خانه > برگزیده > آیا شباهتی بین کتاب «توهم بی‌خدایی سید احمد الحسن (ع)» و کتاب «وهم الالحاد عمرو شریف» وجود دارد؟

آیا شباهتی بین کتاب «توهم بی‌خدایی سید احمد الحسن (ع)» و کتاب «وهم الالحاد عمرو شریف» وجود دارد؟

برخی از معاندین دعوت یمانی معتقدند کتاب «توهم بی‌خدایی نوشته سید احمد الحسن» کپی شده از کتاب «وهم الالحاد د. عمرو شریف» است! البته آنها برای ادعای دروغین خود دلیلی ارائه نکرده و صرفاً شباهت نام را به‌عنوان دلیل مطرح می‌کنند! در این یادداشت کوتاه به پندار و تصور غلط آنها پاسخی محکم ارائه خواهیم کرد.

ابتدا این شبهه را از جهت تاریخ نگارش بررسی می‌کنیم. سید احمد الحسن در تاریخ 2012.12.17 یعنی 6 سال پیش در صفحه رسمی فیس‌بوک خودشان در مورد نوشتن کتاب توهم بی‌خدایی سخنانی را فرمودند: «سعی می‌کنم که موضوعاتی مرتبط با خلق و اثبات وجود الله و عدم او را مطرح سازم. اينها موضوعات علمی بسيار مهم می‌باشند و آنچه در ميدان علمی می‌بینم اين است که الحاد از لحاظ علمی پيروز است و آن هم با معدل بسيار بالا در برابر کسانی که ادعای نمايندگی اديان را می‌کنند. پس این‌ها که خود را علما می‌نامند، چه مسلمانان شيعه و سنی و وهابيت يا مسيحيان و يا يهود به مسائل دانشمندان بيولوژی تکاملی و غير آن‌ها که مطرح می‌سازند اصلاً بدون هوشياری پاسخ می‌دهند، پس آن‌ها مانند کسی هستند که مسئله‌ای را به اشتباه شنيده و متوجه شده در نتیجه به اشتباه پاسخ گفته. بنابراین کتابی در اين باب نوشتم که الآن تقريباً کامل است و در آن مهم‌ترین نظريات علمی تجربی ثابت و يا رياضی و نظری را مورد مناقشه قرار دادم. ان شاءالله زمانی که ببينم اشخاصی از لحاظ شناخت شايستگی آن را داشته باشند، آن را منتشر خواهم کرد؛ تا آنچه را نوشتم متوجه شوند، زيرا که نياز به اطلاع در مورد علومی مانند زمین‌شناسی تاريخی (يا تاريخ زمين)، تاريخ قديم و آرکئولوژی (علم آثار)، علم بيولوژی تکاملی، فيزيک نظری، کیهان‌شناسی (علم حيات)، مردم‌شناسی، علم مهندسی ژنتيک و پزشکی و فلسفه و غير آن‌ها است.» (پیام فیس‌بوک سید احمد الحسن)

سید احمد الحسن (ع) در این سخنان بیان می‌کنند که کتاب توهم بی‌خدایی را تقریباً کامل کردند و زمانی که ببينند اشخاصی از لحاظ شناخت شايستگی آن را داشته باشند، آن را منتشر خواهند‌ کرد. بنابراین سید احمد الحسن در اواخر سال 2012 میلادی کتاب توهم بی‌خدایی را تقریباً تکمیل کردند و قصد منتشر کردن آن را داشتند.

با مراجعه به کتاب توهم بی‌خدایی متوجه می‌شویم تاریخ انتشار کتاب سال 2013 م، 1434 هـ.ق می‌باشد؛ یعنی تقریباً در اوایل سال 2013 میلادی این کتاب را به پایان رساندند و این در حالی است که با مراجعه به کتاب وهم الالحاد د.عمرو شریف می‌بینیم تاریخ کتاب را نوامبر و دسامبر سال 2013 میلادی، یعنی محرم سال 1435 هـ.ق می‌داند؛ یعنی در اواخر سال 2013 ایشان کتابشان را منتشر کردند. در نتیجه حدود یک سال قبل‌تر از اینکه د.عمرو شریف کتابشان را منتشر کنند، کتاب توهم‌ بی‌خدایی سید احمد الحسن به پایان رسیده و منتشر شده بود.

اما سؤالی که اکنون مطرح می‌شود این است که آیا اساساً بین کتاب «توهم بی‌خدایی سید احمد الحسن» و کتاب «وهم الالحاد عمرو شریف» شباهتی وجود دارد؟ با مراجعه به صفحه رسمی فیس‌بوک سید احمد الحسن می‌بینیم که ایشان از تاریخ 2012.12.20 در طی چند روز و چند پیام مطالبی را در صفحه فیس‌بوک خود قرار دادند. مطالبی در مورد تمدن سومر و اکد، این بخشی از مطالب فصل 5 کتاب توهم بی‌خدایی است و این نکته نشان می‌دهد که کتاب توهم بی‌خدایی ایشان در همین مدت، تقریباً به پایان رسیده بوده و کامل شده بوده؛ سید احمد الحسن مدتی بعد مطالب دیگری نیز از فصل‌های مختلفی از کتاب توهم بی‌خدایی را در صفحه فیس‌بوک خودشان قرار دادند و همه این مطالب نشان می‌دهد که کتاب ایشان تقریباً یک سال قبل‌تر از کتاب د.عمرو شریف به پایان رسیده بود.

کتاب «توهم بی‌خدایی سید احمد الحسن (ع)» به چه سؤالات و شبهاتی پاسخ می‌دهد؟

در مورد مطالب کتاب توهم بی‌خدایی امام احمد الحسن باید بگوییم که کتاب ایشان از 6 فصل تشکیل شده است و به‌طورکلی در این فصل‌ها از چند موضوع محوری سخن گفته‌اند:

  • فصل 1: ایشان در فصل اول کتاب توهم بی‌خدایی به بیان نظریه‌های علمای ادیان سه‌گانه ابراهیمی در مورد چرخش زمین و بحث تکامل می‌پردازد و به آن به‌صورت تفصیلی پاسخ می‌دهد سپس مشخص می‌کند افرادی که نظریه تکامل را مردود شمردند، اصلاً آن را متوجه نشدند و نفهمیدند؛ زیرا هیچ فردی نمی‌تواند دلایل علمی که برای واقعیت تکامل حیات وجود دارد را رد کند، ولی علمای ادیان بدون مطالعه در زمینه تکامل آن را رد می‌کنند و در حقیقت آنان فهم خودشان از تکامل را رد کردند و نه تکامل را.
  • فصل 2: ایشان در فصل دوم کتاب، دلایل و شواهد تأییدکننده تکامل حیات را بررسی می‌کنند؛ و به این نتیجه می‌رسند که چاره‌ای از قبول تکامل نیست. دلایلی همچون شواهد ژنتیکی و سنگواره‌ها و اینکه دگرگونی، انتخاب طبیعی و وراثت قطعاً به تکامل می‌انجامد و… را به‌صورت تفصیلی و با مثال بیان می‌کنند. در آخر نیز اشکالات بر نظریه تکامل را بیان نموده و به آن پاسخ می‌دهند.

بیشتر بخوانید: آیا تکامل حیات یک فکت (Fact) و واقعیت غیرقابل انکار است؟

  • فصل 3: در فصل سوم آیات و روایاتی را که در مورد نظریه تکامل وجود دارد، بیان می‌کنند و در مورد آن توضیحی می‌دهند. اینکه حقیقت آفرینش آدم چگونه بود؟ و امتحان از ایشان و عالم ذر در کجا اتفاق افتاد؟! در ادامه آیات و روایات متشابهی را که از آن برای رد نمودن نظریه تکامل استفاده شده است، بررسی می‌کنند و آن‌ها را محکم نموده و منظور از آن را مشخص می‌نمایند. بحث اینکه نسل آدم (ع) در آغاز چگونه منتشر شد؟ و آیا فرزندانش با یکدیگر ازدواج کردند یا نه؟ در ادامه مسئله آفرینش حوا از دنده آدم را بیان می‌دارند و ثابت می‌کنند این مسئله باطل است و در پایان نیز حامله شدن مریم مقدس به فرزند پسر را از جهت علمی بررسی نموده و به شبهات ملحدین پاسخ می‌دهند.
  • فصل 4: سید احمد الحسن (ع) در فصل چهارم کتاب توهم بی‌خدایی «هدفمند بودن تکامل» را اثبات نموده و مشخص می‌کنند که ملحدین با مغالطه تجزیه کردن موضوع و عدم نگرش کلی به تکامل، هدفمند بودن کلی تکامل را رد می‌کنند و این مسئله را بررسی می‌کنند. همچنین در این فصل یکی از دلایل وجود خداوند را بررسی می‌کنند؛ «صفت اثر دلالت بر صفت مؤثر دارد» و…
  • فصل 5: در فصل پنج ابتدا سید احمد الحسن به بررسی ایثارگری حقیقی و نظریه میم ها می‌پردازند و اثبات می‌کنند خودخواهی ژن‌ها مانع ایثارگری حقیقی است و سپس فرضیه زکریا سیچین و موریس چاتلین در مورد اینکه موجودات فضایی اجداد ما بودند را رد می‌کنند. ذر ادامه ایشان از زمان حال، مجدداً به هزاران سال پیش بازمی‌گردند و ما را با خاستگاه سومریان، رفتارهای اجتماعی، معیارهای اخلاقی، ادبیات، دستاوردهای علمی و صنعتی و دین آنها آشنا می‌کنند و در مورد جهش عظیم فرهنگی که در آن زمان رخ‌داده است بحث می‌نمایند. سپس به بررسی برخی متون سومری پرداخته و اعتقاد آنها به حاکمیت الله را اثبات می‌کنند و در انتهای این فصل خواندنی، روایت صحیح چیستی و چگونگی طوفان نوح را از منظر عهدین، قرآن، احادیث قطعی، متون سومری (حماسه گیلگمش) و یافته‌ها و شواهد علمی شرح می‌دهند.

بیشتر بخوانید: آیا تمدن انسانی از امارات متحده عربی آغاز شده است؟ مکان و زمان طوفان نوح کجاست؟

  • فصل 6: در فصل ششم به‌طورکلی به موضوع «عدم نامولد است» می‌پردازند. در این فصل با ارائه مقدمات و توضیحاتی در مورد نسبیت عام و خاص، نظریه مهبانگ، مکانیک کوانتوم، چند جهانی، مدل‌های فریدمان، انرژی تاریک، ماده تاریک، ماده و پادماده، تابش سیاه‌چاله و نظریه ریسمان مخاطب خود را با موضوع بحث آشنا می‌کنند و سپس به موضوعاتی از قبیل مقایسه‌ی جبرگرایی نیوتنی با احتمال و عدم قطعیت در مکانیک کوانتوم، آیا ما اشیاء را مشاهده می‌کنیم یا آنها را با مشاهده می‌آفرینیم؟! مکانیک کوانتوم و علیت، حادث بودن هستی، مکانیک کوانتوم و جهانی از هیچ و اینکه ما کجاییم می‌پردازد. در بخش «هاوکینگ و بی‌نیازی از تکینگی و پروردگار» به نقد آراء وی می‌پردازند و در انتهای فصل ششم به بررسی رؤیاهای صادقه و مصدر آنها پرداخته و به شبهات حول آن پاسخ می‌دهند.

بنابراین با مطالعه کتاب توهم بی‌خدایی سید احمد الحسن (ع) ما به‌طورکلی با اثرات خداوند در جهان هستی و حیات زمینی، تاریخ انسان (موافق با متون دینی و یافته‌های علمی) و خاستگاه و منشاء فرهنگ انسانی آشنا خواهیم شد.

بیشتر بخوانید: چرا باید «کتاب توهم بی‌خدایی نوشته سید احمد الحسن» را حتما بخوانیم؟

تفاوت کتاب «توهم بی‌خدایی سید احمد الحسن (ع)» و کتاب «وهم الالحاد عمرو شریف» چیست؟

حال می‌خواهیم مطالب کتاب د.عمرو شریف را نیز بررسی کنیم تا ببینیم چه تفاوت‌های اساسی در این دو کتاب است. کتاب وهم الالحاد د.عمرو شریف از 5 فصل تشکیل شده است و در هر فصلی از مسائلی سخن می‌گوید. مقدمه کتاب را د.محمد عماره نگاشته و توضیحاتی در مورد این کتاب داده است که الآن فرصت سخن از آن نیست. ایشان در مقدمه کتاب در مورد الحاد و بی‌خدایی در قرآن کریم سخن می‌گوید و آیات در این مورد را می‌آورد.

  • در فصل دوم کتاب در مورد پیدایش الحاد معاصر سخن می‌گوید و آن را از نظر تاریخی بررسی می‌کند سپس روش الحادی جدید را بررسی کرده و در این موارد سخن می‌گوید و همچنین بیان می‌کند که روش علمی نه مؤمن است و نه ملحد؛ و در این مورد توضیح می‌دهد.
  • در فصل سوم از این سخن می‌گوید که آیا علم خدا را ثابت می‌کند یا الحاد را؟! و در مورد انفجار بزرگ مطالبی را ارائه می‌کند و بیان می‌دارد که این عدم از کجا به وجود آمده است. همچنین در این فصل نظریه تکامل داروین را توضیح می‌دهد و آن را می‌پذیرد؛ ولی راه جمع بین آیات و روایات و مسائل علمی تکامل را بیان نمی‌کند و اینکه چگونه دین با تکامل تعارض ندارد.

بیشتر بخوانید: چرا داروین مورد انتقاد و نکوهش عمده دین‌داران است؟

  • در فصل چهارم مسائلی را مطرح می‌کند و از جمله آن مسائلی در مورد اخلاق و تفسیر ملحدین از اخلاق و مسائل دیگری که مفصل است.
  • در فصل پنجم در مورد الحاد در سرزمین‌های اسلامی و به‌صورت خاص در مورد یکی از ملحدین مسلمان سخنانی می‌گوید و…

با مطالعه این کتاب متوجه می‌شویم که د.عمرو شريف در مورد بسیاری از مسائلی که ملحدین به‌واسطه آن نسبت به دین اشکال می‌گیرند، سخن نمی‌گوید. مثلاً موضوعاتی نظیر هدفمندی تکامل، تصادفی محض نبودن جهش‌های ژنی، موافقت متون دینی با نظریه تکامل، روایت صحیح طوفان نوح، تفسیر علمی چگونگی تولد عیسی مسیح، عدم امکان ارائه تفسیر مادی برای ایثارگری حقیقی، چگونگی خلقت نفس و جسم آدم، تاریخ بشریت (به‌گونه‌ای که موافق یافته‌های علمی و متون دینی باشد)، رؤیای صادقه از دیدگاه علم، تصادفی نبودن پیدایش حیات و …

در نتیجه بین کتاب توهم بی‌خدایی سید احمد الحسن (ع) و کتاب وهم الالحاد د.عمرو شریف شباهتی وجود ندارد و شاید بتوانیم بگوییم که شباهت فقط در نام کتاب است و در مورد نام کتاب نیز با بررسی تاریخ نگارش کتاب توهم بی‌خدایی سید احمد الحسن در ابتدای این مقاله متوجه شدیم که سید احمد الحسن (ع) تقریباً یک سال قبل‌تر و زودتر از د.عمرو شریف کتابشان را نگاشتند و این نام را برای کتابشان انتخاب کردند.

مطالعه آنلاین کتاب توهم بی‌خدایی سید احمد الحسن به 4 زبان مختلف

با ما در ارتباط باشید از طریق:
کانال توهم بی خدایی
گروه پاسخگویی توهم بی خدایی
پیج اینستاگرام توهم بی خدایی
کانال یوتیوب توهم بی خدایی
وبسایت توهم بی خدایی و الحاد

نظرات و سؤالات خود را برای ما ارسال نمایید.
🆔 : @warethinmalakoot_tavahom
✉️: [email protected]

همچنین ببینید

شاهدی قرآنی بر فرگشت

171 – شاهدی قرآنی بر اندیشه سید احمدالحسن در تکامل (فرگشت)

انسان‌های قبل از حضرت آدم (ع) به‌ قلم: کاظم محمدی مقدمه امروزه وقتی علم بر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + ده =