خانه > دین آخرالزمان > ارزش حقیقی زن در گرو چیست؟

ارزش حقیقی زن در گرو چیست؟

در نگاه جامعۀ بشری زن ابزاری است که می‌تواند امیال جنسی انسان را برآورده سازد.
تصویری که از زن در آینه تاریخ دیده می‌شود چیزی جز محصور‌کردن آن، در تمایلات جنسی نیست!
اگر در جامعه‌ای قیمت و ارزش زن ، تنها از بعد جسمانی‌اش موردسنجش قرار بگیرد، آسیب‌های زیادی را در جامعه کوچک (خانواده) و سپس در جامعه بزرگ بشری به وجود خواهد آورد که امروزه ما به‌وضوح شاهد آن هستیم.

سید احمدالحسن ع در مورد ارزش زن می‌فرمایند:

«بر هر زنی واجب است بداند که ارزش‌گذاری بسیاری از مردان دربارۀ زن یا به‌طور کلی سخنانشان دربارۀ زن، هیچ ارزش حقیقی‌ای ندارد؛ بلکه صرفاً از افکار جنسی ـ‌که عقلشان را پر کرده و سرشان از [این افکار] لبریز شده‌ـ پرده برمی‌دارد و نه بیش از آن؛ بنابراین بسیاری از مردان، تفاوتی ندارد دین‌دار باشند یا بی‌دین، زن را به‌عنوان یک بازیچۀ جنسی در ذهن خود ترسیم می‌کنند که بسته به شرایط هریک از آن‌ها، باید از آن استفاده یا نگهداری شود… .

 پس می‌بینید این برادران در وسواس تفکرات جنسی [اسیر] هستند؛ مثلاً اگر متدین باشند قضیۀ زینب را فقط در حجاب خلاصه می‌کنند، و اگر هم غیرمتدین یا خداناباور مبتذل یا تجار منفعت‌طلب باشند، همۀ هدفشان این است که زن، مبتذل یا برهنه در هر مکان و زمانی ظاهر شود… .» (۱)

توجه انسان به بُعد حیوانی و تمایلات جنسی مانع تفکر صحیح او به زن و ارزش آن در طول تاریخ شد.
هریک از این افراد (دین‌دار باشند یا بی‌دین) زن را تنها به‌عنوان یک بازیچه جنسی تعبیر می‌کنند و نتوانستند معیاری را برای ارزش و جایگاه حقیقی زن ارائه دهند.
حال برای اینکه ما بتوانیم ارزش واقعی زن را موردبررسی قرار دهیم باید معیاری درست از آن ارائه دهیم،
نه معیاری که حاصل تفکر در امیال و خواسته نفسانی انسان باشد!

  • تفکر با معیارهای انسانی و الهی

ما انسان‌ها دارای قدرت تفکر هستیم.‌ قدرتی که اگر از آن، به‌درستی استفاده شود زمینه خیلی از باورهای باطل و سنت‌های اشتباه را از بین خواهد برد.

سید احمدالحسن ع مانند اجداد خویش به مقابله با عقاید باطل و تبیین دین حقیقی الهی پرداخته است. ایشان ع با توجه به بعد روحانی انسان، ارزش زن را موردسنجش قرار می‌دهد؛ چراکه ارزش هر انسانی به‌اندازه هدفی است که برای آن تلاش می‌کند

سید احمدالحسن ع در رابطه با نقش و جایگاه تفکر می‌فرمایند:

«عقل، میزان و ترازوست، نه وزنه! عقل بین معلوماتی که به آن داده می‌شود قیاس کرده و آنچه در آن‌هاست و سنگینی و سبکی یا حتی عدم یا فقدان ارزش آن را نشان می‌دهد؛ به همین دلیل برای اینکه وظیفه عقل به‌شکل صحیح انجام گیرد، باید وزنه‌های سنجشِ حقیقیِ ثابت و یقینی، وجود داشته باشد تا مرجعی جهت مقایسه و موازنه عقلی شود؛ وگرنه آنچه در یک کفه ترازو یا عقل گذاشته می‌شود، صرفاً وهمی است که هیچ ارتباطی با حقیقت ندارد.» (۲)

بنابراین در جریان تفکر دو رکن اساسی وجود دارد:‌

_ ترازو یا قوه تفکر
_ وزنه یا معیار و ملاک سنجش ثابت، حقیقی و یقینی

حجت‌های الهی بین مردم فرستاده شدند تا معیار درست تفکر را به انسان‌ها آموزش دهند و آن‌ها را از بُعد حیوانی خود نجات دهند و آن‌ها را به انسانیت نزدیک کنند.
از همان ابتدا که انسان مشغول به پرستش الهه‌های جنسی زن بود (۳) فرستادگان الهی تلاش می‌کردند تا با بیان داستانی از «جشتی انانا» اسطوره واقعی زن، مردم را ازحقیقت ارزش زن آگاه سازند.

متن زیر جزو متونی است که در الواح گلین سومریان آمده و در آن از مصیبت و فاجعه دموزی و خواهرش جشتی انانا صحبت می‌کند.
خواهیم دید که این متون تا چه حد شبیه واقعه‌ای است که بر حسین (علیه‌السلام) گذشته است:

«…دیموزی (حسین ع) بیدار شد و گفت او را نزد من بیارید، او را بیاورید، خواهرم (زینب س) را بیاورید خواهر کوچکم را بیاورید… .
خواهرم به خوابی که دیده‌ام گوش فرا ده… . جشتی نانا (زینب س) گفت:آه ای برادر من، خوابت را برای من باز مگو. شادمان کننده نیست… .
گیسوانم به‌خاطر تو در آسمان پریشان خواهد شد
بره‌ها زمین را با سم‌های خود خواهند کند
آه دموزی من با تأسف بر تو گونه‌هایم را خواهم درید و… .» (۴)

در متون سومر و اکد از زینب س به‌عنوان جشتی انانا نام برده شده است. فرستادگان الهی داستان زینب س را برای مردم بازگو می‌کردند تا بتوانند از آن عبرت بگیرند و ارزش زن را در چیزی فراتر از بُعد جسمانی‌اش ببینند.
آن‌ها تلاش می‌کردند با بیان اسطوره‌های انسانی، بشر را از حیوانیتشان نجات دهند.

  • بهای حقیقی زن

امروزه نگاه بسیاری به زن از دیدگاه ابزاربودن اوست؛ حال چه به‌واسطه آن به نیاز درونی خود پاسخ دهند و چه در تبلیغاتشان از آن‌ها استفاده کنند!
جامعه‌ای که امروز ما در آن زندگی می‌کنیم، مملو از باورهای باطل است و نیاز به منجی‌ای دارد که مردم را از این تفکرات غلط نجات دهد.

ارزش زن از نگاه سید احمدالحسن (ع)

سید احمدالحسن ع مانند اجداد خویش به مقابله با عقاید باطل و تبیین دین حقیقی الهی پرداخته است.
ایشان ع با توجه به بعد روحانی انسان، ارزش زن را موردسنجش قرار می‌دهد؛ چراکه ارزش هر انسانی به‌اندازه هدفی است که برای آن تلاش می‌کند:

«… هر زنی برایش امکان‌پذیر است که در هر زمان و مکانی از آنچه زینب ع انجام داد عبرت و الهام بگیرد، و از ظرفیت جایگاه او بهره ببرد و به ایشان به‌عنوان سمبل و نماد عالی زن و انسانیت اقتدا کند، حتی اگر به او ایمان نداشته باشد … .
و برای هر زنی امکان دارد که برای بزرگ‌ترین هدف در زندگی دنیا که همان ایستادگی به‌همراه حق و عدالت و انصاف در مقابل باطل و ظلم و طغیان است به پا خیزد.» (۱)

سید احمدالحسن (ع)، زینب (س) را به‌عنوان نماد و الگوی واقعی زن به جهان معرفی می‌کنند.
ایشان ع با تبیین اهداف زینب س، ارزش زن را در:

  • ایستادگی همراه
  • حق
  • عدالت
  • انصاف
    علیه باطل و ظلم و طغیان خلاصه نمودند…

حال سؤالی که ذهن ما را به خود مشغول می‌سازد این است که ما چطور می‌توانیم با اقتدا‌کردن به زینب (س) با‌انصاف باشیم؟
همچنین چطور می‌توانیم مانند زینب (س) در برابر باطل ایستادگی کنیم؟

  • ایستادگی و مقاومت

«استقامت و ایستادگی را بهایی است.
مؤمن راسخ، با توجه به دستوری که به او داده شده است، به آنچه در دنیای امتحان می‌بیند، غمگین نمی‌شود.
غم‌ها و دردهای بسیار که بر او می‌رود، درست است که او را دردمند می‌کند، ولی در عین حال، باعث ثابت‌قدمی در مسیر استقامت و ایستادگی می‌شود؛ البته به‌اندازۀ نوع اتفاق و شدت آن، بر او.
مؤمن ثابت‌قدم، همان ‌طور که به او دستور داده شده است، می‌داند که از مشکلات و دردها، هیچ خلاصی‌ای ندارد؛ حتی تا آخرین نفس و دیدار با پروردگار کریم. ‌اولیای خداوند این‌چنین هستند.» (۵)

سید احمدالحسن (ع) در رابطه با ایستادگی زینب (س) چنین می‌فرمایند:

«زینب دختر علی سببی برای استمرار امامت و خلافت الهی بود… .
با وجود آنکه امام و خانواده خود را از دست داده بود… .
و بهترین‌های اهل زمین از یاران برادران و پدر خود را از دست داده بود… .
و همۀ این‌ها در یک لحظه رخ داد… .
ولکن شکسته نشد؛ چنانچه حالت طبیعی ژنی انسانی این‌طور اقتضا می‌کند.
ایشان بی‌درنگ قیام را انتخاب کرد… .
و در دهم محرم و بعد از آن به‌تنهایی سپاه و امتی شد… .

خودش را با کرامت و سخاوت بر مرگ عرضه کرد، و هدف خود را به بهترین وجهی که قابل‌تصور است به انجام رساند و از زندگانی علی بن حسین سجاد ع محافظت کرد؛ به همین سبب ایشان بابت استمرار امامت و سلسله جانشینان و پیامبران خدای سبحان، دارای مقام بزرگی است… .» (۱)

🔹عدالت و انصاف

بی‌انصافی و ظلمی که در حق زینب (س) و حسین (ع) و تمامی یاران ایشان واقع شد چیزی جز رسوایی، برای دشمنان آنان به بار نیاورد و با اینکه ظلم و بی‌انصافی در حق آنان بسیار سنگین بود ولی با این حال هیچ‌گاه چیزی جز بیان حق از خاندان ابی‌عبدالله بعد از عاشورا دیده نشده است.

سید احمدالحسن ع در تفسیر آیه‌ای از قرآن نسبت به عدالت و انصاف علیه دشمنان می‌فرمایند:

«اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى…»
عدالت كنيد كه آن به تقوا نزدیک‌تر است… (مائده، ۸)

محمد(ص) با ناپسندی و دشمنی بزرگی از سوی افراد دوروبرش احاطه شده بود؛ به این خاطر که نظرشان را آورد تا آبرو یا سلطنت دینی یا فرمان‌روایی دنیوی آنان را از بین ببرد؛ به‌علاوه منافقینی که پیشامد‌های بدی را برایشان انتظار دارند؛ او را می‌یابیم که این کلمات را آورده که به او دستور داده شده است و افرادی را که از او دنباله‌روی می‌کنند، به عدالت با دشمن و انصاف‌داشتن با او دستور می‌دهد؛ حتی در سخن!

اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى
عدالت كنيد كه آن به تقوا نزدیک‌تر است.
به خودتان نگاه کنید و اینکه با افرادی که با شما دشمنی می‌کنند یا دشمنی خود را برای شما آشکار می‌کنند، چگونه برخورد می‌کنید و نفْس‌هایتان به چه مسئله‌ای دستور می‌دهد؟

آیا شما با افرادی که با شما دشمنی می‌کنند، عدالت را رعایت می‌کنید و انصاف دارید؛ آیا از دروغ و افترا سر‌باز می‌زنید؛ آیا فقط به مسئله‌ای که بوده است، با او انصاف به خرج می‌دهید؛ آیا اگر نیکی کرد، می‌گویید که نیکی کرده است؛ همان ‌طور که از او منتظر هر اشتباهی هستید و حتی از هر کاری برایش اشتباهی می‌سازید که از آن چشم‌پوشی نمی‌شود… .» (۶)

حال که حقیقت ارزش زن برای ما آشکار شد باید بکوشیم تا با اقتدا کردن به زینب (س) نماد واقعی زن را به نمایش بگذاریم.
امید که مانند زینب شویم.

(۱) صفحه رسمی فیس‌بوک 29 اوت 2020 م
(۲) عقاید اسلام، مبحث طریق عقلی
(۳) به گزارش ایسنا، پرستش الهه مادر یکی از اعتقادات ریشه‌دار مذهبی در طول حیات بشری است که قدیمی‌تر از ظهور خدایان متعدد و قبل از تجسم خدایی در مظاهر مذکر و پدرخدایی بوده و در نخستین مراحل تمدن بشر، یعنی دوران کهن‌سنگی گسترش یافته است.
پژوهشگران می‌گویند:نمادپردازی الهه مادر هرچند در ظاهر بیشتر بر ویژگی‌های جنسیتی تأکید دارد، مفهوم وسیع‌تری از باروری و تولید و حاصلخیزی را در بردارد.
نقش الهه مادر در فرهنگ مردم کردستان، ایسنا

_ یکی از الهه‌های زن آفرودیت یا آفرودیته  که در اساطیر یونانی ملقب به الههٔ عشق، زیبایی و شور جنسی بوده، گفته شده که او بخشایشگر زیبایی و جذب‌کنندهٔ جنسی بوده.
الهه‌های یونان باستان: گروه فرهنگی هنری اِخــو

(۴) کتاب توهم بی‌خدایی فصل پنجم، بخش سرزمین سومر واکد بر دیموزی گریست
(۵) دکتر علاءالسالم حفظه الله
 19 مه 2019 م
(۶) سید احمدالحسن
پیام دانشکدۀ دروس عالی دینی و لغوی
28 مه 2017 م

همچنین ببینید

احتجاج با اصول فقه؟

169 – آیا قائم با اصول فقه بر اهل علم احتجاج می‌کند؟

به قلم: نوردخت مهدوی مقدمه در بوق و کرنا فریاد برآورده و می‌گویند: زمانی که …

یک نظر

  1. جزاکم الله خيرا جزاء المحسنين

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × سه =