آخرین خبرها
خانه > پاسخ شبهات > عقیده مهدیین نزد شیعه

عقیده مهدیین نزد شیعه

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد الائمه و المهدیین و سلم تسلیما

(بعد از امام مهدی(ع) حجت‌های الهی ادامه دارند و ۱۲ مهدی بعد از ایشان خواهند بود.) بسیاری از مردم، به‌سبب دور بودن از روایات آل‌محمد(ع) و همچنین مخفی‌بودن امر مهدیین دوازده‌گانه، این گفته برایشان عجیب است و می‌گویند تا به حال نشنیده‌اند و مخالفان دعوت یمانی آل محمد، سید احمدالحسن (ع) نیز از ناآگاهی مردم سوء‌استفاده  و شبهه‌ای را مطرح می‌کنند؛

نزد شیعه طبق روایات متعددـ ثابت شده است که اگر زمین از حجت خالی شود زمین اهلش را فرومی‌برد؛ بعد از امام مهدی ع چه‌کسی حجت خداوند سبحان‌و‌متعال است تا زمین به‌واسطۀ او آرام گیرد؟امام احمدالحسن(ع) در تفسیر آیۀ ۱۰۱ از سوره بقره، حقانیت مهدیین(ع) را که در بالا خلاصه ذکر شد، به این صورت بیان می‌کنند

شبهه: عقیده به مهدیین نزد شیعه ثابت نیست!

پاسخ کوتاه:

اولاً: نزد شیعه  ـ‌طبق روایات متعددـ ثابت شده است که اگر زمین از حجت خالی شود زمین اهلش را فرومی‌برد؛ بعد از امام مهدی(ع) چه‌کسی حجت خداوند سبحان‌و‌متعال است تا زمین به‌واسطۀ او آرام گیرد؟

ثانیاً: طبق روایات متعدد، بعد از امام مهدی(ع) فرزندان ایشان موسوم به مهدیین حکومت خواهند کرد:

امام احمدالحسن(ع) در تفسیر آیۀ ۱۰۱ از سوره بقره، حقانیت مهدیین(ع) را که در بالا خلاصه ذکر شد، به این صورت بیان می‌کنند:

«(وَلَمَّا جَاءهُمْ رَسُولٌ مِّنْ عِندِ اللهِ) (و آن هنگام که فرستاده‌ای از جانب خداوند بر آن‌ها مبعوث شد): یعنی فرستاده‌ای از سوی امام مهدی … (مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ) (که آنچه را نزدشان بود تصدیق می‌کرد): از علمی که شیعه از اهل‌بیت(ع) به میراث برده است به اینکه مهدی(ع) حق است؛ او با شمشیر قیام می‌کند؛ پیش از قیامش کسانی هستند که زمینۀ حکومتش را برای او مهیا می‌سازند؛ او فرزندانی دارد و پس از او دوازده مهدی از نسل او هستند.

آن‌ها ـ‌یعنی شیعیان‌ـ بر ‌اساس روایاتی که از آن بزرگواران(ع) وارد شده است، به قطع و یقین می‌دانند که اگر زمین از امام خالی بماند، اهلش را فرو‌می‌برد. [۱] حال  اگر [ادامۀ] این ‌امر پس از به‌قتل‌رسیدن ـ‌یا طبق اعتقاد برخی از آن‌ها مرگ‌ـ امام مهدی(ع) توسط یکی از اوصیا از فرزندان پس از او یعنی امامانِ مهدیین نباشد، زمین به‌وسیلۀ چه‌کسی آرام و قرار می‌یابد؟! همان‌ طور که در روایات از ایشان(ع) وارد شده است.

ابن‌طاووس(ره) ـ‌همان کسی‌که در زمان غیبت کبری با امام مهدی(ع) ملاقات داشته و حتی از آن حضرت(ع) روایت کرده است‌ـ در خصوص صلوات روز جمعه گفته است:

“اگر تعقیب عصر روز جمعه را بنا‌بر عذری ترک کردی، هرگز این صلوات را ترک مکن؛ به‌جهت امری که خداوند جل‌جلاله ما را به آن مطلع نموده است.

سپس صلوات را بیان کرده است که در پایان آن امام (ع) می‌فرماید:

“وَ صَلِّ عَلَى وَلِیِّکَ ـ‌أی امام المهدی (ع)‌ـ وَ وُلاهِ عَهْدِکَ وَ الْأَئِمَّهِ مِنْ وُلْدِهِ وَ مُدَّ فِی أَعْمَارِهِمْ وَ زِدْ فِی آجَالِهِمْ وَ بَلِّغْهُمْ أَقْصَى آمَالِهِمْ دِینا وَ دُنْیَا وَ آخِرَهً إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ” (مفاتیح الجنان، ص۸۵)

(و بر ولی‌ات ـ‌یعنی امام مهدی(ع)‌ـ و زمامداران پایبند به عهدت که امامان از فرزندانش هستند درود فرست، و بر عمرشان بیفزا و به طول حیاتشان فزونی بخش، و به نهایت آرزوهای دینی و دنیوی و اخروی‌شان برسان که‌یقیناً تو بر هرچیز توانایی).

در روایتی آمده است که آن حضرت با خانواده‌اش در مسجد سهله فرود می‌آید. [۲]

همچنین وارد شده است که پس از او، یازده مهدی از نسل آن حضرت (ع) خواهند بود. [۳]

روایات بسیاری وجود دارد و من درصدد بیان‌کردن همۀ آن‌ها نیستم و فقط برخی از آن‌ها را برای اتمام‌حجت بر معاندِ متکبرِ بر خدا و اولیای خدا بیان کردم. هرکس که برای پیروی از حق به‌دنبال علم است، به کتب حدیث مراجعه و خودش مطالعه کند.» (متشابهات، ج۱، س۲۳)

[۱] از محمد بن فضیل از ابوالحسن امام رضا (ع) روایت ‌شده است: به ایشان عرض کردم: آیا زمین بدون امام باقی می‌ماند؟ فرمود: «خیر.» عرض کردم: ما از اباعبدالله (ع) روایت می‌کنیم: «زمین بدون امام باقی نمی‌ماند مگر اینکه خداوند بر اهل زمین یا بندگان خشم گیرد.» فرمود: «نه، در این صورت زمین باقی نمی‌ماند؛ بلکه اهلش را فرومی‌برد.» (کافی، ج۱، ص‌۲۷۷،ح‌۱۱ و سایر احادیث شریف)

[۲] امام صادق(ع) می‌فرماید: «گویی فرود‌آمدن قائم (ع) با اهل‌وعیالش را در مسجد سهله می‌بینم.» (بحارالانوار، ج‌۵۲، ص‌۳۱۷؛ مستدرک‌الوسائل، ج‌۳، ص‌۴۱۴)

[۳] از ابوحمزه از امام صادق(ع) در حدیثی طولانی روایت شده است که فرمود:«ای اباحمزه، از ما پس از قائم، یازده مهدی از فرزندان حسین(ع) خواهند بود.» (غیبت طوسی، ص‌۳۰۹)

در خصوص عقیدۀ مهدیین (ع) و استمرار امامت بعد از صاحب‌الزمان (ع) می‌توانید به این کتاب‌ها رجوع کنید:

 

همچنین ببینید

كورانی قبلاً همین كتاب را با عنوان «فعالیت‌های صهیونیسم وهابی در عراق» منتشر كرده بودکه اكنون هم دراینترنت موجود است.اگر كسی به آن مراجعه کند خواهددید کورانی همین تهمت رابه استادضیاء زیدی ‌که اونیز درکتاب خویش بااین روایت استدلال کرده است،زده بود؛اما کینۀ کورانی باعث شده است که این مرتبه به سید احمدالحسن (ع) تهمت بزند.

پاسخ به شبهات علی کورانی _ قسمت نوزدهم

بسم الله الرحمن الرحیم و الحمد لله مقدمۀ کوتاه: امام علی(ع) در خطبۀ ۳۸ نهج‌البلاغه …

2 نظر

  1. درود خداوند بر محمد و علی و فاطمه و ائمه و مهدیین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *