی خواهند بود؛ پس حتماً باید امامی باشد وگرنه زمین از امام خالی خواهد شد؛ و این در حالی است که خالیبودن زمین از امام، مخالف روایات متواتری است که [بیان میکند] زمین از امام خالی نمیشود! همچنان که از قرینۀ دوم روشن شد، امامتِ پس از امام مهدی(ع) نیز حتماً منحصر در نسل ایشان است و این همان مطلبی است که وصیت رسول خدا(ص) و دیگر روایات مهدیین و فرزندان قائم(ع) بر آن تصریح دارد؛ که همان مطلوب و خواستۀ ماست.
اما این ادعا که رجعت بلافاصله پس از وفات امام مهدی(ع) خواهد بود، ادعایی است که پشتوانۀ علمی صریحی ندارد و سرمنشأ آن به برخی روایاتی برمیگردد که اشاره دارد بر اینکه حسین بن علی(ع) بعد از قائم، مهدی یا حجت، بازمیگردد و این در حالی است که هیچیک از این روایات منجر به دلیل قطعی و یقینی بر مدعای آنها نمیشود؛ چراکه در پاسخ به آنها گفته میشود: با کدام دلیل، یقین حاصل کردید که مراد از قائم یا مهدی یا حجت در این روایات بهطور خاص محمد بن الحسن العسکری (ع) است؟!
چراکه صفات «قائم»، «حجت» و «مهدی» همگی بر امامان از نسل ایشان نیز صدق میکند؛ اینان حجتهای خداوند بر مردم، برپادارندۀ امامت و مهدی هستند؛ همچنان که روایات اهلبیت(ع) تصریح میکند.
با درنظرگرفتن مجموع روایات مشخص میشود آن کسی که حسین بن علی (ع) بر او رجعت میکند، مهدی دوازدهم از نسل امام مهدی(ع) خواهد بود؛ همان کسی که فرزندی نخواهد داشت. این اعتقاد ماست و چیزی است که بر اساس آن به دین خدا پایبندیم. این اعتقاد قطعی و تعیینشده است؛ چراکه روایات مهدیین مُتضمن معنایی است که بهصراحت بر بلافصلبودنِ حکومت مهدیین(ع) پس از وفات امام مهدی(ع) دلالت دارد؛ مانند روایت وصیت که تصریح دارد بر اینکه وقتی امام مهدی(ع) وفاتش فرامیرسد، امر [امامت] را به فرزندش احمد(ع) که اولینِ مهدیین است تسلیم خواهد کرد.
دلیل ما دلالتی است قطعی؛ درحالیکه دلیل آنها در بهترین حالت، دلالتی متشابه است؛ بهعلاوه ما با اصل ادامهداشتن امامت و اصل استمرار امامت از نسل حسین(ع) تا روز قیامت همراه هستیم؛ بنابراین کسی که مدعی است رجعت بلافاصله پس از امام مهدی(ع) خواهد بود، موظف است دلیلی محکم و تشکیکناپذیر بیاورد؛ که این کار ناممکن و مانند دستکشیدن بر درخت خاردار است.
اکنون برخی از روایاتی را که بر خالینشدن زمین ازامام یا حجت دلالت دارد بیان خواهیم نمود:
۱. از اسحاق بن عمار از اباعبدالله امام صادق(ع) که فرمود: «بهدرستی که زمین از امام خالی نمیشود تا اگر مؤمنان چیزی را با نظر خود اضافه کردند آن را تصحیح و اگر چیزی را با نظر خود کم کردند برایشان کامل کند.» [1]
۲. از حسین بن ابیعلا که میگوید: ازامام صادق(ع) پرسیدم: آیا زمین بدون امام باقی میماند؟ فرمود: «خیر.» [2]
۳. از ابوبصیر از اباعبدالله امام صادق(ع) که فرمود: «بهراستیکه خداوند بزرگوارتر و باعظمتتر از آن است که زمین را بدون امامی عادل رها کند.» [3]
۴. امیرالمؤمنین(ع) فرمود: «خداوندا! بهراستیکه تو زمینت را از حجت خود بر خلقت خالی نمیگذاری.» [4]
۵. از ابوحمزه از ابوجعفر امام باقر(ع) که فرمود: «به خدا سوگند از زمان وفات آدم(ع) خداوند زمین را رها نکرد؛ مگر اینکه امامی در آن باشد که بهوسیلۀ او بهسوی خدا هدایت شوند و او حجت خداوند بر بندگانش است و زمین بدون امامی که حجت خدا بر بندگانش باشد باقی نخواهد ماند.» [5]
۶. از حمزة بن طیار ازامام صادق(ع) که فرمود: «اگر تنها دو نفر باقی بمانند یکی از آن دو بر دیگری حجت خواهد بود.» [6]
۷. از کرام که گفت:امام صادق(ع) فرمود: «اگر مردم فقط دو نفر میبودند یکی از آن دو حتماًامام میبود.» و فرمود: «آخرین کسی که میمیرد امام است؛ تا هیچکسی در برابر خداوند عزوجل احتجاج نکند که او را بدون حجت رها کرده است.» [7]
۸. از یونس از یعقوب از اباعبدالله امام صادق(ع) که فرمود: «اگر جز دو نفر بر زمین باقی نمیماندند حتماً یکی از آن دو نفر امام میبود.» [8]
۹. از یعقوب بن شیث که گفت: شنیدم امام صادق(ع) میفرمود: «نه. به خدا سوگند که خداوند این امر [امامت و خلافت] را رها نمیکند؛ مگر اینکه کسی باشد که آن را تا روز قیامت به پا دارد.» [9]
۱۰. بخاری در صحیح خود از ابنعمر از پیامبر(ص) روایت میکند که فرمود: «این امر همیشه تا زمانی که دو نفر از مردم باقی باشند در قریش خواهد بود.» [10]
۱۱. مسلم در صحیح خود از عبدالله از پیامبر(ص) روایت میکند که فرمود: «این امر همیشه تا زمانی که دو نفر از مردم باقی باشند در قریش خواهد بود.» [11]
این روایات و دیگر روایات، تصریح و دلالت دارد بر اینکه امامت در گرو وجود مردم است، نه وابسته به وجود امام مهدی(ع) که اگر وی وفات کند امامت پایان یابد. هیچ دلیلی هم بر نابودشدن مردم با وفات امام مهدی(ع) در دست نیست و حتی بر باقیبودن آنها دلیل وجود دارد؛ پس حتماً امامت پس ازامام مهدی(ع) ادامه خواهد داشت و حتماً بایدامام از نسل حسین(ع) باشد ـیعنی بهطور خاص از نسل امام مهدی(ع)ـ و این بهطور کامل با وصیت رسول خدا(ص) و روایات مهدیین(ع) مطابقت دارد.
کتاب «تواتر اخبار در استمرار امامت بعد از صاحبالزمان»، بهقلم شیخ ناظم عُقیلی
——————–
1. کافی، ج 1، ص 178.
- 2. کافی، ج 1، ص 178.
- 3. کافی، ج 1، ص 178.
- 4. کافی، ج 1، ص 178.
- 5. کافی، ج 1، ص 178 و 179.
- 6. کافی، ج 1، ص 179.
- 7. کافی، ج 1، ص 180.
- 8. کافی، ج 1، ص 180.
- 9. غیبت نعمانی، ص 62.
- 1 صحیح بخاری، ج 4، ص 155 و ج 8، ص 105.
- 1 صحیح مسلم، ج 6، ص 2 و 3.
التماس دعا فراوان
با آرزوی موفقیت شما