خطبۀ عید فطر

اعمال عید و احکام زکات فطره

زکات فطره از فرایضی است که روزه با آن به پایان می‌رسد. در حقیقت این موضوع را به این دلیل مطرح می‌کنیم، که برادران سؤالات زیادی [در‌این‌باره] می‌پرسند و روایاتی را بیان می‌کنیم در بیان فضیلت زکات فطره، زمان، مقدار، جنسش و اینکه در چه جایی و بر چه کسی واجب است؛ روایات زیادی در بیان فضیلت و پرداخت آن وارد شده و اینکه بر همه واجب است؛ حتی بر پیامبر و آل او فریضه و واجب است.

ابی‌بصیر و زراره از امام صادق‌(ع) روایت کرده‌اند که ایشان فرمود:
همچنان که صلوات بر پیامبر از شرایط اتمام نماز است، از شرایط اتمام روزه نیز پرداخت زکات است؛ یعنی فطره‌؛ چراکه کسی که روزه بگیرد و زکات نپردازد، هیچ روزه‌ای از او پذیرفته نیست. البته اگر عمداً آن را ترک کرده باشد و هیچ نمازی از او پذیرفته نیست، اگر صلوات بر پیامبر(ص) را عمداً ترک کند. خداوند متعال قبل از روزه با آن آغاز کرده و فرموده: (قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَكَّىٰ * وَذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّىٰ) [اعلی، 14 و 15] (رستگار آن كسی است كه خود را پاك گردانيد * و نام پروردگارش را ياد كرد و نماز گزارد).

همچنین امیرالمؤمنین علی(ع) روز عید فطر در خطبه‌اش فرمود:
«خدا را یاد کنید تا یادتان کند و او را بخوانید تا شما را اجابت کند و فطره را بپردازید که سنت پیامبرتان و فریضه‌ای واجب از سوی رَبّتان است
روایات زیاد است؛ اما در این فرصت به‌جهت اختصار بیانشان نمی‌کنم؛ پس زکات فطره اهمیت زیادی دارد و واجبی شرعی است که اتمام و قبول روزه منوط به آن است.
بنابراین به توضیحات مختصری خواهیم پرداخت در خصوص: زمان پرداخت زکات فطره، مقدار، جنس آن و اینکه در چه جایی و بر چه کسی واجب است…

همچنین ببینید

احتجاج با اصول فقه؟

169 – آیا قائم با اصول فقه بر اهل علم احتجاج می‌کند؟

به قلم: نوردخت مهدوی مقدمه در بوق و کرنا فریاد برآورده و می‌گویند: زمانی که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =