آخرین خبرها
خانه > دین آخرالزمان > احکام مهدوی > پاسخ‌های فقهی جدید امام احمدالحسن (ع) در ماه شعبان (قسمت دوم)

پاسخ‌های فقهی جدید امام احمدالحسن (ع) در ماه شعبان (قسمت دوم)

تعدادی از سوالات شرعی را که سید احمدالحسن (ع) در تاریخ ۲۲شعبان‌۱۴۴۰هجری به آن‌ها پاسخ داده‌اند، تقدیم دنبال‌کنندگان عزیز و جویندگان علم و معرفت می‌کنم.

تعدادی از سوالات شرعی را که سید احمدالحسن (ع) در تاریخ 22شعبان‌1440هجری به آن‌ها پاسخ داده‌اند، تقدیم دنبال‌کنندگان عزیز و جویندگان علم و معرفت می‌کنم.

[۴. موضوع: خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها]

پرسش ۱۱: حکم خوردن تربت امام حسین (ع) چه برای شفا یا دیگر مسائل چیست؟ و اگر فردی، همیشه تربت امام حسین (ع) می‌خورد، حکمش چیست؟ زیرا آن را دوست دارد و بدان عادت کرده است و به دلیل شفا نیست؛ و اگر برای شفا باشد، مقداری که می‌توان از آن خورد، چقدر است؟

پاسخ: خوردن تربت، به شکل پوچ و بی‌هدفی که بیان شد، جایز نیست.

احمدالحسن

۲۲شعبان۱۴۴۰

پرسش ۱۶: آیا نوشیدن شیر الاغ جایز است؟ و آیا برای درمان بیماریِ مشخصی، این کار جایز است؟

پاسخ: نوشیدن آن، جایز است.

احمدالحسن

۲۲شعبان۱۴۴۰

 

[۵. موضوع: رفتار زن و شوهر و زندگی زناشویی]

پرسش ۱۳: نسبت به این پرسش آشفته عذرخواهم.

خانمی است که شوهرش با عطوفت و مهربانی با او رفتار نمی‌کند و در خلال روز به او اهمیتی نمی‌دهد و فقط در زمان آمیزش، او را می‌شناسد؛ و کار شوهر، بدون اینکه پیش از آمیزش، شوهر [به خانم] مهربانی بِورزد، در خانم تاثیری ندارد؛ چون در این صورت فقط حرکاتی شهوانی است که بدون مهربانی و عطوفت، در خانم تأثیری ایجاد نمی‌کند.

این خانم به دلیل این مسئله، نمی‌تواند به اِنزال برسد؛ چراکه شهوتش، به [میل] عاطفی‌اش ارتباط دارد و این مسئله، از محدودۀ ارادۀ خانم خارج است؛ یعنی مسئله‌ای نیست که در آن، توانایی اجبار و تحکم [به شوهر] داشته باشد. ولی طبیعتاً این خانم، به [نیاز جنسی] شوهرش پاسخ می‌دهد و در عین حال اگر خانم به انزال نرسد، شوهرش بنای ناسازگاری می‌گذارد و از آمیزش سر باز می‌زند. شوهر می‌خواهد که کار، به سرعت به پایان برسد و در عین حال می‌خواهد که خانمش به انزال برسد.

اکنون پرسش این است: کاری که زن انجام می‌دهد، این است که به‌واسطۀ تخیُّل برخی از صحنه‌ها، به خودش فشار می‌آورد تا شهوتش بالا برود و سریعاً به انزال برسد. آیا این مسئله که همان تخیل است، جایز است؟

با توجه به اینکه این خانم، از شوهرش بسیار درخواست می‌کند که زمانی حتی اندک، دربارۀ مسائل دیگری به‌جز آمیزش، به او بدهد، ولی سودی ندارد؛ چراکه شوهر، کار برای دعوت را بهانه‌ می‌کند.

پاسخ: بر زن و شوهر واجب است که حق جنسی شریک [زندگی‌اش] را انجام دهد و دربارۀ برطرف‌کردن نیاز جنسی‌اش اِهتمام ورزد.

و برخورد شوهر به این شکل با منیت، از جهت شرعی، اشتباه و غیراخلاقی است.

احمدالحسن

۲۲شعبان۱۴۴۰

پرسش ۲۲: سؤالی دربارۀ واجبات زن در قبال فرزندان و منزلش و [سؤال] این است:

آیا بر خانم واجب است از فرزند مراقبت کند، به نظافتش بپردازد، غذایش را بدهد و به او رسیدگی نماید؟ و اگر ‌چنین نکند، آیا دچارِ گناه شده است، همان‌گونه که اگر از همسر تمکین نکند، دچار گناه می‌شود؟

اگر تصمیم گرفته باشد به تحصیل بپردازد یا کار کند ـ‌حتی اگر برای چند ساعت باشد‌ـ آیا در این صورت بر مرد واجب است از فرزندان نگهداری کند؛ به این دلیل که زن، امکان انجام این کار را نداشته است؟

یا این موضوع، اساساً وظیفۀ مرد است؟! بچه‌داری از وظایف زن است یا مرد؟

و اگر زن این کار را انجام دهد، آیا عملی مستحب انجام داده است، درست مثل وقتی که آشپزی می‌کند و به نظافت خانۀ همسرش می‌پردازد؟

پاسخ:

نگهداری از کودکان، هم بر زن و هم بر مرد واجب است؛ هرکدام از آن‌ها با توجه به زمانی که برایش فراهم است. پس اگر مرد کار می‌کند و زن کار نمی‌کند، قطعاً سهم زن از نگهداری فرزندان بیشتر خواهد بود.

اما انجام کارهای منزل در زندگی مشترک، هرچند در عقدِ ازدواج به‌عنوان یک وظیفه نیامده، اما بر زن واجب است برخی کارهای مرتبط با زندگیِ خودش را انجام دهد، مثلاً بر اوست خانه‌ای را که در آن زندگی می‌کند ‌به‌میزان سهمی که در آن زندگی دارد، نظافت کند و بر اوست که برای خودش و کودکانش آشپزی کند و… .

۲۲ شعبان۱۴۴۰

 

[۶. موضوع: موسیقی برای کودکان]

پرسش ۱۵: پرسشی درباره سرودها و موسیقی‌های کودکانه است که در یوتیوب یا تلویزیون پخش می‌شود و معمولاً نوعی موسیقیِ تند در آن است. حکم شنیدن این سرودها برای کودکان و خانواده چیست؟ وقتی سرودها، آموزشی باشد، حکمش چیست؟ مثلاً برای آموزش حروف یا اعداد و برخی از مسائل اخلاقی یا برخوردهای سالم باشد؛ و در حالتی که صرفاً سرودهایی است برای تفریح کودک است، حکمش چیست؟ در آخر، در حالتی که گوش‌دادن به آن جایز نیست، چگونه با این کودکان برخورد کنیم درحالی‌که معمولاً در کلاس‌های ابتدایی و معمولاً در مدارس، مجبورند به آن گوش دهند؟

پاسخ: جایز است.

احمدالحسن

۲۲شعبان۱۴۴۰

 

 

[۷. موضوع کلی: مسائل پزشکی و درمان بیمار]

[موضوع: مرخصی اِستعلاجی]

پرسش ۱۷: آیا گرفتن مرخصی اِستعلاجی، در حالی که حقیقتاً بیماری وجود ندارد، فقط برای استراحت یا انجام کار مشخص، جایز است؟ و اگر مثلاً حقوق، روزانه است، حکم حقوقی که در چنین مسائلی می‌گیریم، چیست؟

پاسخ: اگر حقیقتاً به این مسئله نیاز دارد، جایز است.

احمدالحسن

۲۲شعبان۱۴۴۰

پرسش ۱۸: نامه‌ای از مادر عراقی دارم که از من خواسته است بنا به دلایل شخصی، آن را برسانم.

فرزند هفت‌ساله‌ام دچار «اوتیسم» و سرطان خون و تقریباً باد فتق است و نمی‌تواند سخن بگوید. حدود هشت ماه، شیمی‌درمانی شده است؛ ولی بهبودی در‌خورتوجهی حاصل نشده است. سرگردان هستم. گاهی اوقات، می‌بینم که خوب می‌شود و گاهی اوقات، به خاطر اشتباهات پزشکی، خوب نیست. او به خاطر اشتباهات پزشکی، خیلی سختی می‌کِشد. ساده‌ترین مسئله اینکه، سلول‌های سرطانی، در سیستم عصبی افزایش یافتند؛ و این مسئله، به علت کوتاهی بیمارستان و کادر پزشکی، اشتباهی کُشنده‌ است. از جهت شیمیایی، بسیار درمانش کردیم و به علت اشتباهات، بیش از چند بار به حد مرگ رسید. طبیعتاً تمام آزمایش‌های آنان، اشتباه است. بیشتر درمان‌ها، به‌اشتباه می‌رود و هیچ اِهتمامی نیست. گویا انسانیت در بیمارستان از بین رفته است. تا کِی، او را درمان کنیم؟ درصد بهبودی وجود ندارد و در حد صفر است. بیشتر کودکان می‌میرند. پرسش بنده این است: آیا برایم جایز است که شیمی‌درمانی فرزندم را قطع کنم؟ این مسئله، حلال است یا حرام؟ نیاز به مشورت شما دارم تا باعث ایجاد مسئلۀ بدی برای فرزندم نشود. خداوند، آن روز را نیاورد. به دلیل طولانی‌نشدن، مسائل بسیاری را خلاصه کردم. وضعیت، تأسف‌بار است و حالت‌هایی که می‌بینم، قلب را به درد می‌آورد. گفتند درمان سه سال طول می‌کِشد و الان ما در سال اول هستیم.

پاسخ: جایز نیست؛ مگر اینکه پزشک متخصص، دربارۀ این مسئله [قطع درمان] سفارشی داشته باشد.

احمدالحسن

۲۲شعبان۱۴۴۰

پرسش ۲۸: آیا برای زن، جایز است که با عملیات جراحی، پردۀ بکارت را ترمیم کند؟ به این دلیل که دوست دارد ازدواج کند؟ و اگر این مسئله جایز است، آیا بر دختر واجب است که این مسئله را به خواستگار بگوید؟

پاسخ: جایز است و اگر جانش در امان باشد، واجب است که این مسئله را اعلام کند.

احمدالحسن

۲۲شعبان۱۴۴۰

 

[۸. موضوع کلی: نماز]

[موضوع: امام‌جمعۀ خانم]

 

پرسش ۱۹: آیا جایز است که با فراهم‌بودن شرایط، خانمی، امام‌ [جمعۀ] خانم‌ها در نماز جمعه باشد؟

پاسخ: جایز است.

احمدالحسن

۲۲شعبان۱۴۴۰

 

[موضوع: انتخاب بین شکسته و کامل‌خواندن نماز]

پرسش ۲۱: در حالت مُخیُّربودن، بین کامل یا شکسته [خواندن] نماز، در چهار مکان مبارک «مسجدالحرام، مسجد نبوی، مسجد کوفه و حَرم حسینی» پرسش این است: حدود این مکان‌ها کجاست که مکلف، در آن‌ها، در نمازخواندنش اختیار دارد؟

پاسخ: دربارۀ سه مسجد، همۀ مکان‌هایی که در حَرم آن است، حکمش مخیربودن است و حدود حائر [حسینی]، محیط قبر امام حسین (ع) با قطر ۲۵‌متر است.

احمدالحسن

۲۲شعبان۱۴۴۰

 

[موضوع: قضای نماز آیات، برای فرد حائض]

پرسش ۱۲: آیا قضای نماز آیات، بر حائض، هنگام اتفاق‌افتادن علت واجب‌شدن نماز، واجب است یا اینکه حکمش، مانند دیگر نمازهاست که قضایش واجب نیست؟

پاسخ: واجب نیست.

احمدالحسن

۲۲شعبان۱۴۴۰

 

[۹. موضوع: دستمزد حجامت‌گر]

پرسش ۲۰: حکم گرفتن پول و هزینه، برای حجامت‌کردن چیست؟

پاسخ: جایز است.

احمدالحسن

۲۲شعبان۱۴۴۰

 

[۱۰. موضوع: خریدوفروش زمین]

پرسش ۲۳: در زمان حکومت صدام، بسیاری از باغ‌ها [به‌اجبار] گرفته شد. سپس به شکل زمین‌های مسکونی بین عده‌ای از مردم توزیع شد؛ یعنی از صاحبانش گرفته شد و به عده‌ای از مردم فروخته شد؛ ولی پس از سرنگونی صدام، مشاهده کردیم که صاحبان باغ‌ها، سکوت کردند و به این مسئله راضی بودند، چراکه زمین‌هایشان را مطالبه نکردند؛ و خریدوفروش ‌چنین زمین‌هایی، نزد مردم معمول است. آیا خریدوفروش و سکونت، در این حالت، صحیح است؟

پاسخ: جایز است.

احمدالحسن

۲۲شعبان۱۴۴۰

 

[۱۱. موضوع: اقامت‌گرفتن در کشوری دیگر]

پرسش ۲۴: ما از نظر جغرافیایی در بیرون از عراق و استرالیا اقامت داریم. پسرِ بزرگم، ازدواج کرده است و سه فرزند دارد. به علت مشکلات زناشویی که چندین سال است با آن، دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، تصمیم گرفته به عراق سفر کند و در آنجا ساکن شود.

او توانسته در حالی [به عراق] بیاید که یکی از فرزندانش با اوست که هفت‌ساله است. ما الآن نیازمندیم که برای این کودک، ملیت عراقی بگیریم؛ ولی به این خاطر که مادرش در عراق حضور ندارد و عقد ازدواج قانونی [برای آنان] وجود ندارد، مسئله، اندکی پیچیده شده است.

برای بنده امکان‌پذیر است که نامش را بنویسم، ازاین‌جهت که بنده، پدربزرگش هستم، یعنی پدرِ پدرش؛ ولی این مسئله، نیازمند دو شاهد است تا سوگند یاد کنند که این کودک، فرزند من است. آیا این مسئله، از جهت شرعی جایز است؟

پرسش بنده، دربارۀ شرعی‌بودن این سوگند است. آیا برای آنان جایز است سوگند بخورند که نوۀ من، فرزند من است تا [نام] او ثبت شود که این کودک، فرزند من است تا ملیت عراقی برای او فراهم شود؟

پاسخ: جایز نیست.

احمدالحسن

۲۲شعبان۱۴۴۰

 

[۱۲. موضوع: دختر ممنوع‌الارث]

پرسش ۲۵: مردی از دنیا رفته است و دختر بالغی دارد که به شکل رسمی و مقابل دادگاه، از این دختر برائت و بیزاری جسته است و این دختر، درخواست زندگی با مادرش را دارد و بیزاری‌جستن پدرش، نسبت به خود را پذیرفته است. پرسش این است: آیا این دختر، اگر مطالبۀ ارث کند، اِستحقاق [دریافت] ارث دارد؟

پاسخ: [در ارث] اِستحقاق دارد.

احمدالحسن

۲۲شعبان۱۴۴۰

 

[۱۳. موضوع: استفاده از صندوق تبرعات]

پرسش ۲۷: فردی، صندوقی به نیت امام حسین (ع) دارد و در مشکل مالی سختی گرفتار است. آیا به‌عنوان قرض یا مثلاً نیاز، می‌تواند از آن بردارد؟

پاسخ: اگر خودش آن را گذاشته یا فردی را که آن‌ها را داده است، از این مسئله باخبر کند، جایز است.

احمدالحسن

۲۲شعبان۱۴۴۰

قسمت اول را در اینجا ببینید.

لینک مطلب در فیس‌بوک:

اضع بین ایدی المتابعین الکرام ، وطلاب العلم والمعرفه، مجموعه من الاسئله الشرعیه التی اجاب عنها السید احمد الحسن (ع)…

Posted by ‎Watheq ALhusaini واثق الحسینی‎ on Tuesday, April 30, 2019

 

 

همچنین ببینید

این مطالب، مجموعه پاسخ‌های فقهی مربوط به رباست (چه ربای در قرض‌ها و چه در معاملات) مطابق با پاسخ به پرسش‌هایی که در قالب گفت‌وگو از سيد احمدالحسن (ع) پرسیده شده و ايشان توضیح داده‌اند.

ربا – بخش دوم

بحث خرید قسطی از مغازه‌ها و وسایل مختلف زندگی، در ذهن بسیاری از ما مطرح …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *