خانه > توهم بی‌خدایی > آیا مسئلۀ جنسیت در عالم اَنْفُس نیز وجود دارد؟

آیا مسئلۀ جنسیت در عالم اَنْفُس نیز وجود دارد؟

مسئلۀ جنسیت در عالم اَنْفُس

صادق محمدی نوشت:

بسم الله الرحمن الرحیم

سید عزیز ما، خداوند شما را زنده بِدارد و به شما جزای خیر دهد، و از خدا می‌‌خواهم از فضل خود بر شما بیفزاید و از لطف خود بر ما اکرام فرماید، و شما ـ‌ای آقای ما‌ـ تراوشی از علم پوشیده و پنهان‌داشته‌شدۀ او را بر ما عرضه بدارید.

آقای ما، سؤالی دارم؛ تفضل بفرمایید و پاسخ گویید.

جنسیت در عالم اَنْفُس : سید احمدالحسن (ع) پاسخ می دهد: نفْس‌ها نیز متمایز هستند؛ ولی این تمایز با تمایز جنسی ـ‌که تکامل بیولوژیکی روی این زمین پدید آورده است‌ـ متفاوت است.بنابراین نفْس مؤنث و نفْس مذکر وجود دارد؛ ولی این به همان معنای جنسی [متعارف] نیست، و [خصوصیتی است که] تنها با عالَم نفْس‌ها متناسب است؛

همان‌طور که معلوم و ثابت‌شده است و شما نیز بیان فرمودید، پیدایش و تکامل، راه درست برای تفسیر پیدایش حیات و تکاملش بر زمین است؛ و این مطلب با دلایل و برهان‌های علمی ثابت شده است.

و همان‌گونه که شناخته شده است [مسیر] تکاملی که موجودات زنده پیموده‌اند، به این منجر شده که موجودات زنده به‌صورت دو جنس مذکر و مؤنث [از یکدیگر] جدا شوند؛ و این ازجمله خصوصیاتی است که در جهت رسیدن به رکنی اساسی از فرآیند تکامل، بسیار کمک کرده است؛

یعنی فرآیند انتقال ژن‌ها از نسلی به نسل دیگر به همراه ظهور صفاتی که برای بقا سازگاری بیشتری دارند. این نکته‌ای است که در جنبۀ زیست‌‌شناختیِ انسان نیز حاصل شده است.

پرسش: آیا ارتباط یا تأثیری از جهت نفسانی ـ‌منظورم تأثیرگذاری نفْس است‌ـ در این فرآیند جداسازی برای موجود زنده وجود دارد؟ آیا در عالم اَنْفُس نیز مذکر و نفْسِ مؤنث وجود دارد؟ و اگر وجود دارد چه علتی در ورایِ آن نهفته است؟مشخص است که علت از دیدِ زیست‌شناختی، ازدیاد و تکثیر‌شدن است.

و نکتۀ مهم این است که عامل مشخص‌کنندۀ جنسیت از دیدگاه بیولوژیکی، وجود کروموزومی است که جنس را مشخص می‌کند. آیا این عامل، از عامل نفسانی تأثیر می‌پذیرد و بر جنبۀ زیست‌شناختی غالب می‌شود؟

مثلاً اگر وجود یک نفْس مذکر را در یک بدن بیولوژیکی مؤنث فرض بگیریم، آیا چنین وضعیتی می‌تواند حاصل شود؟ و سؤال‌های بسیار دیگر…

خداوند به شما جزای خیر دهد

پاسخ سید احمدالحسن (ع):

خداوند شما را زنده بدارد، شیخ بزرگوار صادق محمدی

از خداوند می‌خواهم شما و خانوادۀ بزرگوارت و کسانی که در پناه شما هستند در خیر و عافیت باشند، و سلام من به همۀ شما.

نفْس‌ها نیز متمایز هستند؛ ولی این تمایز با تمایز جنسی ـ‌که تکامل بیولوژیکی روی این زمین پدید آورده است‌ـ متفاوت است.

بنابراین نفْس مؤنث و نفْس مذکر وجود دارد؛ ولی این به همان معنای جنسی [متعارف] نیست، و [خصوصیتی است که] تنها با عالَم نفْس‌ها متناسب است؛ و بهره‌مندی و سعادتی که برای نفْس‌ها از ارتباطشان با یکدیگر محقق می‌شود، بسیار بیشتر از بهرۀ جنسی یا هرگونه بهره‌مندی و سعادتی است که در این عالم، درنتیجۀ ارتباط [جنس] مذکر و مؤنث به دست می‌آید.

بنابراین تمایز نفْسانی مهم است؛ چراکه سببی است برای سعادت و خوشبختی انسان در عوالم دیگر، و حتی در این عالم نیز می‌توان برخی آثار آن را لمس نمود.

می‌‌توان این تفاوت را ـ‌هرچند تا حدودی‌ـ از طریق درک تفاوت بزرگ میان بهره‌مندی و سعادتمندیِ زوجی که ارتباط جنسی، خانوادگی و فرزندان، آن دو را به یکدیگر پیوند داده، و سعادتمندی زوج دیگری که عاطفه و محبت آن دو را به یکدیگر پیوند داده است، تصور نمود.

همچنین ببینید

شاهدی قرآنی بر فرگشت

171 – شاهدی قرآنی بر اندیشه سید احمدالحسن در تکامل (فرگشت)

انسان‌های قبل از حضرت آدم (ع) به‌ قلم: کاظم محمدی مقدمه امروزه وقتی علم بر …

4 نظر

  1. وقل رب زدنی علما
    اللهم صل علی محمد وآل محمد الائمه والمهدیین وسلم تسلیما کثیرا

  2. اللهم صل علی محمد و آل محمد الائمه و المهدیین و سلم تسلیما کثیرا

  3. سلام ..عالی بود .اگر کتابی در باره معاد از سید ع دارید ممنون میشم بفرستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =