در این مقاله با اهمیت موضوع توحید آشنا میشویم و بهصورت مختصر کتاب توهم بیخدایی (نوشته سید احمد الحسن) معرفی و منحصربهفرد بودن آن توضیح داده میشود؛ و همچنین در این مقاله اهمیت و لزوم مطالعه این کتاب برای خدا باوران، خدا ناباوران و ندانم گرایان روشن میگردد؛ حتی خداباوران جویای حق نیز بینیاز از مطالعه این کتاب نیستند؛ زیرا سید احمد الحسن در این کتاب ما را از باورهای توهمی بزرگان ادیان و بزرگان الحاد آگاه میکند تا به جای تقلید کور و بتپرستی، خداپرست شویم.
مهمترین سؤالی که بشر با آن روبرو میباشد عبارت است از: «آیا بهراستی خداوند وجود دارد؟»
از نظر خیلیها جواب واضح است؛ آری؛ زیرا اگر خدا نبود پس چه وجودی ما را خلق کرده است؟! اما در واقع پاسخ به این سادگی نیست و در بین انسانهای زمینی، سه رویکرد مختلف نسبت به سؤال فوق وجود دارد:
1- عدهای وجود خداوند را بهعنوان خالقی آگاه، ناظم، قانونگذار و … قبول دارند و تصدیق میکنند. (خدا باوران)
2- عدهای منکر وجود خداوند هستند و معتقدند ما محصول تصادف و برآمده از عدم هستیم. (خدا ناباوران و ملحدین)
3- عدهای نیز در شک و تردید به سر میبرند و دلایل دو گروه اول را کافی نمیدانند؛ از این رو وجود خدا را نه تصدیق میکنند و نه انکار. (ندانم گرایان)
بنابراین یک خداباور باید بتواند بهوسیله برهان قابلقبول، خدایی که میپرستد را برای خدا ناباوران و ندانم گرایان اثبات کند؛ دلایل خدا ناباوران را رد کرده و اشکالات ندانم گرایان را پاسخ دهد.
جالب است بدانید ما تاکنون کتابی جامع که شامل پاسخ و تحلیل پرسشهای علمی خدا ناباوران امروزی باشد در اختیار نداشتهایم! و از این روست که کتاب توهم بیخدایی در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی با استقبال فراوان مواجه شده است.
امروزه برخی زیست شناسان خداناباور میپندارند که نظم حیات زمینی محصول ناظمی آگاه نیست؛ بلکه این گونههای متنوع و پیچیده، محصول دگرگونش حیات طی حدوداً 4 میلیارد سال تکامل هستند و تکامل نیز مدبری آگاه ندارد و مؤثر آن را طبیعت نابینا معرفی میکنند (زیرا معتقدند تکامل هدفمند نیست).
برخی فیزیکدانان خداناباور نیز تمامی کیهانها، کهکشانها، ستارگان و سیارات و ثوابت بنیادی و قوانین حاکم بر جهان را محصول خالقی آگاه و قانونگذار نمیدانند؛ بلکه معتقدند عدم مولد است و تصادفی معجزهآسا هر آنچه هست را به وجود آورده است.
این مطالب خلاصهای از نظرات آنها بود که متأسفانه جوابی دقیق و صحیح از بزرگان ادیان تاکنون ارائه نشده است. سید احمد الحسن پس از پرسش سؤالاتی از بزرگان ادیان و عدم پاسخ آنها، دست به قلم شدند و علم الهی خویش را در مجموعهای شش فصلی با نام کتاب توهم بیخدایی ارائه دادند. ایشان بدون استفاده از شکافهای علمی و سفسطههای پوچ، وجود خداوند را با ارائه شواهد تایید شده علمی و استدلالهای صحیح منطقی اثبات نمود و نظرات بزرگان الحاد نظیر پروفسور ریچارد داوکینز و پروفسور استیون هاوکینگ و … را نقد نموده و پاسخ دادند.
از این رو سید احمد الحسن آغاز کننده گفتمانی جدید بین ایمان به خدا و الحاد است و با نگاشتن این کتاب که مشهور به معجزه قرن میباشد؛ تمامی خداناباوران و ندانم گرایان را به بحث علمی حول وجود خالق دعوت کردند و تاکنون نیز از بزرگان الحاد باوجود آنکه کتاب به دستشان رسیده است، پاسخی ارائه نشده است.
سید احمد الحسن در ابتدای کتاب توهم بیخدایی، قبل از بحث بر روی توهمی بودن باور خدا ناباوران، به نقد و بررسی توهم علمای ادیان میپردازد و نظرات باطل آنها در انکار واقعیت تایید شده «تکامل حیات» را رد میکند و با ذکر اشتباهات فاحش آنها اثبات میکند که بدون درک صحیح از یافتههای علمی و روش علمی، دست به نقد نظریه تکامل زدهاند!
سید احمد الحسن پس از آنکه اثبات میکند علمای ادیان، نمایندگان خدا در زمین نیستند و نظرات ظنی آنها و برداشتهای ناقصشان و بعضاً اشتباهشان از متون دینی فاقد اعتبار است، ما را با خود به 4 میلیارد سال قبل میبرد. زمانی که سیاره زمین خالی از جانداران زنده بود و به زیبایی شرح میدهد که چه شرایطی بر زمین حاکم بوده است و سپس وقوع رویداد پیدایش حیات بهصورت کاملاً تصادفی را بررسی میکند و پس از ارائه محاسباتی دقیق، نظریههای خدا ناباوران را رد میکند و سپس فرض خویش را بیان میکند.
در ادامه این سفر علمی، ایشان ما را با رخدادهای 4 میلیارد سال پیش تاکنون آشنا میکند که چگونه همانند سازهای اولیه به تنوع پیچیده کنونی جانداران فعلی رسیدند و با ارائه شواهد علمی و معرفی ارکان تکامل حیات، از واقعیت تکامل حیات دفاع میکند و تقریری صحیح از نظریه تکامل را ارائه میدهد.
اما سید احمد الحسن قبل از اثبات هدفمندی تکامل و معرفی آن بهعنوان اثری دال بر وجود خداوند، به شبهات برخی از ملحدین و اشکالات ناشی از جهل برخی از علمای ادیان میپردازد و در فصل 3 تاریخ بشر را بسیار روان و جذاب توضیح میدهد که چگونه اجداد ما از آفریقا مهاجرت کردند و نهایتاً به دره حاصلخیز آمدند و در کنار شرح این تاریخ اجمالی، موافقت متون دینی با یافتههای علمی و نظریه تکامل را اثبات میکنند و سپس داستان کامل خلقت نفس و سپس جسم آدم را توضیح میدهند.
در آخر فصل سوم نحوه تولد عیسی مسیح را از منظر علم توضیح میدهند و غیرممکن دانستن آن را از دیدگاه علم رد کرده و دلایل خود را ذکر میکنند؛ و نهایتاً سید احمد الحسن در فصل 4 با دقتی فراوان و بینظیر به نقد نظرات ریچارد داوکینز پرداخته و اثبات میکنند انتخاب طبیعی علاوه بر غیرتصادفی و انباشی بودن دارای هدف بلندمدت میباشد و نیز تصادفی مطلق نبودن تمامی جهشهای رخداده از ابتدای پیدایش همانندساز اولیه تاکنون را تبیین میکنند و نهایتاً نتیجه میگیرند که تکامل هدفمند است و بدون هدف به هیچوجه در طول 4 میلیارد سال نمیتوانستیم به تنوع حیات فعلی برسیم و از آنجا که میدانیم «صفت اثر دلالت بر صفت مؤثر دارد» وقتی هدفمندی تکامل اثبات شد، وجود مؤثری آگاه و هدفدار نیز تایید میشود.
بنابراین سید احمد الحسن در فصل 4 وجود خداوند را با اثبات هدفمندی تکامل اثبات میکند.
مقدمه اول: تکامل (اثر) هدفمند است.
مقدمه دوم: هر اثر هدفمندی، مؤثری آگاه و هدفدار دارد. (صفت اثر دلالت بر صفت مؤثر دارد)
نتیجه: مؤثر تکامل حیات، وجودی آگاه و هدفدار (خدا) میباشد.
در فصل 5 ابتدا سید احمد الحسن به بررسی ایثارگری حقیقی و نظریه میمها میپردازد و اثبات میکند «خودخواهی ژنها مانع ایثارگری حقیقی است» و سپس فرضیه زکریا سیچین و موریس چاتلین در مورد اینکه موجودات فضایی اجداد ما بودند را رد میکند و نهایتاً وی از زمان حال، مجدداً به هزاران سال پیش بازمیگردد و ما را با خاستگاه سومریان، رفتارهای اجتماعی، معیارهای اخلاقی، ادبیات، دستاوردهای علمی و صنعتی و دین آنها آشنا میکند و در مورد جهش عظیم فرهنگی که در آن زمان رخداده است بحث میکند و سپس به بررسی برخی متون سومری پرداخته و اعتقاد آنها به حاکمیت الله را اثبات میکند و در انتهای این فصل خواندنی، روایت صحیح طوفان نوح را از منظر عهدین، قرآن، احادیث قطعی، متون سومری (حماسه گیلگمش) و یافتهها و شواهد علمی شرح میدهد.
در فصل 6 بهطورکلی به موضوع «عدم، نامولد است» میپردازد. در این فصل با ارائه مقدمات و توضیحاتی در مورد «نسبیت عام و خاص»، «نظریه مهبانگ»، «مکانیک کوانتوم»، «چند جهانی»، «مدلهای فریدمان»، «انرژی تاریک»، «ماده تاریک»، «ماده و پادماده»، «تابش سیاهچاله» و «نظریه ریسمان» مخاطب خود را با موضوع بحث آشنا میکند.
سپس به موضوعاتی از قبیل «مقایسهی جبرگرایی نیوتنی با احتمال و عدم قطعیت در مکانیک کوانتوم»، «آیا ما اشیا را مشاهده میکنیم یا آنها را با مشاهده میآفرینیم؟!»، «مکانیک کوانتوم و علیت»، «حادث یا قدیم بودن هستی»، «مکانیک کوانتوم و جهانی از هیچ و اینکه ما کجاییم؟» میپردازد و در بخش «هاوکینگ و بینیازی از تکینگی و پروردگار» به نقد آراء و نظرات وی میپردازد و در انتهای فصل 6 به بررسی رؤیاهای صادقه و مصدر آنها پرداخته و به شبهات حول آن پاسخ میدهند.
بنابراین با مطالعه این کتاب ما بهطورکلی با اثرات خداوند در جهان هستی و حیات زمینی، تاریخ انسان (موافق با متون دینی و یافتههای علمی)، خاستگاه و منشأ فرهنگ انسانی آشنا خواهیم شد.
اما آنچه بر اهمیت این کتاب بیش از پیش میافزاید، نویسنده آن است؛ زیرا وی یکی از حجج الهی است. سید احمد الحسن، وصی سیزدهم پیامبر اسلام (ص) و فرستاده امام مهدی، عیسی مسیح و ایلیای نبی است.
حتما بخوانید: سید احمد الحسن یمانی کیست؟ | معرفی شخصیت و دعوت سید احمد الحسن یمانی
بنابراین همهی ما باید بتوانیم پاسخی جامع، کامل و البته منطقی برای سؤالی که در ابتدای بحث مطرح کردیم را داشته باشیم؛ زیرا در عقاید نمیتوانیم تقلید کنیم و هر انسان هوشمندی موظف است تحقیق کند و حق را بیابد.
انسانهایی که راضی به جهل هستند و در امر آموختن و تحقیق حریص نیستند، فرجامی جز گمراهی و تعصب نخواهند داشت و سید احمد الحسن آمده است تا ما را از باورهای توهمی بزرگان ادیان و بزرگان الحاد آگاه کند تا به جای تقلید کور و بتپرستی، خداپرست شویم.
همانطور که ذکر شد، سید احمد الحسن دلایل خود را در کتابی با عنوان «توهم بیخدایی» جمعآوری نموده است تا محققین بتوانند با مطالعه این کتاب از آراء و نظرات وی مطلع شوند؛ از این رو مطالعه این کتاب گرانقدر را به تمامی جویندگان حق پیشنهاد میکنیم.
نظرات و سؤالات خود را برای ما ارسال نمایید:
آیدی تلگرام: @warethinmalakoot_tavahom
ایمیل:[email protected]
مطالعه آنلاین کتاب توهم بیخدایی نوشته سید احمد الحسن به چهار زبان مختلف
- مطالعه آنلاین کتاب توهم بیخدایی (عربی)
- مطالعه آنلاین کتاب توهم بیخدایی (ترجمه فارسی)
- مطالعه آنلاین کتاب توهم بیخدایی (ترجمه انگلیسی)
- مطالعه آنلاین کتاب توهم بیخدایی (ترجمه فرانسوی)