آخرین خبرها
خانه > دین آخرالزمان > عقاید یمانی > اصل و اساس دین کیست یا چیست؟

اصل و اساس دین کیست یا چیست؟

از زمانی که با دعوت مبارک یمانی آشنا شدیم، به مدد الهی و با روشنگری‌های حجت خدا، به‌وضوح دریافتیم که در روزگار غریبی به سر می‌بریم. روزگاری که مردم دنیا به‌طوری واژگون شده‌اند که اصل‌ها را رها کرده و به فرع‌ها روی آوردند. زندگی جاودانی و ابدی را رها کرده و به حیات چندروزه دنیا دلخوش شده‌اند.

از خوردن روغن پالم و غذای غیر ارگانیک حذر می‌کنند تا جسمی سالم‌تر داشته و اندکی بیشتر در این موقف ایستادگی نمایند، درحالی‌که غالباً از غذای روحی که قرار است تا ابد جاودانه بماند غافل‌اند!

به نظر می‌رسد این روش و روحیاتی که در زندگی روزمره باب شده است، به‌طور عام در تمام امور مصداق پیدا کرده و همواره فروعات جایگزین اساس و اصول و ستون‌ها شده‌اند. دین خدا و اهل کتاب این زمان نیز نه‌تنها از این قاعده مستثنی نبودند بلکه شاید بیش از سایر مقولات به واژگونی و تحول اساسی دست یافتند.

آنچه که از سوی خدا و صاحبان دین خدا به عنوان اصل و اساس و ریشه معرفی شده بود، هیچ‌ جایگاه واقعی بین مردم به‌ظاهر دین‌دار ندارد اما بدعت‌ها و انحرافات را دال بر برتری و جایگاه والای معنوی خود می‌دانند!

چه خوب است در این موقعیت متذکر کلام نورانی صادق آل محمد (ع) شویم آنجا که فرمودند:

«أنَّ الدِّینَ وَ أَصْلَ الدِّینِ هُوَ رَجُلٌ وَ ذَلِکَ الرَّجُلُ هُوَ الْیَقِینُ وَ هُوَ الْإِیمَانُ وَ هُوَ إِمَامُ‏ أُمَّتِهِ‏ وَ أَهْلِ‏ زَمَانِهِ‏ فَمَنْ عَرَفَهُ عَرَفَ اللَّهَ وَ دِینَهُ وَ مَنْ أَنْکَرَهُ أَنْکَرَ اللَّهَ وَ دِینَهُ وَ مَنْ جَهِلَهُ جَهِلَ اللَّهَ وَ دِینَهُ وَ لَا یُعْرَفُ اللَّهُ وَ دِینُهُ وَ حُدُودُهُ وَ شَرَائِعُهُ بِغَیْرِ ذَلِکَ الْإِمَامِ کَذَلِکَ جَرَى بِأَنَّ مَعْرِفَهَ الرِّجَالِ‏ دِینُ اللَّهِ وَ الْمَعْرِفَهُ عَلَى وَجْهَیْنِ مَعْرِفَهٌ ثَابِتَهٌ عَلَى بَصِیرَهٍ یُعْرَفُ بِهَا دِینُ اللَّهِ وَ یُوصَلُ بِهَا إِلَى مَعْرِفَهِ اللَّهِ»
«همانا دین و اصل دین، یک مرد است و این مرد، همان یقین است و او همان ایمان است و او همان امام امت و اهل زمانش است. پس هرکس که او را بشناسد، خداوند را شناخته است و هر فردی که او را انکار کند، خداوند و دینش را انکار کرده است و هر فردی که نسبت به او ناآگاه باشد، نسبت به خداوند و دین و حدود و شرایع او ناآگاه است. این‌چنین است که شناخت مردان، دین خداست و شناخت به شکل آن، شناخت ثابت و با بصیرتی است که به واسطه‌اش، دین خداوند شناخته می‌شود و به واسطه‌اش به شناخت خداوند رسیده می‌شود». (بصائر الدرجات صفحه ۵۴۹)

♥ آری اصل و ریشه همان مرد است، ایمان و یقین همان مرد است، دین و دین‌داری با همان مرد است و به‌طورکلی همه چیز خلیفه الله است!!

در قرآن کریم هم این مسئله به‌روشنی تبیین شده است. جماعت ملائکه و ابلیس هم ادعای دین‌داری داشتند اما بدون داشتن اصل دین!
هنگامی‌که خداوند فرمود من در زمین خلیفه‌ای قرار می‌دهم و همگان را امر به تبعیت از آن خلیفه نمود، فرشتگان نسبت به این مسئله معترض شدند درحالی‌که برای مخالفت خود دلیل داشتند و گفتند: «ما خود تو را تسبیح می‌گوییم و تقدیس و پرستش می‌کنیم». (بقره ۳۰)

این یعنی اولاً نیازی به واسطه نمی‌دیدند و ثانیاً اگر قرار است واسطه‌ای در کار باشد، باید از ما باشد؛ چون ما اهل دین و پرستش خداییم.
اما خداوند درنهایت به معترضین آموخت که معرفت و علم به دین خداوند تنها از طریق جانشینی میسر می‌شود که خودش انتخاب کرده و راه دیگری وجود ندارد. هرچند کسانی باشند که زیر بار ولایت این خلیفه نروند و لعین و رجیم گردند.

شاید به یقین بتوان گفت جهان امروز بیش از هر زمانی نیازمند بازگشت این اصل و اساسی است که خلقت بشریت در عصر حاضر به واسطه او معنا و مفهوم واقعی خود را به دست خواهد آورد. درحالی‌که همه ایدئولوژی‌هایی که تاکنون برای اداره جهان ارائه شده با شکست مواجه شده است.

اصولاً دین همان راه و روش و دستوراتی است که حیات ابدی بشر را تعیین و تبیین می‌کند. پس از طریق آن می‌توان به سعادت رسید، مشروط بر اینکه اصل و ریشه آن حضور داشته باشد و اصل و ریشه همان خلیفه‌ی منصوب الهی است.
امروزه در هر آیین و مسلکی چه بسیارند کسانی که ندای دین‌داری سر می‌دهند و چه دورند همه آن‌ها از حق و حقیقت!

سید احمد الحسن (ع) می‌فرمایند: «ما می‌گوییم عقیده‌ی دین الهی و اسلام و محمد و آل محمد (صلوات الله علیهم) این است که حاکمیت برای خداست و جایز نیست که حاکم اصلی که درباره‌ی خون‌ها و جان‌ها حکم می‌کند، از سوی مردم تعیین شده باشد و بر حکومت مسلط باشد»

بنابراین اصل در دین خدا همان خلافت الهی است و در جامعه‌ای که اصل و اساس حضور ندارد و یا حاکم نباشد، از حقیقت و معرفت نیز تهی خواهد بود و چه پسندیده بود که شیعیان به جای تحلیل و آنالیز وقایع روز دنیا، تدابیر و جهان‌بینی‌های اشتباه، به دنبال اصلی می‌گشتند که تا زمام امور را به دست نگیرد، انسان‌ها به معرفت نخواهند رسید.

همچنین ببینید

اکثر کتب عقاید شیعه، بر این امر اتفاق‌نظر دارند که معجزه، ممکن است، اما لازم و واجب نیست؛ به‌عبارت‌دیگر، اصل اعتقاد شیعه، این است که حجت با نص شناخته می‌شود؛ اما اینکه آیا امکان دارد فقط به‌واسطۀ معجزه شناخت حاصل شود، جای اختلاف است.

معجزه در عقاید شیعه

اکثر کتب عقاید شیعه، بر این امر اتفاق‌نظر دارند که معجزه، ممکن است، اما لازم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *