خانه > دین آخرالزمان > عقاید یمانی > 10 آموزه‌ و استراتژی مهم دعوت یمانی

10 آموزه‌ و استراتژی مهم دعوت یمانی

دعوت مبارک یمانی یک دعوت عقیدتی علمی است که بر قرآن کریم و سنت شریف محمد رسول خدا (ص) و اهل‌بیت پاکش تکیه دارد.

هدف آن بیان عقیده‌ی حقّه نسبت به دین حنیف محمدی است، و علی‌الخصوص هدفش بیان صحیح جریان امام مهدی محمد بن الحسن العسکری (ع) است، هم‌چنین قصد دارد با آماده‌سازی اَذهان مؤمنین و مسلمانان و همه‌ی اهل زمین برای قبول دعوت قائم آل محمد (ع)، که در قرآن کریم و سنت شریف اهل‌بیت و دیگر کتب آسمانی به آن بشارت داده شده است، برای قیام امام مهدی (ع) زمینه‌سازی نماید.

رهبری دعوت یمانی بر عهده‌ی سید احمد الحسن وصی و فرستاده‌ی امام مهدی (ع) می‌باشد.

حقیقت دعوت مبارک یمانی عبارتست از ۱۰ آموزه و استراتژی مهم که در ذیل به آنها اشاره می کنیم.

1. اصل حاکمیت خداوند در زمین

تأکید بر حاکمیت خداوند متعال در زمین که تا قیام قیامت به دست اوصیای پیامبر گرامی اسلام محمد (ص) محقق می‌شود که همان امامان دوازده‌گانه علیهم‌السلام که اولینشان علی بن ابی‌طالب ع و آخرینشان و خاتم ایشان امام مهدی (محمد بن الحسن العسکری) هستند، و همچنین مهدیین دوازده‌گانه از نسل امام مهدی (ع) ، که در وصیت مقدس شب وفات پیامبر (ص) از ایشان یادشده و به ایشان تصریح گشته است.

2. مهدیین دوازده‌گانه از نسل امام مهدی (ع)

بیان عقیده‌ی امامت مهدیین دوازده‌گانه از نسل امام مهدی (ع) از طریق:

الف – آیات محكم قرآن كريم و تفسیر شده از سوی نبی خدا محمد (ص) و اهل‌بیتش یعنی ائمه‌ی اطهار.

ب – روايات متواتری که تصریح می‌کنند امامت تا روز قیامت ادامه دارد و زمین از امام خالی نمی‌شود، و اگر در زمین دو نفر وجود داشته باشند یکی از آن دو بر دیگری حجت است و اگر زمین از امام خالی شود اهلش را فرو می‌برد و پس به‌ناچار بعد از امام مهدی (ع) باید امامی وجود داشته باشد.

ج – روايات متواتری که تصریح دارد امامت، تا قیامت، در نوادگان و نواده‌های نوادگان از نسل امام حسین (ع) می‌باشد و از آنجا که امامت هم‌اکنون به امام مهدی (ع) رسیده است پس باید استمرار آن، بعد از ایشان فقط و فقط در نسل ایشان بوده باشد.

د- روايات متواتری که تصریح و اشاره دارد به این‌که هر امامی از اهل‌بیت علیهم‌السلام نمی‌میرد تا این‌که امام از نسل خودش را ببیند، و این قانونی عمومی است برای همه‌ی معصومین (ع) و امام مهدی (ع) نیز یکی از آن بزرگواران است، پس به‌ناچار ایشان باید وصی داشته باشند که امام بوده و از نسل ایشان بوده باشد، و کسی که ادعا می‌کند امام مهدی (ع) از این قاعده مستثنا است، باید برای این ادعایش دلیلی قطعی الصدور و قطعی الدلاله بیاورد(یعنی به‌طور قطع از معصوم صادرشده و به‌طور حتم بر مُدَّعای او دلالت داشته باشد).

هـ – روايات متواتری که وجود مهدیین از نسل امام مهدی (ع) و امامت ایشان و حجت بودن آنان بر امت بعد از پدرشان حجت بن الحسن (ع) را به‌صراحت بیان می‌کند، مهم‌ترینِ این روایات، وصیت شب وفات رسول خدا محمد (ص) است که خود پیامبر خدا آن را این‌گونه توصیف کردند: نوشته‌ای است که امت را تا قیامت از گمراهی حفظ می‌کند، و نیز روایات متواتر دیگری که به امامت مهدیین از نسل امام مهدی (ع) تصریح و اشاره دارد.

و- آراء و اقوال عالمان متقدم و متأخر و معاصر از شیعیان اهل‌بیت که قائل بودند و جایز می‌دانستند امامانی بعد از امام مهدی (ع) از نسل ایشان باشد، مانند : شیخ صدوق (ره)، شیخ مفید (ره)، شیخ اِربَلی (ره)، سید مرتضی (ره)، شیخ طبرسی (ره)، شیخ علی نمازی شاهرودی (ره)، شهید سید محمدباقر صدر (ره)، شهید سید محمد محمدصادق صدر (ره) و دیگران.

همه‌ی این اقوال در انتشارات انصار امام مهدی ع تدوین و ثبت‌شده و در سازمان‌های رسانه‌ای دعوت مبارک یمانی محفوظ است. هم‌چنین مضامین همه‌ی نکته‌های ذکرشده در کتب اصول حدیثی معتبر مانند : کتاب «کافی» شیخ کلینی، کتاب «من لایحضره الفقیه» و «کمال‌الدین و تمام النعمة» شیخ صدوق ثبت‌شده و همچنین کتاب «تهذیب الاحکام» و «الغیبة» شیخ طوسی، کتاب «الغیبة» شیخ نعمانی (رحمهم الله جمیعاً طیّب الله ثَراهم) و دیگر مصادر حدیثی معتبر و مشهور، محفوظ و ثبت‌شده است.

3. زمینه سازِ ظهور امام مهدی (ع)

زمینه‌ساز اصلی برای امام مهدی ع در عصر ظهور، همان سید احمد الحسن وصی و فرستاده‌ی امام مهدی ع ، صاحب دعوت مبارک یمانی است، و این امر و شرح آن، در ده‌ها کتاب انصار امام مهدی ع اثبات‌شده که هرکس بخواهد می‌تواند مراجعه کند.

4. اخلاق نیکو در دعوت یمانی

تمرکز دعوت مبارک یمانی بر دعوت به‌سوی حق با دلیل و برهان علمی اخلاقی است، تا از دستور خدای متعال اطاعت کرده باشیم که فرمود:

{ ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ …} :

{ [مردم را] به راه پروردگارت با حکمت و موعظه‌ی نیکو دعوت کن و با آنان با طریقی که نیکوتر است مناظره نما …} نحل: ۱۲۵٫

احادیث شریفه نیز بر این امر تأکید دارد و به آن تشویق می‌کند، و روش غیراخلاقی را که با فحاشی و دشنام و سرزنش و لعن و تمسخر باشد دور انداخته و از آن منع می‌نماید. هم‌چنین این دعوت مبارک بر التزام به اخلاق قرآن و اهل‌بیت متمرکز می‌باشد، و این چیزی است که سید احمد الحسن به آن توصیه کرده و آن را برای پیروان و ایمان آورندگان به خویش، واجب می‌داند.

5. مبارزه علنی با تضییع کنندگان خون و ناموس و اموال مردم

دعوت مبارک یمانی در جایگاه مخالفت و اِنکار نسبت به تمام روش‌های نادیده گرفتن خون و ناموس و اموال مردم ایستادگی می‌کند، و بر ریختن آبروی نوادگان تاتار و مغول ( یعنی همین قاتلان و قصّابانی که از ریختن خون بی‌گناهان از زن و کودک و سالمند و … فروگذار نمی‌کنند، وهم چنین بیزاری جستن از ایشان و فرهنگ‌سازی در جامعه علیه این آدم کشُانی که نه دین‌دارند و نه وجدان، و به تمام معنی حتی از پایین‌ترین درجات انسانیت و بشردوستی به دورند، چه آن‌هایی که در عراق‌اند و چه آن‌هایی که در خارج عراق‌اند) پافشاری می‌نماید. و این کاری است که سید احمد الحسن انجام داده و در رسانه‌های دعوت مبارک یمانی، آن را برای مردم بیان فرموده است.

6. مخالفت با تفرقه افکنی و فتنه انگیزی در بین مسلمانان

همچنین دعوت مبارک یمانی در جایگاه مخالفت و اِنکار نسبت به همه روش‌های فتنه‌انگیزی طایفه‌ای در مرکز اسلامی، و بین مسلمانان و حتی بین کسانی که از ادیان دیگر هستند می‌ایستد. هم‌چنین، دعوت یمانی بر ضرورت وحدت کلمه‌ی تمام امت و همه‌ی مردم بر حق و هدایت، آن‌هم با نرمی و مدارا و گفتگوهای اخلاقی هدفمند تأکید دارد، و روش لعن یا دشنام به نمادهای مذهبی را نادرست می‌داند، و فقط به بحث علمی اخلاقی در مورد تمام مواضع اختلاف بین مذاهب و ادیان می‌پردازد.

7. تبلیغ دین و اخلاق در رسانه‌های عمومی

دعوت مبارک یمانی به دستور سید احمد الحسن سعی دارد فرهنگ دینی، عقیدتی و اخلاقی صحیح را در جامعه از طریق وسایل ارتباط‌جمعی انتشار دهد و مردم را به علم و معرفت و محاسن اخلاق ترغیب نماید.

8. توجه ویژه به ایتام و فقرا و مساکین

دعوت مبارک یمانی تلاش می‌کند ایتام و فقرا و مساکین را تا حد امکان سرپرستی کند، و جامعه را به عطوفت و انصاف نسبت به این طبقه‌ی محروم تشویق نماید، و آنچه از کرامت این قشر ضعیف در جامعه انسانی و اسلامی صیانت می‌کند، برایشان فراهم آورد، و این چیزی است که سید احمد الحسن (ع) در بسیاری از موضع‌گیری‌های آشکار خود در ابزارهای رسانه‌ای دعوت مبارک یمانی بر آن تأکید داشته و به آن تشویق فرموده است.

9. حق آزادی بیان و عقیده

دعوت مبارک یمانی این مطالبه را دارد که با آن منصف باشند و حقش را که معرفی خودش و بیان فرهنگ و عقیده‌اش است از راه‌های مشروع که حتی قانون اجرایی کنونی که در داخل و خارج عراق بر آن تکیه دارد آن را قرار داده است، بدهند، زیرا آزادی عقیده و تفکر در شرع و در همه‌ی قوانین تضمین‌شده است، این از حقوق دعوت یمانی است که مساجد و حسینیه‌ها و مؤسسات علمی و مؤسسات رسانه‌ای و خیریه داشته باشد، همان‌گونه که برای تمامی مذاهب اسلامی و غیر اسلامی یعنی ادیان یا مذاهب فکری غیردینی چنین حقی تضمین‌ شده است.

10. مرجع رسمی اعلام مواضع دعوت مبارک یمانی

دعوت یمانی، در نجف اشرف یک دفتر رسمی دارد که نماینده‌ی آن است، و این دعوت، مسؤولیت هیچ کار یا حرفی که به آن نسبت داده شود -ولی از سوی مکتب رسمی سید احمد الحسن در نجف اشرف صادر نشده باشد- بر عهده نمی‌گیرد، هم‌چنین همه‌ی جزئیات و روش‌های دعوت یمانی در کتاب‌های سید احمد الحسن و بیانات ایشان منتشرشده و آشکار است، و هر چیزی که مخالف آن باشد، دعوت یمانی از آن برائت جسته و به آن ملتزم نمی‌باشد، و بدین‌وسیله، کذب اتهامات و دروغ‌گویی‌ها و بهتان‌ها و هجمه‌های تبلیغاتی مغرضانه‌ای که برخی گروه‌های ضد دعوت مبارک یمانی بدون ذکر هیچ‌گونه دلیلی به کار می‌گیرند، روشن می‌گردد.

والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآله الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً

دفتر سید احمد الحسن (ع) در نجف اشرف

همچنین ببینید

حجت شناسی 1

171 – روش استدلال به قرآن کریم برای اثبات اصول امامت و مهدویت

حجت‌شناسی قرآنی (قسمت اول) به قلم: عباس فتحیه   درآمد چند سال پیش در بهار …

یک نظر

  1. فماذا بعد الحق الا الضلال

    مکتب امام احمدالحسن علیه السلام هم برای مومنین به این دعوت و‌هم برای کسانی که با این دعوت مواجهه میشوند به صورت شفاف همه چیز رو فرمودند، هر عملی مخالف با این دستورات چه از جانب مومنین چه از جانب غیرمومنین گریبانگیر اون شخص هست.
    اللهم ثبتنا علی القول الثابت فی الحیاة الدنیا و الآخرة

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − دوازده =