خانه > معرفی کتاب > معرفی کتاب متشابهات

معرفی کتاب متشابهات

کتاب متشابهات قطره‌ایست از دریای علم امام مهدی(ع)
سالیان زیادی از دعوت پیامبر اسلام (ص) گذشته، اما هنوز مسائل مختلفی در قرآن و عقیدۀ اسلامی حل نشده و در آن اختلاف وجود دارد.

کتاب متشابهات سید احمدالحسن ع در چهار جلد و پاسخ به ۱۸۲سؤال تهیه و تألیف شده است؛ این کتاب عیار معارف توحیدی امام مهدی ع را در مقایسه با آرای دیگران روشن می‌سازد. مسائلی که تا به امروز اختلافات وسیعی در امت اسلام ایجاد کرده بود.

وجود سؤال و اختلاف در میان انسان‌ها، امری طبیعی است؛ از طرفی لازمۀ حس کنجکاوی و پرسشگری انسان است و از طرف دیگر، نفْس انسانی او را به‌سمت اختلاف و تفرقه می‌خواند؛ اما خداوند هرگز دین الهی را بی‌صاحب نگذاشت؛ همان ‌گونه که پیامبر اسلام را مبعوث نمود،
اوصیای ایشان را برای پاسداری از دین الهی و حل متشابهات و پاسخ به سؤالات، منصوب کرد.

راسخان در علم و عالمان به تأویل

خداوند سبحان فرمود:
(هُوَ الَّذي أَنْزَلَ عَلَيْکَ الْکِتابَ مِنْهُ آياتٌ مُحْکَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذينَ في‏ قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْويلِهِ وَ ما يَعْلَمُ تَأْويلَهُ إِلاَّ اللهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ کُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا وَ ما يَذَّکَّرُ إِلاَّ أُولُوا الْأَلْبابِ)

(او همان کسی است که اين کتاب را بر تو نازل کرد؛ بعضی از آيه‌هایش محکمات‌اند؛ اين آيه‌ها ام‌الکتاب هستند؛ و بعضی آيه‌ها، متشابهات‌اند؛ آن‌ها که در دلشان ميل به باطل است، به‌سبب فتنه‌جويی و ميل به تأويل، از متشابهات پيروی می‌کنند؛ در حالی که تأويل آن را جز خداوند نمی‌داند؛ و آنان که قدم در دانش استوار کرده‌اند می‌گويند: ما به آن ايمان آورديم، همه از جانب پروردگار ماست؛ و جز خردمندان پند نمی‌گيرند). (آل‌عمران، ۷ )

_ این قرآن است که علم به تأویل کتاب را از خصایص اشخاصی می‌داند که مسدّد به علم الهی و آشنا با رموز ملکوت و حقایق قرآن هستند.

شکافندۀ علم حضرت باقر ع فرمودند: «ما راسخان در علم هستیم و ما تأویل آن را می‌دانیم.» (وسائل‌الشیعه (آل‌البیت)، ج‌27، ص‌198)

همچنین امام صادق ع فرمود: «راسخان در علم، امیرالمؤمنین ع و ائمه از فرزندان ایشان ع هستند.» وسائل‌الشیعه (آل‌البیت)، ج‌27، ص‌179)

علم امام مهدی ع حلّال مسائل امروز

امروزه مسائل متعددی در عقیدۀ اسلامی و تفسیر قرآن کریم وجود دارد که امت اسلام را به فرقه‌های مختلفی تقسیم کرده است. هرکدام از آن‌ها به‌گونه‌ای آن‌ها را تفسیر می‌کنند و انحرافات متعدد عقیدتی و اختلافات وسیع باعث شده که وجود مهدی (هدایتگر) بیش از هر زمان دیگری احساس شود.

غیبت طولانی حضرت صاحب‌الزمان ع و اجتهادات مدعیان علم، بر دامنۀ این اختلافات وسعت بخشیده؛ تا جایی که بسیاری را دین‌گریز و دین‌ستیز کرده است.

برای ما که به اسلام اهل‌بیت معتقد هستیم و امام مهدی ع را نمایندۀ پیامبر ص در معرفی اسلام می‌دانیم، واجب است به سراغ علم ایشان برویم و مسائلمان را با نظرات آن حضرت پاسخ دهیم؛ نه اینکه به نظرات خود اکتفا کنیم و ناخواسته فتوا به بی‌انتها‌بودن غیبت بدهیم.

یمانی، حامل علم امام مهدی(ع)

امروزه با آمدن یمانی بسیاری از مسائل اختلافی پاسخ داده شده و بسیاری از دغدغه‌های مسلمانان حل شده است.

آنان که در زمان علی ع و اولاد او بودند، بارها اعتراف کردند که اگر علی نبود ما هلاک می‌شدیم؛ چراکه علی ع اعلم امت و عالم به تأویل و حلّال همۀ مسائل دینی بود؛ این قضیه در خصوص تمام اوصیا صادق است و مناظرات ائمه با ابوحنیفه و قتاده و… شاهدی بر این سخن است.

مردم در هر زمان می‌توانند از این راه برای شناخت اوصیای پیامبر ص استفاده کنند و این راه، امروزه نشان می‌دهد که چه‌کسی نمایندۀ امام مهدی ع است.

چه‌کسی حامل نظریات و علوم امام مهدی ع است؟
یمانی که موعود ائمه ع بوده یا فقها که وصف آخرالزمانی آن‌ها در وصایای پیامبر به ابن‌مسعود و…جایگاهشان را مشخص کرده است؟!

کتاب متشابهات، پاسخی به سؤالات تفسیری و عقیدتی

کتاب متشابهات سید احمدالحسن ع در چهار جلد و پاسخ به ۱۸۲سؤال تهیه و تألیف شده است؛ این کتاب عیار معارف توحیدی امام مهدی ع را در مقایسه با آرای دیگران روشن می‌سازد. مسائلی که تا به امروز اختلافات وسیعی در امت اسلام ایجاد کرده بود. پاسخ به سؤالاتی مانند:

_ مراتب توحید و معرفت خدا؛
_ چرایی و تفسیر کثرت قصه‌های بنی‌اسرائیل در قرآن؛
_  داستان‌های انبیا مانند رؤیت ملکوتی ابراهیم، یونس و نهنگ، آدم و بهشت ملکی، موسی و عبد صالح، داستان شبیه عیسی ع، اصحاب کهف، هابیل و… ؛
_ چگونگی ظهور امام مهدی ع و اصلاح تصورات منحرف موجود؛
_ مقامات پیامبر ص، ائمه ع، انبیا و مرسلین؛
_ فتح مبین پیامبر ص؛
_ چیستی عصمت و مراتب آن؛
_ حروف مقطعه و رمزگشایی از اسرار آن؛
_ تفسیر صلوات و مراتب آن؛
_ عالم ذر و رجعت با نگاهی جدید؛
_ حقیقت و ظواهر قرآن؛
_ محکم و متشابه، و حکمت آن؛
_ قرآن خالق است یا مخلوق؟
_ مقامات فاطمه زهرا س و ارتباط ایشان با شب قدر؛
_ علم امام و مراتب آن؛
_ روح‌القدس؛
_ حجاب‌های نورانی و ظلمانی؛
_ اسرار نماز و بخش‌های مختلف آن؛
_ چیستی معرفت و راه وصول به آن؛
_ شبهه آکل و مأکول؛
_ و…

این موضوعات تنها بخشی از معارف موجود در کتاب ارزشمند متشابهات است. کتابی که باید بارها بخوانیم تا با عمق مطالب آن آشنا شویم.


کتابی که در مقایسه با آرای دیگران فهمیده می‌شود و ارزش بالای آن مشخص می‌گردد.

نتیجه

اگر کسی معارف این کتاب را خواند، تازه با قطره‌ای از علم امام مهدی ع آشنا می‌شود؛ علمی که امام مهدی ع با آن، فرزند و فرستاده‌اش را تربیت نمود و فقط یمانی، شایستۀ انتشار آن شد و ایشان باب علم را گشود تا انسداد باب علم، بی‌معنا شود.

امیدواریم مطالعۀ این کتاب را از دست ندهید تا با دلیلی دیگر از ادلۀ سید احمدالحسن ع، حقیقت را بشناسید.

والحمد لله وحده

همچنین ببینید

سید احمدالحسن ع با نوشتن کتاب «روشنگری‌هایی از دعوت‌های فرستادگان » در سه جلد، در صدد تربیت پیروان امام مهدی ع و آماده‌سازی عدۀ کافی برای ظهور حضرت بقیة‌الله هستند.

معرفی کتاب روشنگری‌هایی از دعوت‌های فرستادگان

خداوند حکیم، مخلوقات را بیهوده وارد این عالم نکرد؛ بلکه با هدفی والا متناسب با …

2 نظر

  1. سید احسان دستوری ورنوسفادرنی

    اللهی من قربون همه شما برم

  2. احمد انصاری

    احسنتم خداخیرتون بده
    انشاءالله توفیق فهم وعمل به این کتاب رو داشته باشیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + شانزده =