خانه > معرفی کتاب > کتب انصار امام مهدی (ع) > کتاب ارزشمند « پژوهشی در عصمت »

کتاب ارزشمند « پژوهشی در عصمت »

با وجود گذشت قرن‌های متمادی، هیاهو و کشمکش در خصوص موضوع عصمت و معصوم همچنان ادامه دارد. عده‌ای آن را می‌پذیرند و عده‌ای رد می‌کنند. گروهی به وجود معصوم اقرار دارند وعصمت را واجب می‌دانند و آن را بسیار وسیع‌تر از آنچه هست تصور می‌کنند و عده‌ای دیگر آن را منع یا دایرۀ‌عصمت را به‌قدری تنگ می‌کنند که آن را تنها محدود به تبلیغ الهی می‌کنند و به‌طور مشخص هدف از آن را تبلیغ و رساندن قرآن می‌دانند.

کتاب ارزشمند «پژوهشی در عصمت» نوشتۀ استاد بزرگوار، دکترعبدالرزاق دیراوی از مومنین به دعوت سید احمدالحسن (ع) است که بانگاهی ریزبینانه ودقیق وباتکیه بر قرآن وروایات آل محمد(ع) به بررسی مقولۀ مهم و اساسی عصمت معصومین(ع) پرداخته است؛ ونیز پاسخی است علمی و دقیق به ابهام و پیچیدگی‌های تحمیل‌شده بر مفهوم عصمت، که ...

واقعیت این است که متکلمان، ‌به‌ویژه متکلمان شیعه، معنای‌عصمت را از درک و فهم مردم بسیار دور کرده‌اند و درعین‌حال که خودشان تصور می‌کنند در حال نزدیک‌کردن معنای‌عصمت به ذهن‌های مردم هستند، ‌با تأسف بسیار، از عصمت، هدفی ساخته‌اند که تنها تیرهایی به‌سویش پرتاب می‌شود؛ و به‌این‌ترتیب تیرهایی از جنس مقولاتی که هیچ ارتباطی به خود عصمت ندارند، بر آن افز‌وده‌اند.

کتاب ارزشمند «پژوهشی در عصمت» نوشتۀ استاد بزرگوار، دکتر عبدالرزاق دیراوی است که با نگاهی ریزبینانه و دقیق و با تکیه بر قرآن و روایات آل محمد(ع) به بررسی مقولۀ مهم و اساسی عصمت معصومین(ع) پرداخته است؛

و نیز پاسخی است علمی و دقیق به ابهام و پیچیدگی‌های تحمیل‌شده بر مفهوم عصمت، که از دخالت‌های نادرست علما در کلام نشئت گرفته است. این پژوهش بر آن خواهد بود که مفهوم عصمت را به همان پاکی و بی‌آلایشی اولیه بازگرداند؛ با پایبندی به همان حدود و مرزهایی که آل محمد(ع) ترسیم فرموده‌اند. از مهم‌ترین مباحث این کتاب می‌توان به سرفصل‌های ذیل اشاره کرد:

1. مفهوم عصمت از نظر لغت، قرآن و حدیث
2. عصمت و جبر
3. آیا معصوم دچار غفلت یا فراموشی می‌شود؟
4. آیا معصوم به همۀ علوم دنیوی آگاه است؟
5. آگاهی معصوم به غیب و همۀ زبان‌های بشری چگونه است؟
7. آیا معصوم باید به قواعد متعارف نحوی عربی پایبند باشد؟
8. آیا معصوم سایه دارد؟
9. منبع علم معصوم از کجاست؟

همچنین ببینید

سید احمدالحسن ع با نوشتن کتاب «روشنگری‌هایی از دعوت‌های فرستادگان » در سه جلد، در صدد تربیت پیروان امام مهدی ع و آماده‌سازی عدۀ کافی برای ظهور حضرت بقیة‌الله هستند.

معرفی کتاب روشنگری‌هایی از دعوت‌های فرستادگان

خداوند حکیم، مخلوقات را بیهوده وارد این عالم نکرد؛ بلکه با هدفی والا متناسب با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − ده =